WWW.HOTELLREVYN.SE DIN TIDNING FRÅN HOTELL- OCH RESTAURANGFACKET Linda Persson, restaurangbiträde på Gekås i Ullared. HJÄLP! Trist och torftig personalmat – vad gör vi? 8 Fikapaus i fyndjakten saker du vill veta om uppsägning Hon blev chef över sina kollegor De tjänar mest och minst i branschen NR 5 2024 Här hämtar Gekås gäster ny köpkraft.
Alla vill ha en bra pension. Men då behöver pensionen förvaltas och växa tills det är dags att sluta jobba. Hur pengarna växer påverkar mer än du tror. Till exempel: Om pengarna växer en procentenhet mer varje år kan det ge mellan 1000 och 1500 kronor mer i plånboken – varje månad livet ut1. Efter ett långt arbetsliv är det dags att njuta av tillvaron och umgås med vänner och familj. Då är det skönt att ha en trygg och bra tjänstepension som trillar in på kontot varje månad. Du har tjänstepension genom ditt kollektivavtal. Det är pengar som ditt jobb betalar in till din framtida lön. Tjänstepensionen ingår i ett paket av trygghetsförsäkringar för dig och 1,4 miljoner andra inom LO kollektivet. Pensionen växer till en riktigt låg avgift Fack och arbetsgivare har bestämt att AMF ska ta hand om tjänstepensionen för dig som arbetar inom till exempel bygg, industri, handel, transport, hotell och restaurang. AMF har fått pengarna att växa mest de senaste 15 åren2. – Din pension ska växa tryggt och bra under många år. Därför placerar vi den på olika sätt, bland annat i svenska företag som vill växa, anställa folk och utvecklas. Vi tror att de här bolagen är bra för din pension, säger Tomas Flodén som är AMFs kapitalförvaltningschef. Även till synes små skillnader i hur pengarna växer har stor betydelse för hur mycket du får i pension. Om de växer en procentenhet mer varje år kan det betyda mellan 1000 och 1500 kronor mer i plånboken varje månad livet ut1. Din pension ska inte försvinna i avgifter till bolaget. Därför har AMF riktigt låga avgifter för dig som tillhör LO kollektivet, faktiskt lägst av alla bolag3. – Vi jobbar hela tiden för att din pension ska växa och att du ska betala så lite som möjligt. Varje extra pensionskrona räknas, avslutar Tomas Flodén. ”Varje extra pensionskrona räknas” Har du Avtalspension SAF LO? Då är AMF ditt bolag! LO och Svenskt Näringsliv har bestämt att AMF ska ta hand om tjänstepensionen för dig som jobbar i till exempel industrin, byggbranschen, transportsektorn, handeln, hotell och restaurang (Avtalspension SAF LO). Det betyder att din tjänstepension placeras automatiskt i vår traditionella försäkring om du inte väljer något annat. Vår traditionella försäkring har växt mest de senaste 15 åren2. Den har också lägst avgift3. Är du en av våra fyra miljoner kunder? Logga in på amf.se och kolla direkt! Din pension ska växa tryggt och bra under många år. ” 1. Beräkning: En 25-åring inom Avtalspension SAF-LO med AMF traditionell försäkring, årlig avkastning på 4 resp. 5 %, utan återbetalningsskydd, lön 28 500 kronor/ månad, premier inbetalas till 65 år, därefter livsvarig utbetalning. Aktuella avgifter har tillämpats. 2. AMFs traditionella försäkring har högst totalavkastning bland jämförbara bolag, 2009-2023. Källa: Svensk Försäkring. Så har vi räknat: www.amf.se/landningssidor/din-pension-ska-vaxa/ 3. AMF traditionell försäkring har lägst avgift inom Avtalspension SAF-LO. Källa: Konsumenternas. För dig som vill veta ännu lite mer ANNONS
SID 30. Gott med kronärtskocka! INNEHÅLL. Här är yrkena som tjänar mest och minst SID 8. Kockar och kallskänkor ligger över 30 000 enligt statistiken. Tvingades betala för restaurangjobb SID 10. Det kostar att arbeta i Sverige, sa arbetsgivaren. Det här gäller vid uppsägning SID 22. Få koll på reglerna som styr hur anställningen får avslutas. De ger ny energi till Gekås gäster SID 24. Kövakter krävs när det är rusning på restaurangplanet. SID 20. Clarion Hotel Draken är nyöppnat – men för nattreceptionisten Heléne Johnsson är platsen välbekant. ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL, FOTO: JULIA SJÖBERG (MITTEN), DANIEL NILSSON (LÄNGST UPP) Hon blev chef över kollegorna SID 14. Unaiza Khurram började på housekeeping och blev service team manager efter bara några år. Men det som först kändes svårt blev hennes största tillgång. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 3 Pau Prunell Badosa från frukostserveringen ger Unaiza Khurram en kram. De har inte setts på ett tag, då Uniaza är föräldraledig. SID 28. Hjälp, personalmaten håller inte måttet! HRF-ombudsman Mikael Forsberg ger matnyttiga råd.
