6 av 10 har alldeles för mycket att göra på jobbet ĥI Arbetsmiljöverkets nya rapport, där 7300 personer svarat på frågor om sitt arbetsliv, säger drygt 6 av 10 att de har alldeles för mycket att göra på jobbet. ĥBland kvinnor mellan 30 och 49 år och mellan 50 och 64 år är andelen allra högst. 7 av 10 säger att de har för mycket att göra på jobbet. ĥAndelen är också högre bland dem som sällan jobbar hemifrån. ĥUtifrån inkomster så är det fler med högre inkomst som uppger att de har för mycket att göra på jobbet, enligt rapporten. ĥBranscherna där flest uppger att de har för mycket på jobbet är: ĥUtbildning ĥInformations- och kommunikationsverksamhet ĥVerksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik ĥOffentlig förvaltning och försvar ĥFinans- och försäkringsverksamhet Nathalie Gustafsson, lokalvårdare på Primär i Åmål, tycker att det är svårt att släppa tankarna på jobbet på kvällarna. Då ringer ofta kunder somvill boka städning. Flera gånger i veckan får Nathalie Gustafsson höra frasen ”gör bara det innan du går”. – ”Bara göra” är en ganska vanlig fras som jag får höra i mitt jobb, säger hon. Hon upplever ofta att tiden hon har på sig för att städa hos varje kund inte räcker till. – Då står jag där och är inte ens halvvägs färdig när det är dags att åka till nästa kund. Flera gånger i veckan får jag hoppa över rasten för att hinna med allt jag ska göra. LOKALVÅRDARNA PÅ FÖRETAGET har sina ”egna” kunder som de brukar åka till. Nathalie Gustafsson har fått höra att arbetsdagen blir bättre planerad om hon själv bokar in dem, även om det också finns personal på företaget som bokar kunder åt henne. Att det blir bättre planerat om hon gör det själv kan Nathalie Gustafsson visserligen hålla med om. Men priset hon får betala är att alltid gå med en känsla av att ha jour. – Därför kan det inte vara bästa lösningen. Det är ju arbetsgivaren som ska lägga schemat. Jag ska gå till mitt jobb och få ett schema. Sedan ska jag göra mitt jobb. När jag är klar ska jag gå hem. Jag är ju också en mamma till mina barn. Men det känns litegrann som att jag har ett eget företag, säger Nathalie Gustafsson. DET ÄR INTE ovanligt att kunder sms:ar eller ringer långt efter att arbetsdagen är slut. – Det har hänt att någon ringt till och med på julafton, säger Nathalie Gustafsson, som också är arbetsplatsombud och skyddsombud på jobbet. Hon konstaterar att det står lokalvårdare på anställningskontraktet. – Men jag skulle snarare kalla mig ”allgörare”, säger hon. TEMA STRESS LOKALVÅRDAREN NATHALIE: Jag hoppar över rasten flera gånger i veckan ÅMÅL Fastighetsfolket Nr 1 2023 14 ĥNathalie Gustafsson, städare på Primär, går runt med en känsla av att ständigt ha jour. FOTO: EWA-MARIA KRIEGHOLM
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=