10 de deltagande skolorna har berättat om elever som kommit och dragit i dem och frågat: Vad blir det för yrke i morgon? Elever i årkurs 4 som inte varit med, har påtalat att det är orättvist och att de visst är redo att möta digitala yrkesambassadörer, även om de ”bara” går i årkurs 4, säger Marcus och Henrik. Ökar elevernas engagemang Många rapporter från Skolverket och avhandlingar på området säger samma sak; när skolans undervisning tar upp elevernas framtida studie- och yrkesvägar så ökar elevernas engagemang för undervisningen. Ändå är det, enligt samma rapporter, få lärare som engagerar sig i den breda studie- och yrkesvägledningen. – Vi tror att lösningen kan vara att lärare som upplevt elevernas engagemang av att möta yrkesambassadörer inte längre kommer att vara tveksamma till att prioritera den breda studie- och yrkesvägledningen. Lärarna ser att när eleverna inspireras av yrkesambassadörerna så ökar också elevernas engagemang för lektionerna i skolan. Varför de behöver lära sig saker i skolan blir helt enkelt begripligt. Vilken lärare vill inte få in den energin i sitt klassrum? säger Marcus. – Vi vet också att det finns traditioner kopplade till kön, socioekonomi, det lokala näringslivets struktur och den släkt barnen tillhör, som riskerar att ”låsa in” deras idéer om vad de kan bli som vuxna. Men genom att låta barnen möta yrkesambassadörer som brutit igenom dessa barriärer och andra utmaningar på sin karriärsresa får barnen stereotyper och traditioner utmanade, då kan de göra fria(re) val, snarare än reproducerande. De blir helt enkelt mer valkompetenta, säger Henrik. Ett helt batteri med aktiviteter Tillsammans med lärare har projektet också tagit fram flera lektionsförslag som fördjupar och breddar de ungas kunskap om vad man kan arbeta med som vuxen, vad olika yrkespersoner gör på jobbet, och vilka studievägar som tar en dit. Därutöver har projektet arrangerat temadagar, föräldraföreläsningar och låtit mellanstadieelever lyssna på gymnasieelever som berättat om sina gymnasieval. Skolorna har nu ett helt batteri med aktiviteter som de kan använda i den breda studie- och yrkesvägledningen för årskurserna 1–6. – Vårt råd till dem det berör och inför framtiden är: Bygg en yrkesambassadörsbank där lärare enkelt och smidigt kan skapa kontakt med yrkesrepresentanter som brinner för att prata om sina studie- och yrkeserfarenheter för barn och unga, föreslår Marcus och Henrik. – Det finns åtminstone 8 000 olika yrken i Sverige idag, så vår övertygelse är att det finns ett yrke för alla barn. Men de kan bara bli det de känner till – och det förutsätter att de har fått insikt om vad som krävs för att nå dit. Vad gör en lärare i elteknik på jobbet? Digitala möten mellan elever och yrkesambassadörer öppnar helt nya möjligheter. Foto: Sofia Brolin
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=