»Jag var en gång i tiden Riches äldsta diskplockare. Sådana hierarkiska miljöer passar mig utmärkt.« UPPSNAPPAT. Linda tycker … att det är spännande att kortare arbetstid diskuteras! Kyoto är mesta Michelinstaden STJÄRNSPÄCKAT. Kyoto i Japan har flest Michelinrestauranger per capita – på varje stjärnprydd restaurang går det drygt 14 000 invånare. Ingen svensk stad placerar sig bland topp 20 på listan. Köpenhamn tar plats 11 med 47 000 invånare per Michelinrestaurang, och Oslo hamnar på plats 15, med drygt 64 000 invånare per restaurang, skriver sajten Chef’s Pencil./ FOTO: CAMILLA LINDQVIST Linda Svensson chefredaktör och ansvarig utgivare »Skärpta inkomstkrav stoppar inte arbetsgivare som vägrar göra rätt för sig.« 4 / HOTELLREVYN NR 5 2024 ARBETSKRAFTSINVANDRING. Sveriges nuvarande regering gör allt för att strama åt invandringen. Samtidigt frodas skuggsamhället. Åtgärderna kommer inte åt de verkliga avarterna när det gäller utnyttjandet av arbetskraftsinvandrare. De laglydiga arbetsgivarna ger upp en suck och slutar söka utomeuropeisk arbetskraft när de inte kan matcha inkomstkraven. Det syns i statistiken. Men det stoppar inte arbetsgivare som vägrar göra rätt för sig. Som de som anser sig ha rätt att kräva tillbaka stora delar av lönen varje månad, som anser att en skrubb bakom köket är dräglig boendestandard, som tycker att en anställd ska ställa upp att jobba dygnet runt och att semester är frivilligt, från arbetsgivarens sida. Det här förekommer fortfarande. Inga skärpta inkomstkrav kommer att stoppa det. Det är hur enkelt som helst att uppge en lön till Migrationsverket, när arbetsgivaren sedan följer med till bankomaten och tar tillbaka hälften. På sidan 10 kan du läsa om ett par från Pakistan som råkade ut för just en sådan arbetsgivare. Nu har de sluppit därifrån och kan berätta. Men de känner sig fortfarande inte trygga. Ibland får vi frågan om varför vi inte hänger ut restaurangerna med namn. Tro mig – det hade vi gärna gjort. Men vår skyldighet är att skydda dem som ställer upp och berättar. Om de är rädda att deras situation skulle bli sämre om vi berättar vilken arbetsplats de jobbat på avstår vi hellre. Det viktiga är att visa att det här förekommer. I Sverige. I dag. Så lätt rundas reglerna HEJ! MÅNADER Så länge har IF Metalls strejk på Tesla pågått. Strejken inleddes den 27 oktober 2023. 10 Artisten och låt- skrivaren Jonas Lundqvist i Dagens Nyheter.
