Hotellrevyn Nr 4-2024

WWW.HOTELLREVYN.SE DIN TIDNING FRÅN HOTELL- OCH RESTAURANGFACKET »Liseberg är den bästa arbetsplats jag haft.« saker chefen borde veta om tystnadsplikt Tranellskas elever tar klivet ut i arbetslivet Kocken Anton vill få fler att prata psykisk ohälsa 8 NR 4 2024 STOPP! Så tacklar du gäster som tar springnota Elin § jobbet

Du som har din tjänstepension hos oss på AMF är del av ett framgångsrikt lag med över 4 miljoner människor. Vi jobbar för att alla i laget ska få en trygg och bra pension. AMF ägs av LO och Svenskt Näringsliv som gett oss det viktiga uppdraget att skapa så höga pensioner som möjligt till riktigt låga avgifter. Det har vi lyckats bra med, pensionspengarna hos oss har vuxit mest av alla de senaste 15 åren*. Vi ser till att din pension växer genom långsiktiga och kloka investeringar, exempel- vis i hotellbranschen och livsmedelsbranschen. Vill du veta mer om fördelarna med att vara många pensionssparare? Välkommen in på amf.se så berättar vi mer. Laget för dig! * AMFs traditionella försäkring är den sparform de allra flesta har inom Avtalspension SAF-LO. Den har lägst avgifter av alla. Källa: Konsumenternas. AMFs traditionella försäkring har högst totalavkastning bland jämförbara bolag, 2009-2023. Källa: Svensk Försäkring.

HOTELLREVYN NR 4 2024 / 3 SID 28. Säsongen för springnotor är här – så kan ni hantera problemet. SID 20. Viktoria Wikström varvar receptionsjobb med politik. Hon har lärt sig att ta hand om hälsan, och sätta stopp när det börjar bli för många uppdrag. Vill se mer kunskap om psykisk ohälsa SID 8. Kocken Anton om en tuff miljö för den som inte mår bra psykiskt. David fick med sig LO-kongressen SID 10. Ska verka för rikstäckande biljett i kollektivtrafiken. Infon som chefen inte ska snacka om SID 22. Anställdas personuppgifter – då gäller det att följa reglerna! Sagolik service på Lisebergs nya hotell SID 24. Elin och hennes kollegor bidrar till magin på Grand Curiosa. ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL, FOTO: TOMAS BERGMAN (MITTEN), JONAS BILBERG (LÄNGST UPP) Nu tar våra elever studenten! SID 14. Tre år på Tranellska är över – nu väntar arbetslivet för klassen som Hotellrevyn har följt. INNEHÅLL. SID 30. Lägg på ett kol! Nu är grillat glödhett.

UTBILDNING. I tre år har vi följt fem elever på Tranellska gymnasiet i Västerås. Om du får den här tidningen den 7 juni – skänk dem då en tanke. Det är nämligen studentdagen för Moa, Benjamin, Ingrid, Finley och Jasmine. Vi kommer så klart att vara där på skolgården för att ge dem en sista lyckönskning från oss på Hotellrevyn. Vilket bra val de gjorde! De som vill går direkt till jobb. Inte nödvändigtvis inom hotell eller restaurang, men inte i brist på erbjudanden. För jobb inom branschen finns det. Särskilt för den som utbildat sig. Den som tittar på antagningsstatistiken inför hösten kan se att det finns tecken på att fler väljer ett av branschens yrkesprogram. På Tranellska har man fler sökande till Hotell och turism än man haft på många år. Det vore bra för branschen om det kom ut fler utbildade yrkesmänniskor. Men för att få verkligt tryck på platserna på gymnasiet behöver branschen göra mer. Arbetsgivare kan inte å ena sidan skrika sig hesa över bristen på folk med rätt utbildning och å andra sidan erbjuda villkor som inte lockar någon. Det är dags att ta branschens anställda och deras kompetens på allvar. Betala det de förtjänar, ge dem scheman som går att kombinera med familjeliv och ge dem den uppskattning de jobbat så många år utan. Och till de elever som, likt vårt gäng på Tranellska, ska ut i arbetslivet – fortsätt kräva er rätt. Ni har det i er. Och gå med i facket!/ Ta vara på nya talangerna 4 / HOTELLREVYN NR 4 2024 UPPSNAPPAT. Varannan oroad inför framtiden STRESS. Hälften av branschens anställda känner oro för framtiden. Mest oroar man sig för att inkomsten inte ska räcka till utgifterna. Det visar en enkät som ett tidredovisningsföretag gjort bland 1 500 serviceanställda. Undersökningen visar också att tre av fyra är stressade på jobbet, och att mer än hälften har funderat på att säga upp sig det senaste året./ FOTO: CAMILLA LINDQVIST, MOSTPHOTOS Linda Svensson chefredaktör och ansvarig utgivare »För att få verkligt tryck på platserna på gymnasiet behöver branschen göra mer.« Linda vill … önska alla en härlig sommar med mycket glass! HEJ! »Bra mat minskar risken för konflikter.« Fängelsekocken Johan Karlsson förklarar för Sekotidningen varför maten är en viktig del av säkerhetsarbetet på en anstalt. VINST! »In i kaklet« från Hotellrevyn nr 6 2023 vann klassen Bästa illustration när fackförbundpressens priser delades ut i maj. Stort grattis till vår skickliga illustratör Mattias Käll!

FOTO: ELIS HOFFMAN Vårt HRF HOTELLREVYN NR 4 2024 / 5 Text. ANN PATMALNIEKS De är nya i Scandics samråd! Andres Illanes, skyddsombud, Scandic Park 3 frågor till William Awik Platsombud på Scandic Upplands Väsby. Hur var års- mötesdagarna? – Jag är ny på Scandic, ny som förtroendevald och även ny i Sverige. Vi fick information om rättigheter som jag aldrig tänkt på. Det var superbra! Något som förvånade? – Managern för Scandic Sverige kom och pratade mycket om hur de kan underlätta för personalen. Jag hoppas att allt kan bli verklighet. Vad tar du med dig? – När jag kom tillbaka till jobbet började jag skriva en lista på vad som kan göras bättre, som jag ska gå igenom med vår General Manager. Jag vill göra det bästa för personalen på mitt hotell. Vi i samrådet från Stockholm håller kontakt och ska ses och fika. Ivana Pupovac, klubbledamot, Scandic Göteborg Central Rakib Hasan, skyddsombud Scandic Haymarket Christina Lindström, skyddsombud, Scandic Portalen

