Hotellrevyn Nr 4-2024

Sökes: mer kunskap om psykisk ohälsa FOTO: MARC FEMENIA (ANTON WIKBERG) 8 / HOTELLREVYN NR 4 2024 PSYKISK OHÄLSA. Hotell- och restaurangbranschen borde bli mycket bättre på att ta hand om anställda med psykisk ohälsa. Det menar Anton Wikberg som själv har erfarenhet av att vara branschanställd och må dåligt. Han har varit kock i 17 år och arbetar i dag som servitör på Långbro värdshus. I våras tog Anton examen från yrkeshögskolan Företagsekonomiska institutet, där han gått en utbildning till Food and Beverage Manager. I sitt examensarbete valde han att fokusera på hur psykisk ohälsa kan förebyggas. – Under mina år i branschen har jag sett kollegor komma och gå för att arbetsförhållandena varit dåliga. Han intervjuade en rad profiler som Pontus Frithiof, Hélèn Kugelberg, Fredrik Eriksson och Malin Ackholt. – Alla var rörande överens om att det krävs att vi pratar om detta. Det saknas ofta kunskap, menar Anton. – Utbildning är A och O, både för chefer och personal. Psykisk ohälsa är svårdefinierat eftersom det är så brett. Det handlar inte bara om stress och depression, det kan handla om bipolär sjukdom, det kan vara schizofreni. Det vore bra att förklara vad det betyder och att ha en förebyggande policy. Anton Wikberg är inte ensam om att uppfatta branschen som tuff för den som inte mår bra psykiskt. Hans bild delas av Andreas Johansson, ombudsman på HRF avdelning Syd, som möter många medlemmar som mår dåligt på jobbet. Det kan vara på grund av olika missförhållanden på arbetsGår det att ha dåliga dagar på branschjobbet? Nja. Kocken Anton Wikberg efterlyser mer kunskap om psykisk ohälsa, framför allt hos chefer. NYHETER.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=