HOTELLREVYN NR 5 2024 / 5 3 frågor till Sofie Bengtsson Klubbordförande på Ikea i Borlänge Hur kommer det sig att du ville göra det här? – Det är första gången jag är med, jag var nyfiken på det. Det är kul att komma ut och träffa sommarjobbare inte bara inom hotell och restaurang. Vilket är det viktigaste budskapet? – Att de har både rättigheter och skyldigheter genom anställningsavtal, kollektivavtal och lag. Hur blev ni mottagna? – Det har varit positiva reaktioner. Vi har kommit oanmälda och både chefer och anställda har välkomnat oss. Jag ska verkligen försöka vara med nästa år också! Sofie Bengtsson Hotell- och restaurangfacket Text. LINDA SVENSSON HRF:aren Sofie var ute med LO och träffade ungdomar i somras! FOTO: ULF PALM Vårt HRF Max Sailer Seko Patricia Ivarsson Kommunal
SVANENMÄRKET Trycksak 5041 0004 Ann Patmalnieks reporter »Låt en sockerbit sakta smälta i munnen. Eller lova en peng.« 08 – 588 099 27 ann.patmalnieks@hotellrevyn.se JUST NU Ansluten till Sveriges Tidskrifter. För ej beställt material ansvaras ej. Innehållet lagras och publiceras digitalt. Den som sänder material till tidningen anses medge digital publicering. Medarbetare i detta nummer: Fotografer: Julia Sjögren, Daniel Nilsson, Ulf Palm Anna-Lena Lundqvist Illustratör: Mattias Käll Vinskribent: Ulrika Karlsson Korsord: Niklas Aurgrunn Korrektur: Christina Carlström Sofia Andersson layout, webbredaktör »Inget som funkar, men alltid en kul ursäkt att få kittla eller skrämma någon.« 08 – 588 098 31 sofia.andersson@hotellrevyn.se Pernilla Ahlsén reporter »Att säga du får en hundring om du hickar en gång till. Fungerar så bra att det kan bli dyrt i längden.« 08 – 588 098 25 pernilla.ahlsen@hotellrevyn.se Linda Svensson chefredaktör och ansvarig utgivare »Be någon hålla för dina öron och drick tre stora klunkar vatten i ett svep!« 08 – 588 098 40 linda.svensson@hotellrevyn.se Vad har du för knep och huskurer mot hicka? REDAKTIONEN. BAKOM KULISSERNA. Den här somriga och glada redaktionen blir ännu gladare om Hotellrevyns härliga läsare hör av sig med tips och synpunkter under hösten. Vad vill du läsa om? Vad har du fått nog av? Hör av dig! Kryssvinst! Kokboken Tapas de Verduras av Johan Björkman är kryssvinst denna månad. På sidan 31 får du en försmak på recepten. Hotellrevyn ges ut av Hotell- och restaurangfacket,HRF. Här hittar du oss: www.hotellrevyn.se redaktionen@hotellrevyn.se På Facebook, Linkedin och Instagram som hotellrevyn Postadress: Box 1143, 111 81 Stockholm Besök: Alströmergatan 12 Tel: 0771–57 58 59 (växel) Prenumeration: 399 kr Utgivning: 8 nr/år Upplaga 2024: 28 400 Annonser: Rabalder Media, kontakta Hanna Good hanna@rabaldermedia.se 08–501 194 96 Tryck : Stibo Complete ISSN 0346-2137 6 / HOTELLREVYN NR 5 2024 FOTO: CLAUDIA AGIRMAN