JUST NU Trycksak 3041 0189 SVANENMÄRKT Ansluten till Sveriges Tidskrifter. För ej beställt material ansvaras ej. Innehållet lagras och publiceras digitalt. Den som sänder material till tidningen anses medge digital publicering. Medarbetare i detta nummer: Fotografer: Elis Hoffman, Marc Femenia, Jonas Bilberg, Per Groth, Tomas Bergman, Anna-Lena Lundqvist Illustratör: Mattias Käll Vinskribent: Ulrika Karlsson Korsord: Niklas Aurgrunn Korrektur: Christina Carlström Ann Patmalnieks reporter »18 i vattnet, inte lika noga med lufttemperaturen.« 08 – 588 099 27 ann.patmalnieks@hotellrevyn.se Sofia Andersson layout, webbredaktör »Om det ska vara njutbart? Minst 25 i luften, 20 i vattnet.« 08 – 588 098 31 sofia.andersson@hotellrevyn.se Pernilla Ahlsén reporter »Badar gärna året runt, men på vintern ska jag ha bastat eller sprungit mig varm först.« 08 – 588 098 25 pernilla.ahlsen@hotellrevyn.se Linda Svensson chefredaktör och ansvarig utgivare »Luften kan vara hur kall som helst, bara vattnet är varmt. Aldrig under 24 grader.« 08 – 588 098 40 linda.svensson@hotellrevyn.se Var går din temperatur- gräns i luft och vatten vid utomhusbad? REDAKTIONEN. BAKOM KULISSERNA. Har Linda Persson och Gustav Hillertz Sveriges köpgladaste gäster? Restauranggänget ser till att Gekås besökare är mätta och nöjda när de ger sig ut på jakt efter fynd. Mer Ullared blir det i kommande nummer! Kryssvinst! Kokboken Ekstedt grillar av Niklas Ekstedt är kryssvinst denna månad. På sidan 31 får du en försmak på recepten. Hotellrevyn ges ut av Hotell- och restaurangfacket,HRF. Här hittar du oss: www.hotellrevyn.se redaktionen@hotellrevyn.se På Facebook, Linkedin och Instagram som hotellrevyn Postadress: Box 1143, 111 81 Stockholm Besök: Alströmergatan 12 Tel: 0771–57 58 59 (växel) Prenumeration: 399 kr Utgivning: 8 nr/år Upplaga 2023: 28 900 Annonser: Rabalder Media, kontakta Hanna Good hanna@rabaldermedia.se 08–501 194 96 Tryck : Stibo Complete ISSN 0346-2137 6 / HOTELLREVYN NR 4 2024

Lagras ej Kameler kan lagra stora mängder vatten i kroppen för senare användning. Det kan inte vi. Människokroppen kan dessutom bara hantera ungefär en liter vätska i timmen, dricker du mer i ett svep blir du bara kissnödig snabbare. Text. SOFIA ANDERSSON Dricksvatten, en viktig vätska när värmen slår till. Visste du att: Sveriges godaste kranvatten utsågs senast 2020. Då segrade Höganäs. Bakom FOTO: COLOURBOX HOTELLREVYN NR 4 2024 / 7 Att dricka vatten när man börjar känna sig törstig är tillräckligt för en frisk vuxen. Kock eller kontorsråtta? En frisk vuxen behöver cirka två liter vatten per dygn, eller 3–3,5 milliliter per kilo kroppsvikt. Då ingår även vätskan i maten. Men behoven varierar. Den som är fysiskt aktiv i varm, fuktig miljö kan behöva tio liter medan en kontorsjobbare i svala lokaler kan klara sig på en liter. Hinka inte i dig en hink Att dricka jättemycket vatten på kort tid kan leda till vattenförgiftning. Kroppens saltbalans sätts ur spel, vilket kan visa sig som huvudvärk, kräkningar och muskelsvaghet. Men värst är att hjärnans celler sväller. Det finns risk för hjärnskador om man dricker 5–10 liter inom en timme. Vätskekontroll Kallt kranvatten är vårt mest kontrollerade livsmedel. Det finns detaljerade regler för när, var och hur prover ska tas. Vissa gränsvärden är strängare för kranvatten än för flask- vatten, eftersom vattnet levereras till så många människor. Kranmärkt! Väljer ditt jobb kran- vatten framför flaska? Det finns en hållbarhetsmärkning att ansöka om och sätta upp. Läs mer på kranmarkt.se. Källa: »Sluta klunka« Karolinska institutet 2023, Livsmedelsverkets föreskrifter om dricksvatten LIVSFS 2022:12, Svenskt Vatten, Illustrerad Vetenskap Klarar slarv Om man har bra hälsa i övrigt går det att slarva rätt mycket med vattendrickande utan att bli sjuk. Men det finns risk för njursvikt när långa, hårda arbetsdagar i väldigt hög värme kombineras med brist på dricksvatten. Det handlar då om extrem påfrestning på kroppen, jordbruksarbetare i Mexiko är en utsatt grupp.

Sökes: mer kunskap om psykisk ohälsa FOTO: MARC FEMENIA (ANTON WIKBERG) 8 / HOTELLREVYN NR 4 2024 PSYKISK OHÄLSA. Hotell- och restaurangbranschen borde bli mycket bättre på att ta hand om anställda med psykisk ohälsa. Det menar Anton Wikberg som själv har erfarenhet av att vara branschanställd och må dåligt. Han har varit kock i 17 år och arbetar i dag som servitör på Långbro värdshus. I våras tog Anton examen från yrkeshögskolan Företagsekonomiska institutet, där han gått en utbildning till Food and Beverage Manager. I sitt examensarbete valde han att fokusera på hur psykisk ohälsa kan förebyggas. – Under mina år i branschen har jag sett kollegor komma och gå för att arbetsförhållandena varit dåliga. Han intervjuade en rad profiler som Pontus Frithiof, Hélèn Kugelberg, Fredrik Eriksson och Malin Ackholt. – Alla var rörande överens om att det krävs att vi pratar om detta. Det saknas ofta kunskap, menar Anton. – Utbildning är A och O, både för chefer och personal. Psykisk ohälsa är svårdefinierat eftersom det är så brett. Det handlar inte bara om stress och depression, det kan handla om bipolär sjukdom, det kan vara schizofreni. Det vore bra att förklara vad det betyder och att ha en förebyggande policy. Anton Wikberg är inte ensam om att uppfatta branschen som tuff för den som inte mår bra psykiskt. Hans bild delas av Andreas Johansson, ombudsman på HRF avdelning Syd, som möter många medlemmar som mår dåligt på jobbet. Det kan vara på grund av olika missförhållanden på arbetsGår det att ha dåliga dagar på branschjobbet? Nja. Kocken Anton Wikberg efterlyser mer kunskap om psykisk ohälsa, framför allt hos chefer. NYHETER.

