HOGSKOLE SPRANGET

3 ”Ökad högskoleövergång är en unik satsning på ett av högskolans viktigaste uppdrag att nå fler. Med projektet har vi tillsammans med kommunerna i vår delregion tagit stora steg till att bättre svara upp mot såväl individers efterfrågan av utbildning som samhällets behov av kompetens. Möjligheterna till högskolestudier är fortsatt ojämlik men vi har med projektet tagit stora steg till att förstå hur högskolan kan utveckla sitt arbete. Viktigast är det gemensamma, att vi tillsammans med kommunerna gör skillnad. Kommunakademin Väst, arenan med kommuner i Fyrbodal och högskolan i ömsesidig samverkan, var avgörande för att projektet kom till stånd. Vi fortsätter gärna arbetet med ökad högskoleövergång i den konstellationen.” JAN THELIANDER, tf rektor Högskolan Väst VARFÖR PROJEKTET Ökad högskoleövergång? ”Bristen på arbetskraft är ett stort problem för både privat och offentlig sektor. Hösten 2022 upplevde omkring 35 procent av de privata arbetsgivarna i Västra Götaland kompetensbrist när de rekryterade personal. Motsvarande siffra för offentlig sektor i riket är 60 procent. Genom att stödja att andelen studerande med lokal hemvist ökar vid högskolorna kan akademin spela en nyckelroll för kompetensförsörjningen i sitt närområde, både på kort och lång sikt. Invånare med eftergymnasial utbildning är bättre rustade för att möta efterfrågan i olika sektorer, de är mer rörliga och flexibla i förhållande till förändringar i efterfrågan. Satsningar på ökad högskoleövergång kan därför spela en stor roll för tillgången på kvalificerad kompetens i Fyrbodal.” ANDERS CARLBERG, avdelningschef FoUU, Västra Götalandsregionen ”Kommunakademin Väst är samverkansarenan där kommuner i Fyrbodal och Högskolan Väst arbetar tillsammans för att möta samhällets utmaningar. Syftet är att bedriva gemensam kunskaps-, kompetens- och verksamhetsutveckling som bidrar till nytta för Fyrbodals kommuner och Högskolan Väst samt samhället i stort. Kompetensbristen är idag det stora hindret för utveckling inom såväl näringsliv som offentlig sektor. Problemen att rekrytera människor med efterfrågad eftergymnasial utbildning är särskilt påtaglig i landsbygdskommuner med längre avstånd till högskoleorter. Kommunakademin Väst är därför engagerade för att fler människor i Fyrbodal ska gå vidare till högre studier. Det är genom att bygga ny kunskap och möjliggöra livslångt lärande som både näringslivet och offentlig sektor ges förutsättningar att utvecklas.” FREDRIK CHRISTENSSON, tf verksamhetsledare Kommunakademin Väst

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=