Hicka är vanligt hos bäbisar. Mindre hål på nappflaskan kan hjälpa, liksom att testa en annan ställning vid matningen. Visste du att: Enligt Guinness rekordbok har stackars Charles Osborne rekordet. Han lär ha hickat 1922–1990, cirka 430 miljoner gånger. Text. SOFIA ANDERSSON Hickan, mysteriet som startar redan i mammas mage. Bakom Magstödet får fnatt Ibland skickar hjärnan fel signal till den stora magmuskeln som hjälper till med att fylla och tömma lungorna på luft. Muskeln drar ihop sig med ett ryck och luft sugs hastigt ner i luftröret. Stämbanden slås ihop av trycket – hick! Oklar funktion Ingen vet varför hicka uppstår. Den verkar inte fylla något syfte hos oss vuxna, mer än att vara irriterande. Men även foster hickar inne i mammas mage vilket har fått forskare att tänka att den kan ha en funktion, kanske vid utvecklingen av vår andningsmuskulatur. Det här gillar hickan De flesta som hickar är fullt friska. Att vara stressad kan leda till hicka, och att äta och dricka snabbt. Stora mängder mat, starkt kryddad mat, alkohol och kolsyrade drycker kan också locka fram hickan, liksom nikotin. Dags att kolla upp En besvärlig, återkommande, långvarig hicka kan bero på sjukdom. Det är ovanligt, men förekommer. Allt från magsår till bråck och tumörer har kopplats till den typen av hicka. Om hickan gör att du får svårt att sova eller äta – sök vård. Säkra huskurer Det finns inget vetenskapligt bevisat sätt att stoppa hicka. Här är fyra ofarliga saker att testa: dricka kallt vatten med is, stå lätt framåtböjd och dricka kallt vatten från bortre sidan av glaset, hålla andan samtidigt som du sväljer, eller andas i en papperspåse. Kyss mig i ändan! Förr i tiden sa man att hicka berodde på att någon talade illa om en. Om den som hickade kunde gissa vem det var skulle hickan gå över. Att säga »Kyss mig i ändan!« skulle också hjälpa. Källa: Scientific American, 1177, Wikipedia FOTO: ISTOCKPHOTO HOTELLREVYN NR 5 2024 / 7
LÖNELÄGET. På två år har kocklönerna ökat med i snitt 9 procent. I privat sektor vill säga. I kommunala verksamheter har de ökat med 5,6 procent i snitt. Enligt siffror från Statistiska centralbyrån, SCB, har lönerna i hotell- och restaurangbranschen ökat med mellan 6,2 och 9 procent mellan 2021 och 2023. Det finns yrken som sticker ut, som bartender, där lönerna ser ut att ha ökat med mer än 18 procent. Men det kan finnas andra orsaker till den kraftiga ökningen. Det kan bland annat bero på att urvalet skiljer sig åt mellan mätningarna, eller att det skett en omkodning som driver på siffrorna, förklarar Sofia Löfgren på SCB. Minst tjänar de som har yrken utan krav på utbildning, som städare eller restaurangbiträden. Där ligger de genomsnittliga månadslönerna under 27 000 kronor. Kockar och kallskänkor tjänar i snitt 31 100 kronor. Kockar i kommunal verksamhet tjänar i snitt 30 000 kronor. För lite, anser Frida Tånghag, som med 18 års erfarenhet som kock kan skämmas för att hon stannar i en bransch där löneutvecklingen är så svag. – Lönerna är alldeles för låga med tanke på vad man offrar för att arbeta i branschen: helger, kvällar, tid med familjen och det sociala umgänget. Det drabbar framför allt kvinnor som ofta måste lämna branschen för att de inte får ihop det. En orsak till att lönerna hålls nere är dricksen, tror Frida Tånghag. FOTO: ANNA-KARIN NILSSON (FRIDA TÅNGHAG), COLOURBOX 8 / HOTELLREVYN NR 5 2024 Tre branschyrken har snittlön över 30 000. Det visar statistik från SCB. Men kocken Frida Tånghag tycker att löneutvecklingen behöver bli bättre. De har branschens högsta löner NYHETER.
