HOGSKOLE SPRANGET

6 ”Jag trodde inte jag var en sån som pluggade!” ”Det går inte att ha familj och bo borta eller pendla flera timmar varje dag.” Citaten är hämtade ur en intervju med studenter på ett lärcentrum i Fyrbodal våren 2020. Att det tar för lång tid att dagspendla till en högskola om man har familj och etablerat sig på en ort som ligger långt från en högskola, är lätt att förstå. Alternativet att veckopendla kan vara omöjligt. Båda lösningarna innebär stora ekonomiska och praktiska umbäranden för hela familjen. Under samma intervju ställdes frågan om vad som skulle få studenterna att välja en utbildning som ligger på en högskoleort. ”Tillgång till en helikopter”, blev svaret med ett skratt. Men det första citatet, ”jag trodde inte att jag var en sån som pluggade”, handlar inte om mil och kilometer, utan om det sociala och kulturella avstånd som finns till högskolestudier i många grupper. Att tillhöra en grupp som inte brukar studera är en starkt bidragande orsak till att avstå studier efter gymnasiet trots bra betyg. Arbetsgivare i Fyrbodal vittnar om att det är svårt att rekrytera arbetskraft med rätt kompetens, särskilt i de mindre kommunerna. Tidigare fanns visioner om att välutbildad arbetskraft skulle flytta till området bland annat genom att locka med bostäder i attraktiva områden. Vid en jämförelse av invånarantalet i Fyrbodals kommuner åren 2001 respektive 2021 kan konstateras att endast de tre största kommunerna har en liten befolkningsökning. I de övriga nio kommunerna har invånarantalet förändrats marginellt. Att lösa kompetensförsörjningsproblemet genom inflyttning är alltså inte realistiskt. Däremot kan kommunerna själva underlätta för invånarna att skaffa sig rätt kompetens genom att tillhandahålla lärcentra där det bedrivs utbildning, finns stöd och studiesammanhang. De kommuninvånare som väljer att utbilda sig här kommer sannolikt att bo kvar efter utbildningstiden och bidra till kommunens utveckling. Ett attraktivt lärcentrum i kommuner som inte har rimligt pendlingsavstånd till ett lärosäte kan bidra till att minska det geografiska, sociala och kulturella avståndet till högskolestudier. kan överbrygga både geografiska och kulturella avstånd ETT LÄRCENTRUM är en kommunal verksamhet där det bedrivs utbildning för vuxna. Lärcentra kan ha olika upplägg. På vissa bedrivs enbart högskolestudier, som på Campus Västervik. På andra lärcentra kan det finnas både kommunal vuxenutbildning, högskoleutbildning och yrkeshögskola, som på Campus Väst i Lysekil. På ett lärcentrum kan det bedrivas högskoleutbildning som är utlokaliserad från en högskola – men det kan också erbjudas service för studenter som läser högskoleutbildning på distans. Studenter som läser campusförlagda utbildningar kan även använda sitt lärcentrum för självstudier, tentor och grupparbete. LÄRCENTRA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=