Bildtext xxxx xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx xxx xxx Berätta och var tydlig Antons fyra tips till andra som mår dåligt Förklara för chefen hur du mår, och varför – om du vill. Var tydlig så fort du känner av att du börjar må dåligt: »Nu är jag inne i den mörka perioden.« Säg att chefen gärna får peppa dig att gå till jobbet om sjukskrivningarna blir täta. Berätta för kollegorna vad du behöver för att må bra. Men är det någon som du vet inte bryr sig ska du förstås inte välja just den personen. Viktigt att få bort tabun BRANSCHPROFILER. När Anton intervjuade företrädare för branschen var de överens om att det behövs mer utbildning om psykisk ohälsa. De tyckte också att arbetsplatsen bör ha en generell policy för arbetsmiljön där det framgår vad man tolererar när det gäller jargong och uppförandekod. Det behöver finnas en färdig rehabiliteringsplan och en åtgärdsplan som båda uppdateras när det kommer ny forskning. Viktigast av allt var att få bort tabun kring psykisk ohälsa. »Det är ett enormt misslyckande om en anställd blir sjukskriven till följd av psykisk ohälsa och då måste man ta ansvar för det«, menade de./ TIPS TILL CHEFER. »Utrymmet för att inte vara på topp upplevs som litet.« HOTELLREVYN NR 4 2024 / 9 – Det kanske inte finns ersättare. Kollegorna drabbas och chefen kan ringa och undra om man inte kan komma in ändå. Om någon är sjuk eller inte har full arbetsförmåga blir det direkt problem, säger Andreas Johansson. Det finns en bild av att branschen inte går att planera, konstaterar han. – Men arbetet skulle gå att organisera mycket bättre. Det saknas struktur och ledarskapet har ofta brister. I kombination med en hög personalomsättning blir det dåliga förutsättningar för att stötta personer med psykisk ohälsa, säger Andreas Johansson. Anton Wikberg har ADHD, autism motsvarande Aspergers och Tourettes. Men det är inte funktionsvariationerna som påverkat hans hälsa, säger han. Efter svåra händelser i familjen blev han deprimerad, fick ångest och var ofta sjukskriven. Han har haft kollegor och chefer som stöttat honom, men även det motsatta. – En chef sa rent ut att »Det finns ingenting som heter psykisk ohälsa.« En annan chef låg på för att Anton skulle komma till jobbet. Just då tyckte han att chefen var oförstående. Nu inser han att det handlade om omtanke. Och just det är viktigt när man möter någon som mår dåligt, säger han. – Jag tycker att man ska sätta sig ner och fråga »Hur är det, behöver du hjälp med något?« Egentligen handlar det bara om att finnas där för personen. /Ann Patmalnieks platsen. Men också att man inte mår bra psykiskt och jobbet gör det sämre. – Om ditt liv är lite sisådär så hittar du ingen stadga i vår bransch. Utrymmet för att inte vara på topp upplevs som litet. Det går inte att »ta det lite lugnt«. – Du kan inte ha en dålig dag i en reception, då kommer snabbt en gästreaktion på en bokningssajt. Housekeeping har en väldigt pressad arbetstakt. Folk måste tycka att maten är bra annars har kocken gjort fel. Att sjukskriva sig kan vara svårt. Antons tips om bemötande Råd till kollegor och arbetsgivare • Var lyhörda. • Ha en ärlig och rak kommunikation. • S täll öppna frågor. Andreas Johansson HRF-ombudsman – Utbildning är A och O, både för chefer och personal, säger Anton Wikberg. FOTO: DANIEL NILSSON (ANDREAS JOHANSSON), COLOURBOX Visste du att: Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till längre sjukfrånvaro i Sverige och många andra ekonomiskt utvecklade länder.

NYHETER. FOTO: ANN PATMALNIEKS Coolt hur mycket det går att påverka som individ. Det tycker David Löf som fick igenom att LO ska verka för en biljett som gäller för kollektivtrafiken i hela landet. LO-KONGRESSEN. I mitten av maj samlades 350 kongressombud för att debattera och fastslå LO:s framtida inriktning. David Löf var med för första gången. Han är till vardags vice ordförande i styrelsen för HRF Mälardalen och klubbordförande på Ikea Västerås. – Det har varit coolt hur mycket man kan påverka som individ. Jag tänkte nog aldrig att jag skulle ha det mandatet. David var uppe i talarstolen och talade för en motion som han skrivit tillsammans med en kollega från fackklubben, om bättre och billigare kollektivtrafik. – Där fick vi igenom att LO ska verka för en nationell kollektivtrafikbiljett, liknande den som finns i Tyskland. Det blev också bifall för att LO ska verka för billigare kollektivtrafik i hela Sverige och för en bättre och grönare kollektivtrafik. Hur var det att tala i ett så här stort sammanhang? – Jättenervigt. Man går in med så mycket känslor i och med att det var vår avdelnings motion. Man känner ansvar för att driva den hela vägen. Varför är kollektivtrafik en viktig fråga för HRF:are? – Vi använder oss jättemycket av den och våra jobb flyttar längre och längre ifrån oss. Där tror jag att det är superviktigt att vi är i framkant med en nationell kollektivtrafikbiljett, speciellt för våra medlemmar som har säsongsanställningar. /Ann Patmalnieks David fick med sig kongressen van Dorpel vill vara kvar i HRF LO-LEDNINGEN. Dagen innan LO:s kongress inleddes meddelade ordförandekandidaten, tillika HRF:s vice ordförande, Pim van Dorpel, att han hoppar av. I en intervju med tidningen Arbetet berättade Pim van Dorpel senare om bakgrunden till avhoppet, som ska ha koppling till att han rört sig i vit maktmiljöer som 14-åring. – Jag bekände mig inte till nazismen. Men jag kal�­ lade mig för patriot eller Sverigevän, berättar han i intervjun. Nu hoppas Pim van Dorpel att han ska kunna återvända till rollen som vice ordförande i HRF. I ett uttalande till Hotellrevyn meddelar Malin Ackholt, förbundets ordförande, att ledningen hanterar frågan: »Vi har fått till oss den här nya informationen och behöver tid att bearbeta den. Förtroendeuppdrag bygger så klart på att man har ett förtroende. Det här är en fråga som HRF:s ledning behöver hantera. Detta kommer också att göras under ordnade former.« Genom HRF:s kommunikationsavdelning låter Pim van Dorpel hälsa att han inte ställer upp på en intervju med Hotellrevyn. /Linda Svensson LO-KONGRESSEN. 10 / HOTELLREVYN NR 4 2024 Vad händer nu? Scanna och läs! www.hotellrevyn.se … och HRF fick med sig djurparksfolk LO-kongressen beslutade också om en ny organisationsplan som bland annat innebär att HRF får ansvaret för att organisera dem som arbetar på djurparker, även djurskötare och andra kollektivanställda. David Löf hade skrivit motionen om kollektivtrafik tillsammans med en kollega från HRFklubben på Ikea.

