HOGSKOLE SPRANGET

4 ”ETT AV FN:S globala mål för hållbar utveckling är att säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla. Livslångt lärande definieras som ett lärande som sker under hela livet och i alla sammanhang som individen befinner sig. Det handlar alltså inte enbart om formell utbildning utan om allt lärande. Däremot erbjuder utbildningssystemet förutsättningar för lärande, inte minst det lärande som är kopplat till arbetslivet. Därför pågår det diskussioner om hur våra nuvarande utbildningsformer för vuxna möter upp och bidrar till att främja ett livslångt lärande. I högre utbildning har det varit fokus på att utveckla korta kurser för akademiker som redan befinner sig i arbetslivet, men som vill vidareutveckla sina kunskaper. Dessa fortsättningskurser riktar sig framför allt till de tre av tio personer i befolkningen (25–64 år) som redan är högutbildade. Men sju av tio har alltså inte tillgång till dessa utbildningar eftersom de saknar behörighet. För dem är det viktigare att fundera över steget in på högskolan. Det är känt att de som har lång utbildning bakom sig eller de som kommer från hem med föräldrar som har lång utbildning, är mer benägna att delta i utbildning. Detta riskerar att skapa en klyfta mellan de som utbildar sig och de som inte gör det. Ökad Högskoleövergång har arbetat med frågor om hur utbildning kan bli möjlig för människor som vill ställa om sitt yrkesliv eller utveckla sin yrkeskompetens. Vi vet att möjligheten till att lära hela livet begränsas av en mängd olika faktorer. Här delar Cecilia Bjursell, Jönköping University, med sig av sina reflektioner om hur arbetet för ett livslångt lärande för fler kan utvecklas. Livslångt lärande FÖR ALLA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=