HOGSKOLE SPRANGET

5 Illustration: Elin Behrns … för näringsliv och offentlig sektor i en mindre kommun? ”Utmaningen för en liten kommun är att anpassa det livslånga lärandet till de lokala villkoren för näringsliv och offentlig sektor. Berörda aktörer behöver lyfta blicken för nya sätt att inspirera till högre kunskapsnivå som i slutänden skapar förutsättningar för tillväxt.” TOMMY NERSTRAND, näringslivsutvecklare, Dals-Eds kommun … för Fyrbodals kommunalförbund? ”Ett livslångt lärande innefattar en helhetssyn på utbildning och lärande och erkänner flera miljöer som kunskapshöjande instanser. Det är samhällets ansvar att erbjuda individer förutsättningar så att alla kan lära under hela livet. Det är också samhällets ansvar att identifiera system och strukturer för att kunna erkänna även den kunskapsinhämtning som sker utanför det formella utbildningssystemet. På Fyrbodals kommunalförbund arbetar vi för att stärka förutsättningarna för det livslånga lärandet utifrån tre perspektiv; utbildning, arbetsmarknad och civilsamhälle.” ANNA LÄRK STÅHLBERG, förbundsdirektör Fyrbodals kommunalförbund … för näringsliv och offentlig sektor i en mellanstor kommun? ”Det livslånga lärandet har flera dimensioner som stärker kunskap och konkurrenskraft på samhällsnivå, i det enskilda företaget men också på det personliga planet. Det finns alltså många positiva vinster som kommer utav det som förflyttar oss framåt.” PETER ERIKSSON, kommunalråd (M) Trollhättans stad … för ert företag? ”Uddevalla Energi verkar i en komplex bransch som är högaktuell, inte minst i i den resa där Sverige ska elektrifieras. För att lyckas där behöver våra medarbetare ha hög kompetens i såväl utbildning som i det arbete som utförs. Företaget, individen och samhällets parter måste tillsammans ansvara för det livslånga lärande som krävs om medarbetare ska vara kompetenta i föränderlig värld.” BJÖRN WOLGAST, vd Uddevalla Energi För att leva upp till målet att alla ska delta i livslångt lärande genom utbildning, är det centralt att fundera över vad det är som gör studierna intressanta och lockande för olika individer. Här kan socialpsykologen Kurt Lewins tankar om förändring vägleda: istället för att trycka på mot ett önskat mål, är det mer effektivt att ta bort de hinder som står i vägen för förändringen. Vad är det som hindrar vissa individer från att söka sig till högskolan och vad kan göras för att undanröja dessa hinder? Svaret på denna fråga kan bidra till ett ökat deltagande i utbildning och därmed stödja målet om en kvalitativ utbildning för alla.” CECILIA BJURSELL Vad betyder det livslånga lärandet… Cecilia Bjursell, professor i pedagogik och centrumledare för Encell – Nationellt centrum för livslångt lärande på Jönköping University.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=