EU-VALET. Det är färre som röstar i EU-valet än i riksdagvalet, speciellt bland unga. Jenny Sjöstedt, fackligt aktiv barista på Espresso House, vill ändra på det. Inför valet har hon och andra HRF:are ringt runt till unga medlemmar för att prata om saken. – Det är jätteviktigt för det som händer i EU påverkar våra arbetsplatser så otroligt mycket. Om vi inte använder vår röst så ger vi bort den till någon annan. Statistiskt sett så ger vi bort rösterna till våra chefer, för det är de som går och röstar. Och det är de som röstar som sätter agendan. Om vi inte röstar så är det inte konstigt att de frågor som vi tycker är viktiga inte får gehör, säger Jenny Sjöstedt. Många som Jenny har kontaktat känner inte till valet, eller är osäkra på om de ska rösta. Vad säger ni då? – Då försöker vi koppla ihop det som händer på deras arbetsplatser med valrörelsen och vad som står på spel i valet. En tjej sa till exempel att de hade väldigt många anställda på typ inga timmar på hennes arbetsplats. Då kan vi säga att just att fasa ut nolltimmarsavtal och ofrivillig deltid är två viktiga frågor i EU-valet. Det berör ju henne på ett väldigt konkret sätt. Har du några andra exempel? – Något som berör mig personligen är kemikaliehantering. Det kanske inte är det första man tänker på när det gäller hotell- och restaurangbranschen, men vi hanterar mycket städprodukter. När jag började jobba fick jag jättemycket eksem på händerna för att jag fick fel information om hur jag skulle hantera rengöringsmedlen. Vi tänker att vi i Sverige är i framkant när det gäller kemikalieanvändning och miljön, men där kan vi lära oss av andra länder i EU. Dessutom är farliga arbetsplatser en fråga som LO lyfter i EU-valet. Varför är valdeltagandet så lågt bland unga tror du? – En viktig faktor är att man känner att man inte kan tillräckligt mycket. Då står man hellre över. Det beror inte nödvändigtvis på ointresse. Unga är ofta nyfikna och har egentligen starka åsikter, men de ser inte hur deras åsikter och villkor hänger ihop med vad som händer i EU. /Pernilla Ahlsén Att inte använda sin röst är som att ge bort den till någon. Din chef exempelvis. Det säger Jenny Sjöstedt, som snackat EU-val med andra HRF:are. Jenny gör vardag av EU-valet – Statistiskt sett är unga LO-medlemmar en av grupperna som går och röstar allra minst, säger Jenny Sjöstedt som försöker ändra på den saken. Tipsa oss! Mejla till redaktionen@hotellrevyn.se FOTO: MARC FEMENIA HOTELLREVYN NR 4 2024 / 11 »Det är de som röstar som sätter agendan.«

NYHETER. Hallå där! 12 / HOTELLREVYN NR 4 2024 Oscar Forsell, nybliven sommelier och en av tre som fått HRF:s studiestipendium. Vad ska du göra för pengarna? – Först tänkte jag göra en studieresa till några av våra svenska vingårdar. Men så fick jag åka dit genom mitt jobb. Då kom jag på att det skulle vara väldigt kul att åka till Bordeaux, lära känna lite folk och få veta hur deras arbetssätt skiljer sig från andra vindistrikt. Du har gått en yrkesutbildning till sommelier, vad var bäst med den? – Det var en väldigt bra helhet för mig som har varit väldigt intresserad av mat och dryck i kombination. Skolan tog in föreläsare som var experter på sina områden och fortfarande jobbade i branschen, så vi fick träffa trevliga branschmänniskor samtidigt som vi fick uppdaterad kunskap. Hur kan du jobba med vin på ditt nuvarande jobb som baransvarig och servitör på S:t Jörgen Park? – Vi har omkring 250 rankor med Solaris framför hotellentrén och skördade för första gången förra hösten. Det blir ju ingen stor skörd, vi får ut kanske 100 liter vin. Jag är delaktig i planeringen, tänker och tycker. Så nu blir det inte bara dricka och sälja vin, utan också göra! /Ann Patmalnieks Du ska dö! Det meddelandet fick två anställda en natt i företagets gruppchatt. Avsändare var deras kollega, kocken. Nu åtalas han för olaga hot. OLAGA HOT. Det var efter midnatt i mitten av februari i år, när telefonen började vibrera. Kvinnan, som vi kallar Elsa, ignorerade de första meddelandena. Men när det aldrig tycktes ta slut vände hon upp skärmen. Det som mötte henne var ett tjugotal dödshot – riktade mot henne och ytterligare en kollega. Kollegan, som vi väljer att kalla Malin, såg nattens meddelanden först på morgonen. I polisförhör som Hotellrevyn tagit del av vittnar de båda om hur de reagerade. Bland annat beskriver Elsa hur hon »klev upp och gick och kollade om ytterdörren var låst samt drog för gardinerna. Hon förklarar att stället hon bodde på var ett personalboende som är i närheten av arbetsplatsen.« Ett av meddelandena var en video där kocken filmat en hammare och lappar Dödshotade kollegor i chatt där det står att Elsa och Malin ska dö. Av videon framgår att han befinner sig i köket på arbetsplatsen. Elsa jobbade som servitris och Malin i receptionen på arbetsplatsen i Västerbottens inland. Kocken jobbade där under sommaren förra året. När köket behövde folk i höstas anställdes han på nytt. Elsa och Malin vittnar om att det varit en del konflikter med kocken under sommaren. Han har klagat på dem och deras prestationer. Men inget liknande februarinattens händelser har tidigare inträffat. Dagen efter dödshoten dök kocken upp på jobbet som hastigast, antagligen för att hämta sin telefon. Sedan dess har han inte synts till på arbetsplatsen. Företagets ägare polisanmälde hoten, som nu lett till åtal. Kocken har erkänt och sagt att han var påverkad av alkohol när han hotade Elsa och Malin. Han säger att han ska betala den kränkningsersättning på 15 000 kronor var, som kvinnorna kräver. /Linda Svensson Kocken skrev dödshot samt postade en film från arbetsplatsen. Den visade en hammare och lappar där det står att Elsa och Malin ska dö. Bilden är ett montage. FOTO (SKÄRMBILD): POLISEN FOTO: PRIVAT

60 000 I DISKRIMINERINGSERSÄTTNING Så mycket fick en sportbar i Mälardalen betala till en tidigare timanställd kvinna, som de slutade ge arbetspass efter att hon berättat att hon var gravid. Diskrimineringsombudsmannen krävde ersättning, och företaget har betalat. »Trygga anställningar är absolut viktigast. Vi måste få bort enstaka dagar som anställningsform.« FOTO: PERNILLA AHLSÉN (CHARLIE BLOMGREN), BRITT MATTSSON (GYSINGE) HOTELLREVYN NR 4 2024 / 13 AKTIVT VAL DET ÄR DAGS ATT GÖRA ETT VÄLJ EN SCHYSST PENSION! Om du väljer Folksam LO Pension som för- valtare av din tjänstepension ger du dig själv chansen till god avkastning, låga avgifter och placering av din pension i fonder med ansvarsfull förvaltning. Men det viktigaste är att du gjort ett aktivt val. Det känns skönt. Scanna koden för mer inspo! FolksamLO_Hotellrevyn_JOEL_86x242_Bestruket.indd 2 2023-10-24 10:27 Charlie Blomgren om en sak han vill lyfta som ny ungrepresentant i HRF:s förbundsstyrelse. Att få bort ungdomslönerna är en annan viktig fråga. Varannan uppsagd från Gysinge herrgård Läs mer om hyvling på Julas hotell och på andra håll i branschen.

