HOGSKOLE SPRANGET

2 Denna invändning har vi ofta mötts av när vi presenterat Ökad Högskoleövergång i Fyrbodal. Och svaret? Nej, alla ska inte bli akademiker, men i Fyrbodal skulle andelen invånare med högskoleutbildning behöva öka för att klara kompetensförsörjningen. Kompetensförsörjning är förstås centralt. Men vi vet också att människor med eftergymnasial utbildning till exempel är mindre arbetslösa, har bättre hälsa och tjänar mer. Men det finns också en bildningsaspekt, att bildning i sig har ett mervärde för människor. Sverker Sörlin i ”Till bildningens försvar” menar att bildning är viktigare än någonsin utifrån den tid vi lever i och skriver ”Vi grundar inte längre demokratin men vi vill bevara och utveckla den”. Ökad Högskoleövergång har varit ett treårigt samverkansprojekt mellan kommunerna i Fyrbodal, Högskolan Väst och Västra Götalandsregionen, med målet att fler invånare i Fyrbodal ska välja högskoleutbildning. Projektet har arbetat med frågor som hur goda förutsättningar till livslångt lärande kan skapas, och hur man kan påverka barn och unga att studera. I det här magasinet ger vi exempel på faktorer som vi menar påverkar att fler väljer högskolestudier. Det handlar om livslångt lärande, studie- och yrkesvägledning på låg- och mellanstadiet, om dem som lite senare i livet frivilligt eller ofrivilligt ställer om sitt yrkesliv. Det handlar också om högskolornas uppdrag att bredda rekryteringen och kommunernas viktiga roll att erbjuda bra vuxenutbildning och lärcentra, och mycket mer. Ett magasin kan bara ge snabba bilder, mer fördjupande texter hittar du på https://kommunakademinvast.se. TREVLIG LÄSNING! LENA GARBERG, projektledare, CARINA CARLUND, projektmedarbetare, MARCUS SVENSSON, projektmedarbetare Men hallå, alla ska väl inte bli akademiker eller? UR INNEHÅLLET 4–5 Livslångt lärande för alla Lärcentra överbryggar avstånd 6–7 8 Campus Dalsland minskar avståndet till högre utbildning Den breda studie- och yrkesvägledningen 9-11 12-13 Orusts väg till högre meritvärden Når läxhjälpen dem som bäst behöver den? 14–15 16–17 Varför lyckas inte lärosäten rekrytera brett? De modiga pluggar på komvux 18–19 20–21 HögskoleVux – introduktion till högskolestudier 22–23 Teamet bakom projektet Ökad högskoleövergång: Marcus Svensson, Carina Carlund och Lena Garberg. Foto: Sofia Brolin Modell för ökad högskole- övergång

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=