Hotellrevyn Nr 4-2024

Det där scenariot kommer upp då och då. Jag har definitivt varit med om det själv. Många stora arbetsgivare har en rutin för vad man ska göra eftersom det förekommer ganska ofta. Finns det en sådan rutin där Janice jobbar ska hon följa den. Det går att tillkalla supervisor, duty manager eller vakt om de finns på plats. Det man absolut inte ska göra är att jaga efter personen, för då kan det eskalera till en konflikt och bli fysiskt bråk. Vi har en policy att vi inte ska gå utanför hotellet. Jagar du efter har du ingen säkerhet och säkerheten är viktigare än pengar. Ibland säger folk att det ska faktureras, men det är i princip inget hotell eller restaurang som fakturerar privatpersoner. Då ligger bevisbördan på dem, de får i sådana fall visa ett mejl som bevisar att det finns en överenskommelse. Annars säger jag att de får betala och om det sedan skulle visa sig att det skulle faktureras krediterar vi självklart betalningen. Man får formulera sig snällt och inte trappa upp konfliktnivån. Ibland kommer en gäst och äter och dricker för att sedan säga rakt ut »Jag har inga pengar«. I det läget har det hänt att vi ringt polisen. Men kommer man ingen vart är det bara att glömma och skärpa rutinerna till nästa gång. Det finns de som försöker komma undan att betala på andra sätt också, säger att de är stammisar eller att de »känner ägaren«. Om Janice jobbar där det inte finns rutiner är det viktigt att göra en tillbudsrapport direkt efter en händelse, så att det kan formuleras en policy. En annan viktig sak är att om någon tar springnota ska inte personalen behöva stå för den genom att det dras på lönen. Det har hänt att arbetsgivare försökt göra det. Ofta handlar det om att personalen inte kan ha uppsyn över gästerna för att det är underbemannat. Det kan sällskap märka och passa på att smita. Nu när uteserveringarna har öppnat är det springnotesäsong. Det är mycket folk, mycket ny personal och på många ställen behöver personalen springa in och ut så att serveringen lämnas obevakad. När jag är ute som regionalt skyddsombud på sommaren brukar jag fråga när de tar betalt och säga att om man tar betalt vid beställning sjunker springnotefrekvensen./ 28 / HOTELLREVYN NR 4 2024 FOTO: ANN PATMALNIEKS, ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL »När uteserveringarna har öppnat är det springnotesäsong.« Paul McDonald regionalt skyddsombud, nattreceptionist på Hotel Rival i Stockholm Janice har serverat ett sällskap som ätit och druckit för rejäla summor. När de ska gå vill ingen ta notan. De säger att de ska ta det på faktura, något som Janice inte hört ett ord om. Nu är alla på väg ut genom dörren. Vad ska hon göra?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=