Hotellrevyn Nr 4-2024

Bildtext xxxx xxxxxxxx xxxx xxxx xxxxx xxx xxx Berätta och var tydlig Antons fyra tips till andra som mår dåligt Förklara för chefen hur du mår, och varför – om du vill. Var tydlig så fort du känner av att du börjar må dåligt: »Nu är jag inne i den mörka perioden.« Säg att chefen gärna får peppa dig att gå till jobbet om sjukskrivningarna blir täta. Berätta för kollegorna vad du behöver för att må bra. Men är det någon som du vet inte bryr sig ska du förstås inte välja just den personen. Viktigt att få bort tabun BRANSCHPROFILER. När Anton intervjuade företrädare för branschen var de överens om att det behövs mer utbildning om psykisk ohälsa. De tyckte också att arbetsplatsen bör ha en generell policy för arbetsmiljön där det framgår vad man tolererar när det gäller jargong och uppförandekod. Det behöver finnas en färdig rehabiliteringsplan och en åtgärdsplan som båda uppdateras när det kommer ny forskning. Viktigast av allt var att få bort tabun kring psykisk ohälsa. »Det är ett enormt misslyckande om en anställd blir sjukskriven till följd av psykisk ohälsa och då måste man ta ansvar för det«, menade de./ TIPS TILL CHEFER. »Utrymmet för att inte vara på topp upplevs som litet.« HOTELLREVYN NR 4 2024 / 9 – Det kanske inte finns ersättare. Kollegorna drabbas och chefen kan ringa och undra om man inte kan komma in ändå. Om någon är sjuk eller inte har full arbetsförmåga blir det direkt problem, säger Andreas Johansson. Det finns en bild av att branschen inte går att planera, konstaterar han. – Men arbetet skulle gå att organisera mycket bättre. Det saknas struktur och ledarskapet har ofta brister. I kombination med en hög personalomsättning blir det dåliga förutsättningar för att stötta personer med psykisk ohälsa, säger Andreas Johansson. Anton Wikberg har ADHD, autism motsvarande Aspergers och Tourettes. Men det är inte funktionsvariationerna som påverkat hans hälsa, säger han. Efter svåra händelser i familjen blev han deprimerad, fick ångest och var ofta sjukskriven. Han har haft kollegor och chefer som stöttat honom, men även det motsatta. – En chef sa rent ut att »Det finns ingenting som heter psykisk ohälsa.« En annan chef låg på för att Anton skulle komma till jobbet. Just då tyckte han att chefen var oförstående. Nu inser han att det handlade om omtanke. Och just det är viktigt när man möter någon som mår dåligt, säger han. – Jag tycker att man ska sätta sig ner och fråga »Hur är det, behöver du hjälp med något?« Egentligen handlar det bara om att finnas där för personen. /Ann Patmalnieks platsen. Men också att man inte mår bra psykiskt och jobbet gör det sämre. – Om ditt liv är lite sisådär så hittar du ingen stadga i vår bransch. Utrymmet för att inte vara på topp upplevs som litet. Det går inte att »ta det lite lugnt«. – Du kan inte ha en dålig dag i en reception, då kommer snabbt en gästreaktion på en bokningssajt. Housekeeping har en väldigt pressad arbetstakt. Folk måste tycka att maten är bra annars har kocken gjort fel. Att sjukskriva sig kan vara svårt. Antons tips om bemötande Råd till kollegor och arbetsgivare • Var lyhörda. • Ha en ärlig och rak kommunikation. • S täll öppna frågor. Andreas Johansson HRF-ombudsman – Utbildning är A och O, både för chefer och personal, säger Anton Wikberg. FOTO: DANIEL NILSSON (ANDREAS JOHANSSON), COLOURBOX Visste du att: Psykisk ohälsa är den vanligaste orsaken till längre sjukfrånvaro i Sverige och många andra ekonomiskt utvecklade länder.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=