1,6 & 2,6 miljonerklubben Mars nr 1 2023

26 1,6 & 2,6 FÖR KVINNOR & HÄLSA MARS 2023 SAMARBETSPARTNERS Just nu ligger mängder av viktiga förslag för EU:s 500 miljoner konsumenter på bordet. Om din juridiska rätt som kund, om maten vi äter, om integritet på nätet, om banktjänster. Även hälsa finns med i form av gemensam näringsmärkning av mat, ny kemikaliestrategi, tillgång till effektiva och rimligt prissatta läkemedel samt planering av en europeisk hälsodatabas. Faktum är att den här våren blir avgörande för mycket som har att göra med allas vår vardag, menar Sveriges Konsumenter. Det är en obunden, ideell organisation som arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten.1,6 & 2,6 miljonerklubben är med i organisationen. Sveriges Konsumenter och europeiska konsumentorganisationen BEUC, har träffat konsumentminister Erik Slottner och presenterat ett gemensamt memorandum med ett konsumentperspektiv på en rad frågor. Vad är just nu viktigt för alldeles vanliga människor och framför allt för dem som är resurssvaga, pressade, vilseledda? Näringslivslobbyn – vare sig det gäller banker, bönder eller biltillverkare – har alltid mycket större resurser än vi har från konsumentsidan, menar föreningen. - Vi är pyttesmå i resurser men vi har rimligheten och ofta logiken på vår sida. Också har vi konsumenterna, i form av våra medlemsorganisationer som representerar äldre, funktionsvariationer, utlandsfödda, socialt utsatta. Den samlade konsumentrörelsen har en historiskt viktig roll att stå upp för utsatta och drabbade i tider av omvälvande förändringar. Det är viktigt att den ekonomiska press som många upplever just nu inte bromsar den gröna omställningen. Här har EU en viktig roll att fylla för att säkerställa att konsumenter kan göra hållbara val. VAD VILL SVERIGES KONSUMENTER: Stärkt konsumenträtt och konsumentpolitik. Miljön klarar inte fortsatt konsumtion som hittills. Därför behövs bättre ekodesign och produkter som håller i längden. Vi måste också få tuffare krav på företags miljöpåståenden för att motverka greenwashing. Det ska vara lätt att göra hållbara val. DIGITALA POLICYER SOM SKYDDAR, INTE SKADAR. Det är nu som regelverket kring AI, artificiell intelligens, ska komma på plats. Här menar vi att det lagförslag som är framtaget inte skyddar konsumenter tillräckligt väl. Uppkopplade prylar som kylskåp och armbandsur fortsätter dessutom att samla data om oss och våra beteenden. Inte heller här skyddar förslaget konsumentens integritet tillräckligt. FINANSIELLA TJÄNSTER. Här behövs ett betydligt starkare regelverk för marknadsföring av finansiella tjänster online, där det nu blir allt vanligare med reklam enligt devisen ’köp-nu-betala-senare’. Ödesår för EU:s konsumenter Nu när Sverige är ordförande i EU är det viktigt att också konsumentfrågorna lyfts fram. Hur ska vi leva hållbart? Hur ska din integritet skyddas på nätet? Sveriges Konsumenter vill lyfta fram den lilla människan perspektiv.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=