FOKUS. Tre år på Tranellska 14 / HOTELLREVYN NR 4 2024 Tre år lider mot sitt slut. Det är med blandade känslor, men mest glädje och lättnad, som eleverna på Tranellska säger hejdå till gymnasiet. Text. LINDA SVENSSON Hösten 2021 Arbetslivet

HOTELLREVYN NR 4 2024 / 15 Moa Gunnstedt, Restaurang och livsmedel Finley Rejström, Hotell och turism. Ingrid Pettersson, Restaurang och livsmedel Jasmine Constable, Hotell och turism kan börja! FOTO: JONAS BILBERG

16 / HOTELLREVYN NR 4 2024 är vi först träffade Moa, Benjamin, Ingrid, Finley och Jasmine på Tranellska gymnasiet i Västerås var det en krispig höstdag i början av första terminen 2021. De var spända. Det mesta var nytt för dem: skolan, klasskompisarna och lärarna. Nu är det en annan, uppsluppen, samling som möter oss. Det är nedräkning till studenten. Av sex elever som vi mötte första gången för snart tre år sedan finns fem kvar. Lovisa valde ganska tidigt att byta till samhällsprogrammet. Men de som är kvar är fortsatt nöjda med sitt val. – Vi har fått så mycket möjligheter genom skolan. Vi har lagat mat till kronprinsessan, serverat med kocklandslaget … Säg någon annanstans där man fått göra det, säger Benjamin Nygren. Men det var på håret att de blev kvar, det säger både Finley Rejström och Jasmine Constable. – Första veckan i tvåan när man kom tillbaka efter lovet och vi var fyra kvar i klassen, då funderade jag nog på att hoppa av, säger Finley, och Jasmine nickar instämmande. Så här bara veckor före studenten har ett visst lugn infunnit sig. Det börjar bli för sent för några sena insatser för höjda betyg, och för tidigt för att lägga ned skolarbetet, om nu någon hade varit sugen på det. Men så skoltrötta verkar de inte vara. Snarare är det ett vemod som vilar över ungdomarna. – Man har ju byggt upp relationer under de här åren. Nu går alla sina egna vägar. Att inte ses varje dag kommer att kännas konstigt, och att inte komma tillbaka efter sommarlovet, säger Finley. Moa håller med. Skolan har blivit den naturliga samlingsplatsen. – Det ska bli skönt att sluta, men det kommer att bli annorlunda att inte åka till skolan och träffa kompisar. Vi möter Benjamin på hans praktik hos restaurang Limone i centrala Västerås. Han har säkrat jobb efter studenten och kommer att kocka vidare i livet, åtminstone ett tag till. När vi träffade honom första gången var han lite sugen på skolkök. – Sa jag det? Nej, det är roligare att stå i restaurang, skolkök är inte riktigt min grej. När de här ungdomarna var nya på skolan var också Marcus Hallgren ny som rektor. Han kom med erfarenheter från tävlingar. Det har präglat skolan, och flera elever har ställt upp i olika tävlingar. Men det är inget för Benjamin. – Jag gillar att köra service på restaurangen, det är min grej. Tävlat har däremot både Finley och Ingrid gjort, med den äran. I höstas var Finley en av fem elever från Tranellska som tävlade i Vilnius, i AEHT:s tävling för studerande. Tillsammans med lagkamrater från Kroatien och Nederländerna landade han guldet i klassen Tourist destination. Tävlingen i Vilnius, och praktiken i Grekland, har gett honom minnen N FOKUS. Tre år på Tranellska »Det finns ingen annan linje jag velat gå än restaurang. Vi har haft väldigt bra lärare.« Hösten 2021 Benjamin Nygren Finley Rejström med sitt guldlag i Vilnius 2023. Benjamin Nygren på praktik våren 2024. Efter studenten väntar kockjobb. FOTO: JONAS BILBERG

allsvenskan, vilket betyder mycket träning och många matcher. Det har inte varit självklart hela vägen att hon skulle slutföra Restaurang och livsmedel, berättar Moa. Men nu har hon klarat godkänt i alla ämnen och får sin examen. – Jag har ett hemligt intresse av motorsport, så ett tag tänkte jag att jag skulle byta gymnasieprogram. Men sedan tänkte jag att det kan man hålla på med hemma. Om man håller på med samma sak för mycket blir det tråkigt. Så jag blev kvar på restaurang. Nu har jag godkänt i alla ämnen och kommer få min examen, så jag känner mig nöjd. Det ska bli »jävligt skönt« att ta studenten, säger Benjamin. Men inte för att han är missnöjd med skolan. Tvärtom. HOTELLREVYN NR 4 2024 / 17 »… jobba, vi får se vart det tar mig. Men så småningom vill jag utbilda mig till sommelier i Grythyttan.« Ingrid Pettersson »… jobba några år som kock, sedan skulle jag vilja åka till något varmare land, Spanien eller något. Det skulle vara roligt att jobba i Stockholm också.« Benjamin Nygren Efter studenten kommer jag att ... »… tågluffa, sedan förhoppningsvis jobba på charterbåt i Medelhavet eller Karibien.« Finley Rejström »… ta lite av ett sabbatsår, jobba deltid och se vad jag vill göra sen. Jag skulle vilja jobba med turism för barn.« Jasmine Constable »… jobba och träna. Vi har gått upp i allsvenskan i innebandy, det blir nästan en heltidsgrej. Jag har jobb som personlig assistent.« Moa Gunnstedt och vänner för livet. Flera av dem planerar han att träffa efter studenten. – Jag kommer bo hemma några månader och jobba, på Byggmax och O’Learys. Sen ska jag ut och tågluffa i två månader. Jag har flera jag ska åka och hälsa på och bo hos. Ingrid Pettersson vann nyligen gymnasie-SM i servering tillsammans med klasskamraten Julia Lehto Tapper. Detta trots att hon hade tappat rösten. – Julia fick sköta presentationerna så fick jag bedömas på de tekniska delarna. Jag trodde absolut inte att vi skulle vinna. En annan som tävlar, men inte i yrkestävlingar, är Moa Gunnstedt. Hennes innebandylag Rönnby har tagit sig upp i Julia Letho Tapper och Ingrid Pettersson. FOTO: PER GROTH FOTO: VESK-SCHOOL, VILNIUS FOTO: JONAS BILBERG FOTO: EDDIE CARLSSON