Så tjänar några vanliga yrken Genomsnittliga månadslöner för heltid åren 2023 samt 2021. SNITTLÖNER. Kallskänkor, kockar och även bartendrar återfinns i lönestatistikens topp. Bilden är ett montage. Lönen och lagen Det finns ingen lönelag. Företag med kollektivavtal ska minst betala löner enligt avtalet. Avtalslösa arbetsgivare kan erbjuda vilka villkor som helst. Men man får inte lura, hota eller tvinga någon att gå med på dem. Enligt diskrimineringslagen ska alla arbetsgivare göra en årlig lönekartläggning för att se så det inte finns skillnader som har samband med kön. Ett nytt EU-direktiv ska bli svensk lag senast 2026. Då blir det olagligt för arbetsgivare att fråga om din nuvarande lön på en anställningsintervju. En annan och viktig förklaring till de låga lönerna är att det finns många oseriösa arbetsgivare. De betalar inte löner och ersättningar som de ska. Dessutom efterlyser Frida Tånghag större möjligheter till löneutveckling. – Jag är helt för låglönesatsningar och att alla ska få samma löneökning. Men jag som har jobbat som kock i 18 år har samma utgångslön som en kock som jobbat i sju år. Det finns en orättvisa i det, när man inte tar hänsyn till kunskap och erfarenhet. Det gör också att incitamentet att stanna längre i branschen försvinner. Om fler pratade öppet om sin lön skulle man kunna skapa en medvetenhet, tror Frida Tånghag. – Det har alltid varit lite fult att prata lön i Sverige. Vi är väldigt privata. Man pratar inte om privatekonomi generellt, men vi behöver börja göra det för att förstå och få en helhetsbild. Någon måste börja. Jag tycker själv att det är svårt att prata om min egen lön. Kanske för att jag skäms för att den är så låg och att jag ändå stannar i en bransch där mina möjligheter till löneutveckling är små. Det är en skam i det. Hur mycket tjänar du? – Jag vet inte om det är exakt, men 28 730 kronor i månaden. Är det heltid? – Ja. /Linda Svensson – Det är i alla fall det största argumentet från arbetsgivaren, att man har dricksen. Men det är oskattade pengar som du själv ska deklarera. Det är inte sjukpenninggrundande, inte pensionsgrundande och du kan inte få lån med dricksen som argument. Samtidigt gör dricksen att det saknas incitament för att driva upp lönen. Hon anser inte att dricks ska regleras i kollektivavtal. – Men vi måste ändå kunna prata om det, säger Frida Tånghag. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 9 Frida Tånghag »Lönerna är alldeles för låga med tanke på vad man offrar för att arbeta i branschen.« Källa: Statistiska centralbyrån, SCB 31 100 28 500 Kock och kallskänka 29 000 26 900 Hovmästare och servis 28 900 27 200 Hotellreceptionist 31 400 26 500 Bartender 26 600 24 800 Restaurangbiträde 26 800 23 300 Kafébiträde 26 800 24 800 Städare 2023 2021
NYHETER. FOTO: ANNA-LENA LUNDQVIST ARBETSMILJÖ. Marie Birgersson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket avdelning Väst, har sett bankutdrag som visar att lön har betalats tillbaka till arbetsgivaren, totalt 123 000 kronor. – Jag tror att det handlat om att arbetsgivaren inte vill betala arbetsgivaravgifter. Kravet kom när mannen ville få korrekta lönebesked, säger hon. Arbetsgivaren har vägrat att förhandla annat än via mejl. Det har varit svårt att kräva en återbetalning eftersom det inte går att styrka att inbetalningarna gjorts under hot. Centrala ombudsmannen Emil Bäckström har utrett ärendet. – Jag har landat i att vi bara kan påvisa att han inte har fått sin semesterersättning för 2022 och halva 2023. Det rör sig om 40 000 kronor plus skadestånd. Ärendet har nu gått vidare till LOTCO Rättsskydd, där juristen Mattias af Malmborg driver det för HRF:s räkning. Parets fall är långt ifrån ovanligt, säger han. – Och många sådana här exempel kommer från hotell- och restaurangbranschen. /Ann Patmalnieks Tvingades att betala för jobb