Hotellrevyn Nr 4-2024

Arbetsgivare har arbetsmiljöansvar, även för den psykosociala miljön. Den påverkas så klart negativt om en chef skulle sprida uppgifter om anställda. Som chef kan man få inblick i skulder, separationer och andra personliga förhållanden. Sådant får chefen hålla tyst om. 3 1 Personuppgifter är information som kan kopplas till dig, enligt dataskyddsförordningen. Den infon får arbetsgivare bara hantera om de har något som kallas »rättslig grund« för att göra det. Extra försiktighetsåtgärder krävs för sådant som kallas känsliga personuppgifter. Det kan exempelvis handla om anställdas hälsa eller fackmedlemskap. Text. SOFIA ANDERSSON Chefens tystnadsplikt. Arbetsgivare får inte hålla på att sprida info om sina anställda hur som helst. Så funkar... 22 / HOTELLREVYN NR 4 2024 2 I många samman- hang är samtycke en giltig »rättslig grund« för att hantera personuppgifter. Om du ger ditt okej så är det okej. Men inte i arbetslivet. Det beror på den maktobalans som finns mellan anställd och arbetsgivare. I stället får arbetsgivaren hitta andra grunder, till exempel stöd i lagen eller en intresse- avvägning. Vi säger att arbetsgivaren har rätt att hantera en personuppgift i sina interna system. Men den kan omfattas av tystnadsplikt. I så fall får arbetsgivaren inte sprida informationen till någon obehörig. Ett exempel är att arbetsgivare har tystnadsplikt för innehållet i anställdas sjukintyg. Det står i sjuklönelagen. Att bryta mot tystnadsplikten är brottsligt och kan ge rejäla straff. Ibland behöver en anställd rehabilitering. Det kan vara för ett missbruk, en skada eller sjukdom. Då har alla inblandade tystnadsplikt, inte bara chefen utan även skyddsombud och andra inblandade enligt arbetsmiljölagen. 4 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=