18 / HOTELLREVYN NR 4 2024 FOKUS. – Det finns ingen annan linje jag velat gå än restaurang. Vi har haft väldigt bra lärare. Eddie är vår mentor, han är tio av tio alltså. Han brinner för att vara lärare. Han kan stanna kvar på skolan för att vi ska få laga mat. Jag tror att han blir nominerad till årets lärare varje år, fortsätter Benjamin Nygren. Jasmine håller med. – Jag kommer att sakna hur tajt skolan är. Man känner alla, det är en trygg miljö. Vi får med oss jättemycket härifrån. Lärarna är så engagerade och har en sådan erfarenhet. Flera av ungdomarna har skiftat mål sedan de började sina utbildningar, men inte Finley. Han vill fortfarande ut i världen, och är på god väg. Benjamin ville utbilda sig till bartender i ett varmt land när vi pratade med honom första gången. – Jag skulle fortfarande vilja lära mig bartenderyrket, men jag vet inte om jag vill jobba med det. Det är mer att det skulle vara roligt att kunna. Jasmine, som gjorde sin sista praktik på förskola, vill hitta ett jobb där hon får ägna sig åt turism för barn. Det är inte längre pilot eller flygvärdinna som lockar. – Det finns något fint i att jobba som flygvärdinna och pilot, men jag vill vara med folk. Ingrid, som i ettan var säker på att hon ville jobba med bageri, har blivit en stjärna inom servering. – Jag tror att bageridelen hade varit jätterolig, men jag var inte på rätt plats i livet. Min mentor fick mig att inse att bageri var en hobby för mig. Jag hittade mina styrkor i det jag är bra på./ »Jag kommer att sakna hur tajt skolan är. Man känner alla, det är en trygg miljö.« Praktik och lektioner, servettvikning och bullbak – eleverna har hunnit med en hel del under åren på Tranellska. Tre år i tio bilder Jasmine Constable Moa Gunnstedt bakar bullar våren 2022. Två år senare är hon ute på praktik, med en plan där ett bleck fryst kycklingfilé ingår. Benjamin Nygren gör utbildningens sista praktik på restaurang Limone. Scanna för att läsa alla Hotellrevyns artiklar om eleverna på Tranellska!

Många antagna förra året Så många har antagits till branschens program. År HoT RoL 2016 868 1 472 2017 727 1 320 2018 809 1 375 2019 700 1 313 2020 554 1 222 2021 428 1 277 2022 699 1 465 2023 943 1 624 Källa: Skolverket/Sveriges officiella statistik HOTELLREVYN NR 4 2024 / 19 Stor eller liten jobbchans? • Kock: Goda möjligheter till jobb de kommande åren. På fem års sikt förväntas efterfrågan öka. • Servitris: Små möjligheter i år. På fem års sikt väntas efterfrågan öka. • Bagare/konditor: Små möjligheter till arbete på kort och lite längre sikt. • Hotellreceptionist: Stor möjlighet till arbete på kort och längre sikt. Källa: Arbetsförmedlingen PROCENT FICK NAPP Av de 625 elever som avslutade Hotell- och turismprogrammet 2020 hade nästan en tredjedel etablerad ställning på arbetsmarknaden ett år senare. För Restaurang och livsmedel var andelen 30,2 procent. Finley Rejström på praktik hösten 2022. På Steam hotel jobbade han bland annat i receptionen … … medan Ingrid Pettersson var i servisen på restaurang Pråmen. Samt rullade köttbullar till julbordet. Lovisa Enlund och Jasmine Constable på morgonens första lektion en grådaskig vårdag 2022. Benjamin Nygren med läraren Eddie Carlsson i metodköket våren 2022. Ingrid Pettersson lämnar nöjda gäster bakom sig i skolans restaurangmatsal. Moa Gunnstedt får en lektion i servettvikning under utbildningens första termin. 31 FOTO: JONAS BILBERG, PER GROTH

Mer om Viktoria Ålder: 40 år. Jobbar: Som receptionist på Frevisören Camp and Resort utanför Kalix. Uppdrag: Många! Bland annat i Socialdemokraterna och som ordförande för utbildningsnämnden i Kalix. Viktoria Wikström hamnade i branschen av en slump. – Jag jobbade en säsong i skidbacken efter gymnasiet och sedan fick jag jobb i receptionen på ett hotell i Kalix. Det var 2006 och sedan blev jag kvar. När man väl har börjat är det svårt att slita sig. – Det är något med rörelsen, du står aldrig stilla. Och så är det relationerna. När man jobbar när alla andra är lediga så blir kollegorna ens vänner. Man jobbar väldigt nära varandra. De senaste två åren har Viktoria arbetat på Frevisören, en liten camping och semesteranläggning högst upp på kusten, 20 minuter utanför Kalix. På sommaren är det ett populärt resmål för norrbottningar och norrmän, men även Kalixborna åker dit för den fina stranden. På vintern är turister från hela Europa här för att uppleva norrsken, åka hundsläde och klappa renar. – Min huvuduppgift är att stå i receptionen, men det är en liten resort så man får hjälpa till där det behövs. Vad är roligast med jobbet? – Rensafarin är min favorit. Det är supermysigt att vara med renarna och så har man tid att prata med gästerna. Just nu är Viktoria tjänstledig på 50 procent för att ha tid med politiken. Hon har varit aktiv i Socialdemokraterna de senaste tolv åren och är ordförande i utbildningsnämnden i Kalix. – Jag vill göra världen bättre och då är politiken det bästa sättet, säger hon. I förra riksdagsvalet var hon andra ersättare på Socialdemokraternas riksdagslista för Norrbotten. – Men det gick inte så bra i valet som vi hade hoppats så jag har inte fått tjänstgöra i riksdagen. Men det var väldigt spännande innan vi visste. Som tur är har jag en tålmodig arbetsgivare. Hur går det att kombinera politiken med jobbet? – Det går oftast bra. En del veckor har jag möten varje dag, andra veckor är det mindre. Det går inte alltid att förutsäga. Det politiska tar ju inte slut, man kan engagera sig hur mycket som helst. Viktoria är dessutom aktiv i flera föreningar. Ibland blir det för mycket. – Jag är stressad av och till. Det svåraste är att få en bra balans och hålla ihop sig själv. Hur gör du det? – Man måste skapa luckor i kalendern och inte boka in möten på varje ledig tid. Jag försöker gå på yoga, men nu är det länge sedan jag hann dit. Viktoria vet av erfarenhet att hon måste vila. För sju år sedan gick hon in i väggen. – Då separerade jag från min exman. Jag flyttade in på hotellet som jag jobbade på och hade nattjouren på telefon. Jag var typ aldrig ledig, samtidigt som jag hade tio olika föreningsuppdrag. Till slut mådde jag väldigt dåligt. Vad gjorde du då? – Jag skalade ner och behöll två uppdrag som gav mig energi. Och så flyttade jag ut från jobbet. Problemet är att man vill så himla mycket. Men nu känner jag igen tecknen och vet när jag måste ta paus och prioritera min hälsa. Hur ser du på framtiden, kommer du att jobba vidare i det här yrket? – Just nu känns det så, men för två år sedan sökte jag faktiskt till polisutbildningen. Polis är ett drömyrke. Jag insåg på konditionstesterna att jag behövde träna mer. Men då hade jag redan börjat på Frevisören och trivdes bra här. Vi får se om jag blir polis eller inte. Annars är det helt okej att påverka samhället från den andra sidan, som politiker. / Text. PERNILLA AHLSÉN Foto. TOMAS BERGMAN Viktoria vill vara i rörelse NÄRA. Viktoria Wikström 20 / HOTELLREVYN NR 4 2024 Receptionisten Viktoria Wikström har ett stort politiskt engagemang och alltid flera järn i elden. Ibland blir det för mycket, men nu känner hon igen kroppens signaler och vet när det behövs en paus.