Det kostar att arbeta i Sverige, påstod arbetsgivaren. Han krävde det pakistanska paret på tusentals kronor och oavlönat arbete. UTNYTTJANDE. Mannen arbetade som köksbiträde på restaurangen, långa arbetspass till låg lön. När han begärde papper som underlag för att söka permanent uppehållstillstånd kallade chefen in honom på kontoret. – Han sa att jag var väldigt dyr. Han behövde betala 10 000 till regeringen. Det kunde han göra om både jag och min fru arbetade tolv timmar och om jag betalade tillbaka 5 000 av lönen kontant varje månad. De började arbeta sina pass. – Jag städade två restauranger, båda med två våningar. Sedan arbetade jag i köket och diskade, berättar kvinnan. De lånade pengar för att kunna betala. Arbetsgivaren sa att så här fungerade det i Sverige. – Vi tänkte att det kanske var normalt här, säger hon. Men med tiden fattade de misstankar om att det inte stod rätt till, och vände sig till facket. Ombudsman Marie Birgersson, HRF avdelning Väst, har hjälpt paret med situationen. 10 / HOTELLREVYN NR 5 2024 PROCENT ÄR MED I FACKET I alla fall i gruppen arbetare i privat sektor med tillsvidareanställning. Bland tidsbegränsat anställda är andelen 34 procent. Källa: Medlingsinstitutet Hand krossades i kavelmaskin OLYCKA. Kvinnan skulle putta degen in mellan valsarna i kavelmaskinen. Normalt ska det inte gå, men nu saknades ett fungerande skydd. En hand åkte med in och krossades. Kvinnan hade sinnesnärvaro att slå på backen, men fick flera frakturer. Jessica Larsson, ombudsman för HRF Mitt och regionalt skyddsombud, besökte arbetsplatsen dagen efter och lade ett skyddsombudsstopp. – Eftersom det skett en så allvarlig olycka ville jag säkerställa att maskinen inte användes. Under sommaren har personalen fått handkavla, men enligt ägaren ska en ny maskin snart vara på plats. Arbetsmiljöverket har kopplats in och gett företaget ett antal krav, bland annat om riskbedömningar. Arbetsgivaren har till den 31 oktober på sig att uppfylla dessa./ 60
HOTELLREVYN NR 5 2024 / 11 FOTO: ANNA SUNESSON Här är nya ledningen Malin Ackholt och Pim van Dorpel har lämnat sina uppdrag i HRF. Styrelsen utsåg i samband med det Eva-Lotta Ramberg och Daniel Jernström till deras efterträdare. FÖRBUNDET. Det var den 18 juni som Hotell- och restaurangfackets dåvarande förbundsordförande och vice ordförande meddelade att de lämnar sina uppdrag. I ett pressmeddelande sade Malin Ackholt: – Jag kan konstatera att det inte längre finns rätt förutsättningar för oss att verka i våra roller. Vi tar ansvaret och lämnar utrymme till andra som kan ta förbundet framåt. Pim van Dorpel sade i samma meddelande att beslutet var gemensamt. – Det har varit en utvecklande men också en utmanande tid. Nu har Malin och jag gemensamt kommit fram till att det är dags för oss att stiga åt sidan och låta andra ta ansvar för HRF. HRF:s förbundsstyrelse utsåg förbundsjuristen Eva-Lotta Ramberg och den centrala ombudsmannen Daniel Jernström till förbundsordförande respektive vice ordförande. – För mig krävs alltid en eftertanke innan jag säger ja. Det är viktigt för mig att få göra det här med sådana som tror på laget, att vi gör det här tillsammans, som man gör i ett förbund, sade Eva-Lotta Ramberg i en intervju med Hotellrevyn.se. /Linda Svensson AKTIVT VAL DET ÄR DAGS ATT GÖRA ETT VÄLJ EN SCHYSST PENSION! Om du väljer Folksam LO Pension som för- valtare av din tjänstepension ger du dig själv chansen till god avkastning, låga avgifter och placering av din pension i fonder med ansvarsfull förvaltning. Men det viktigaste är att du gjort ett aktivt val. Det känns skönt. Scanna koden för mer inspo! FolksamLO_Hotellrevyn_JOEL_86x242_Bestruket.indd 2 2023-10-24 10:27 Vice ordförande Daniel Jernström och förbunds- ordförande Eva-Lotta Ramberg är nya på posterna. Peggy Nyholm är avtalssekreterare sedan tidigare.
