HOGSKOLE SPRANGET

23 Systematiskt kvalitetsarbete för att öka andelen invånare med högskolestudier Den här modellen för systematiskt kvalitetsarbete kan användas som inspiration för en kommun som vill öka andelen invånare med högskoleutbildning eller en högskola som vill bredda rekryteringen till underrepresenterade grupper. PROBLEMPRECISERING • Vilka utmaningar har vi? • Varför är just detta våra utmaningar? GENOMFÖRANDE • Genomför planerade insatser • Dokumentera såväl process som resultat UTVÄRDERING • Utvärdera mot målen FÖRBEREDELSER OCH PLANERING • Planera på lång- och kort sikt • Utforma insatser PRIORITERA OCH FÖRANKRA • Förankra utifrån analyserna • Prioritera utvecklings- områden • Sätt utvärderingsbara mål KARTLÄGGNING OCH ANALYS • Samla in underlag • Analysera underlagen • Identifiera områden att utveckla grundas tidigt. På samma sätt är det är viktigt att samverka med vuxenutbildningen och se till att det alltid finns en chans att ställa om senare i livet. Arbetet med breddad rekrytering måste gå hand i hand med arbetet för livslångt lärande. Utbildning utan att flytta En kommun kan på olika sätt bidra till att göra det möjligt för fler invånare att ställa om i yrkeslivet och delta i högre utbildning. Den kommunala vuxenutbildningen behöver göras attraktiv och marknadsföras. HögskoleVux är ett exempel på hur det kan göras. Ett lärcentrum som tillhandahåller en modern studiemiljö och ett studiesammanhang där det finns möjligheter att följa utbildning digitalt och på plats, bör också finnas. Vi menar att ett lärcentrum kan inrymmas i relativt små, men ändå ändamålsenliga lokaler. En kommun behöver också ha underlag som visar inom vilka grupper högskoleutbildning skulle kunna öka, för att på så sätt rikta insatser för att öka högskoleövergången rätt. Mer fördjupande material om projektet Ökad högskoleövergång finns på https://kommunakademinvast.se

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=