HOTELLREVYN NR 4 2024 / 21 Om facket »Det är en försäkring för det är där du får hjälp om något händer. Pandemin har visat att vad som helst kan hända från en dag till en annan.«

Arbetsgivare har arbetsmiljöansvar, även för den psykosociala miljön. Den påverkas så klart negativt om en chef skulle sprida uppgifter om anställda. Som chef kan man få inblick i skulder, separationer och andra personliga förhållanden. Sådant får chefen hålla tyst om. 3 1 Personuppgifter är information som kan kopplas till dig, enligt dataskyddsförordningen. Den infon får arbetsgivare bara hantera om de har något som kallas »rättslig grund« för att göra det. Extra försiktighetsåtgärder krävs för sådant som kallas känsliga personuppgifter. Det kan exempelvis handla om anställdas hälsa eller fackmedlemskap. Text. SOFIA ANDERSSON Chefens tystnadsplikt. Arbetsgivare får inte hålla på att sprida info om sina anställda hur som helst. Så funkar... 22 / HOTELLREVYN NR 4 2024 2 I många samman- hang är samtycke en giltig »rättslig grund« för att hantera personuppgifter. Om du ger ditt okej så är det okej. Men inte i arbetslivet. Det beror på den maktobalans som finns mellan anställd och arbetsgivare. I stället får arbetsgivaren hitta andra grunder, till exempel stöd i lagen eller en intresse- avvägning. Vi säger att arbetsgivaren har rätt att hantera en personuppgift i sina interna system. Men den kan omfattas av tystnadsplikt. I så fall får arbetsgivaren inte sprida informationen till någon obehörig. Ett exempel är att arbetsgivare har tystnadsplikt för innehållet i anställdas sjukintyg. Det står i sjuklönelagen. Att bryta mot tystnadsplikten är brottsligt och kan ge rejäla straff. Ibland behöver en anställd rehabilitering. Det kan vara för ett missbruk, en skada eller sjukdom. Då har alla inblandade tystnadsplikt, inte bara chefen utan även skyddsombud och andra inblandade enligt arbetsmiljölagen. 4 5

Chefen ska vara väldigt försiktig med uppgifter som rör de anställda. Tobias Sjöqvist FOTO: ARENAGRUPPEN /VIA TT Visste du att: Myndigheten IMY kontrollerar hanteringen av personuppgifter som omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR). PROFFSTIPSET. »På pappret ett gott skydd« Tobias Sjöqvist är arbetsrättsjurist på LO. Ta hjälp av facket om arbetsgivaren verkar ha hanterat dina uppgifter fel, tipsar han. Hur tycker du att det fungerar med dagens reglering kring anställdas personuppgifter? – På pappret tycker jag att det finns ett gott skydd för arbetstagare och de känsliga uppgifter som hanteras på en arbetsplats. Hur det fungerar i praktiken är nog väldigt olika från arbetsplats till arbetsplats. Vad kan man som anställd göra om chefen bryter mot tystnadsplikten? – Att bryta tystnadsplikten är ett brott enligt straffrätten. Det betyder att man måste polisanmäla för att åtal ska väckas. Men samma handling kan också vara förtal eller brott mot arbetsgivarens lojalitetsplikt. Då kan man behöva ta hjälp av facket för att få skadestånd. Om arbetsgivaren hanterar personuppgifter utan att ha stöd i dataskyddsförordningen så kan också de anställda, genom facket, få skadestånd för det. Och om det inte är brott mot tystnadsplikten, utan chefen sprider uppgifter som är allmänt generande? – Då kan det ändå röra sig om brott mot god sed på arbetsmarknaden eller lojalitetsplikten. Eller till och med förtal. Kontakta din fackförening för mer vägledning!/ HOTELLREVYN NR 4 2024 / 23 7 8 Det är olika regler beroende på var man jobbar. Kommuner och regioner omfattas av offentlighets- och sekretesslagens regler om tystnadsplikt för offentliga arbetsgivare. En chef ska också »iaktta god sed på arbetsmarknaden«. Ett lite vagt begrepp, men att behandla alla med respekt och använda sunt förnuft ungefär. Arbetsgivaren ska också vara lojal mot anställda och inte sprida uppgifter som kan vara känsliga. En arbetsgivare som sprider känsliga personuppgifter om sina anställda kan även göra sig skyldig till brottet förtal, som också det kan leda till stränga straff. 6 Läs mer om person- uppgifter på jobbet www.imy.se

Text. LINDA SVENSSON Foto. ANNA-LENA LUNDQVIST Rutschkana till receptionen och karusell till frukosten. Gänget på Liseberg Grand Curiosa Hotel får fantasivärlden att fungera. Sagolik service PÅ JOBBET MED 24 / HOTELLREVYN NR 4 2024

Tipsa! Vem vill du följa på jobbet? Tipsa oss: redaktionen@ hotellrevyn.se Elin Achilles jobbar i servisen, frukost och lunch. Alla i personalen får utbildning för att kunna köra karusellen i matsalen. HOTELLREVYN NR 4 2024 / 25

PÅ JOBBET MED Arbetskläderna bidrar till sagostämningen. På väggen visas vilka kläder som gäller för de olika yrkesgrupperna. et är drygt ett år sedan Lisebergs hotell Grand Curiosa slog upp portarna. Då som nu möter besökarna en reception där det hänger paraplyer från taket och där det finns urnor som är flera meter höga. Här jobbar Elin Hällegårdh. Hon har varit med från starten. – Det är väldigt roligt och också utmanande att jobba på något som är helt nytt. Vi hade ju ingen aning om till exempel gästflöden. Vi har fått bygga upp våra egna rutiner. Hon jobbade på Liseberg redan för tio år sedan, men bytte bana till tåg och flyg. När Elin såg att Curiosa behövde folk kände hon suget att komma tillbaka. Nu väntar högsäsong och ökat gästantal. Lite erfarenhet har personalen med sig från förra årets sommar och Halloween. – Det ska bli roligt, men det är också utmanande att ta emot så många gäster. Elin Achilles är tillbaka på Liseberg efter några år på andra arbetsplatser. »När jag såg att de sökte folk visste jag att jag var tvungen att söka.« David Nihlén tillhör den första kullen av kockar från Lisebergs egen kockskola. 26 / HOTELLREVYN NR 4 2024 DVi jobbar mycket med värdskapet, till exempel att vi möter upp i lobbyn och hjälper gäster att checka in i självservicen. Vi har märkt att det går fortare om vi finns där ute och hjälper till. En annan Elin som återvänt till Liseberg är Elin Achilles. Tidigare jobbade hon på restaurang inne i parken. Nu jobbar hon i servisen på Curiosa, under frukost och lunch. – Jag jobbade tolv år i parken. När jag fick barn var det svårt att jobba kväll, så då jobbade jag på andra ställen. När jag såg att de sökte folk hit visste jag att jag var tvungen att söka. Liseberg är den bästa arbetsplats jag haft. Framför allt är hon så glad att hennes arbetsplats är en plats där barn får spela huvudrollen. – Jag älskar barn. Här blir de trygga, här får de lov att vara barn, det är deras fristad. Min dotter har också varit här på mammas jobb, hon älskade det. Vi har intervjuat Elin tidigare, under pandemin när jobben bara försvann. Då fick hon till slut jobb på en lunchrestaurang där tiderna passade henne som ensamstående mamma. Men nu är hon tillbaka där hon känner sig hemma.