NYHETER. Rakare väg till yrkesbevis 12 / HOTELLREVYN NR 5 2024 i ett restaurangkök eller personer som kommer med erfarenhet från andra länder. – Det kan även vara ett bra sätt för företagen att synliggöra kompetens. Man kan uppgradera den egna personalen och skapa nya lediga jobb, säger Marina Nilsson. Med den nya modellen tar processen fyra dagar, i stället för tidigare tio. Valideringen genomförs på en arbetsplats och har tre moment. I det första gör en yrkesbedömare en intervju och mäter erfarenheten mot de krav som ställs. Bedömaren avgör efter cirka åtta timmar om personen går vidare till moment två. I det får man göra ett teoretiskt och ett praktiskt prov. – Efter det kan man få antingen ett yrkesbevis eller ett valideringsintyg där man ser vilka delar man behöver komplettera med, säger Marina Nilsson. Hittills har runt 900 personer validerat sina kunskaper genom UHR. Målet är att validera 200 kockar om året. /Linda Svensson Processen ska ta hälften så lång tid och tydligare visa hur brister kan fixas. Det är tanken med besöksnäringens nya valideringsmodell. VALIDERING. Besöksnäringens yrkesnämnd UHR har haft en valideringsmodell för kockar i mer än tio år. Nu har man uppdaterat modellen för att den ska bli mer effektiv och träffsäker. Och den som behöver komplettera sina kunskaper ska styras mot rätt utbildningsinsatser. – Den nya modellen pekar tydligare mot utbildningsdelarna, så att man lättare kan se vad man behöver komplettera. Vi ser att man ska kunna använda TSL:s omställnings- stöd för det, säger Marina Nilsson, ombudsman på HRF och ordförande i UHR. Validering är till för den som har kunskaper och erfarenheter från kockyrket, men saknar utbildning eller andra bevis på sina färdigheter. Det kan till exempel handla om köksbiträden som genom åren fått mer och mer ansvar Har du vässat dina kökskunskaper till kocknivå men saknar papper på dina färdigheter? Nu går det snabbare att få yrkesbevis. Tre erfarna säsongare ser tillbaka på årets sommar. JOBBSOMMAREN. – Att träffa människor och servera öl. Och att hitta kollegor som jag tycker om och kan hänga med efter jobbet. Alvin Lundbergh, 21, om det bästa med barjobbet på Storköket i Göteborg. – Sommaren har varit väldigt bra. Vi har varit fullbokade hela tiden så det har varit mycket folk. Milla Westberg, 17, tredje året med servering och disk på Hamra krog, Gotland. – Det har alltid varit lite av en dröm att få sommarjobba här. Mina kusiner som också har jobbat här har alltid sagt att det är det bästa jobbet de har haft. Linn Jägstam, 19, tredje säsongen på Skara Sommarland, nu som teamledare för snabbmatsrestaurangerna. Scanna och läs mer om trions erfarenheter och planer! www.hotellrevyn.se FOTO: PERNILLA AHLSÉN FOTO: ISTOCKPHOTO, PETER JÖNSSON/UHR (MARINA NILSSON) H
PALESTINA. – Jag saknar ord för det som händer. Man är så chockad, säger Walaa Tebakhi, som står i köket på sin restaurang Sweet o Salti och lagar shush-barak, palestinska degknyten fyllda med nötfärs. Walaa växte upp i Hebron på palestinska Västbanken. När hon flyttade till Sverige 2015 saknade hon det palestinska köket. – Jag var jämt ute och åt i Hebron, Betlehem och Ramallah. Men det fanns inga restauranger med traditionell palestinsk mat här i Stockholm. Så jag bestämde mig för att öppna en egen. Här jobbar även Saed Almasri. Han började