BAROMETERN. När öppnar parken? Bra fråga, det varierar beroende på säsong och veckodag. Receptionen har koll! Receptionens vanligaste frågor Rutschbana och en gigantisk fågelbur på trappavsatsen – Curiosa sätter stämningen redan i entrén. HOTELLREVYN NR 4 2024 / 27 – Jag fick gå igenom samma anställningsprocess som alla andra. Den började i november eller december 2022 och jag fick jobbet i april 2023. Det var en obeskrivlig känsla. Det är inte bara arbetstiderna och anställningstryggheten som tilltalar Elin. Det är också personalpolitiken. – Till exempel förmånerna vi får här – jag kan göra saker jag inte skulle kunna göra annars. Förra året var jag och min dotter en heldag på Liseberg, med en av hennes kompisar, vi har varit på Universeum, Liseberg ordnar familjedagar. Det är så mycket fina saker. Jag känner sån tacksamhet, man känner sig omhändertagen. Det märktes inte minst när Oceanabygget brann ner och hotellpersonalen fick evakuera. Plötsligt stod Elin utomhus, utan jacka eller hemnycklar. – Mina chefer var så bra. De erbjöd sig att ordna hotell för mig och min dotter om det skulle behövas. De bryr sig verkligen och det känns så äkta. Samtidigt som Elin och hennes kollegor plockar undan i matsalen efter frukosten och förbereder lunchdukningen går köket på högvarv. Här tillagas fisk, kött, pizza och pasta för lunchbuffén som snart drar i gång. Här möter vi kocken Eric Carlsson som, liksom de flesta vi träffar, varit med ända från starten. Han säger att högsäsongen kan bli intensiv, men även en gråkall dag när parken fortfarande är stängd, kan det vara mycket att göra. – Som här, jag har en beställning på hundra charkbrickor. I köket jobbar även David Nihlén och Paul Sjöö, som båda gått Lisebergs egen kockutbildning. – Jag gillar att jobba med mat, tänka ut nya grejer, fundera på smaker som passar ihop. Jag tänker på mat hela tiden. I löv it, säger David. Han har tidigare jobbat med facility management på Trafikverket i sex år. – Det var lite annorlunda. Då fick jag 150 mejl om dagen och kunde vara trött på zombievis när arbetsdagen var slut. Nu är jag mer trött i kroppen. Men det är inte bara mängden administration som skiljer sig åt. David gillar humorn som präglar restauranglivet – betydligt mer än på myndigheten. – Det är kanske ingen fair fight, i och för sig./ Ida Tordén och Elin Hällegårdh kan tipsa om roliga saker att göra på Curiosa. Var går man in på Liseberg? Södra entrén ligger vid hotellet. Finns det plats i restaurangen? Den som vill vara helt säker på att få bord kan boka, även för lunchbuffén. När kan man åka med karusellen? Helg och högsäsong är det bara korta uppehåll på förmiddagen. Eftermiddag/tidig kväll är den i gång i flera timmar. Vad finns att göra på hotellet? Massor! »Många vill vara kvar på hotellet, och vi är rustade för det.«

Det där scenariot kommer upp då och då. Jag har definitivt varit med om det själv. Många stora arbetsgivare har en rutin för vad man ska göra eftersom det förekommer ganska ofta. Finns det en sådan rutin där Janice jobbar ska hon följa den. Det går att tillkalla supervisor, duty manager eller vakt om de finns på plats. Det man absolut inte ska göra är att jaga efter personen, för då kan det eskalera till en konflikt och bli fysiskt bråk. Vi har en policy att vi inte ska gå utanför hotellet. Jagar du efter har du ingen säkerhet och säkerheten är viktigare än pengar. Ibland säger folk att det ska faktureras, men det är i princip inget hotell eller restaurang som fakturerar privatpersoner. Då ligger bevisbördan på dem, de får i sådana fall visa ett mejl som bevisar att det finns en överenskommelse. Annars säger jag att de får betala och om det sedan skulle visa sig att det skulle faktureras krediterar vi självklart betalningen. Man får formulera sig snällt och inte trappa upp konfliktnivån. Ibland kommer en gäst och äter och dricker för att sedan säga rakt ut »Jag har inga pengar«. I det läget har det hänt att vi ringt polisen. Men kommer man ingen vart är det bara att glömma och skärpa rutinerna till nästa gång. Det finns de som försöker komma undan att betala på andra sätt också, säger att de är stammisar eller att de »känner ägaren«. Om Janice jobbar där det inte finns rutiner är det viktigt att göra en tillbudsrapport direkt efter en händelse, så att det kan formuleras en policy. En annan viktig sak är att om någon tar springnota ska inte personalen behöva stå för den genom att det dras på lönen. Det har hänt att arbetsgivare försökt göra det. Ofta handlar det om att personalen inte kan ha uppsyn över gästerna för att det är underbemannat. Det kan sällskap märka och passa på att smita. Nu när uteserveringarna har öppnat är det springnotesäsong. Det är mycket folk, mycket ny personal och på många ställen behöver personalen springa in och ut så att serveringen lämnas obevakad. När jag är ute som regionalt skyddsombud på sommaren brukar jag fråga när de tar betalt och säga att om man tar betalt vid beställning sjunker springnotefrekvensen./ 28 / HOTELLREVYN NR 4 2024 FOTO: ANN PATMALNIEKS, ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL »När uteserveringarna har öppnat är det springnotesäsong.« Paul McDonald regionalt skyddsombud, nattreceptionist på Hotel Rival i Stockholm Janice har serverat ett sällskap som ätit och druckit för rejäla summor. När de ska gå vill ingen ta notan. De säger att de ska ta det på faktura, något som Janice inte hört ett ord om. Nu är alla på väg ut genom dörren. Vad ska hon göra?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=