som köksbiträde i Gaza, och nu är han kock på Sweet o Salti. De senaste månaderna har varit oroliga för Saed som har släkt kvar där. – Vi har en stor släkt som är utspridd över hela Gaza. De har hjälpts åt. När det inte går att bo kvar på ett ställe så flyttar de hem till någon annan. Ett tag bodde de 50 stycken i ett litet hus. Och det är brist på allt i Gaza. Pengar, mat och mediciner, säger Saed. Extra påfrestande var situationen för Saeds mamma som har cancer. – Varje gång hon ringde sin son så grät hon, säger Walaa. Till slut kunde Saed ordna så att mamman och två systrar kom till Egypten. – Det är väldigt dyrt, man måste betala 100 000 per person. Men Saeds mamma behövde vård, säger Walaa. Resten av släkten är kvar i Gaza. – Det är kaos. Vi vill hjälpa dem men vi vet inte vad vi ska göra. Jag har inte råd att få ut alla släktingar, säger Saed. Även på Västbanken är det oroligt. – Min mamma vågar inte resa runt på Västbanken. Hon är rädd för bosättare som gör livet svårt för palestinier. Hela samhället har påverkats, säger Walaa. Pratar ni mycket om det på jobbet? – Vi pratar om det varje dag. Jag frågar Saed om han har hört något från släkten och han berättar om det har hänt något. Men sedan försöker vi vara positiva och fokusera på jobbet. – Vi tycker att vi gör ett grymt jobb för Palestina genom att sprida glädje och få fler att upptäcka den palestinska matkulturen, säger Walaa. – Men det är klart att vi är oroliga. Det är ju våra familjer som är där. Vi blir ledsna när vi ser vad som händer på nyheterna. Det är så oändligt många som dör. /Pernilla Ahlsén Kockarna Walaa och Saed vill få fler att upptäcka det palestinska köket. Men i snart ett år har tillvaron präglats av oron över situationen i Gaza. »Är orolig för släkten i Gaza« Kockarna Saed Almasri och Walaa Tebakhi pratar mycket om det som händer i Gaza. Tipsa oss! Mejla till redaktionen@hotellrevyn.se HOTELLREVYN NR 5 2024 / 13 FOTO: PERNILLA AHLSÉN
FOKUS. Ledarskap 14 / HOTELLREVYN NR 5 2024 La-Ong Fay jobbar med housekeeping på Scandic Malmö City.
Text. PERNILLA AHLSÉN Foto. DANIEL NILSSON Unaiza hade bara jobbat med hotellstäd några år när hon blev chef för betydligt mer erfarna kollegor. Men det som först kändes svårt blev hennes största tillgång. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 15 Unaiza Khurram är service team manager på hotellet.
»Jag jobbar för att de ska ha det bra på jobbet.« Det blev gnissel första gången Unaiza Khurram delade ut arbetslistorna till sina kollegor. – En av städarna som hade jobbat i 25 år tog listan och kastade den på mig och sa »Jag tänker inte städa så många rum. Du har bara jobbat här i tre år, varför ska du vara min chef?« När vi träffar Unaiza tre år senare är hon föräldraledig. – Nu har samma person sms:at mig flera gånger och frågat när jag kommer tillbaka. Nu vill hon bara ha mig som chef, säger Unaiza och skrattar. Hon är utbildad läkare och kom till Sverige från Pakistan 2016 för att läsa en kurs på universitetet. Familjen trivdes så bra att de bestämde sig för att stanna. Men Unaiza fick inget läkarjobb eftersom hon inte kunde språket. Hon började söka alla typer av jobb och blev till slut anställd i housekeepingpoolen på Scandic Malmö City. – Redan första dagen när jag såg chefen stå och dela ut listor med rum tänkte jag att det där kan ju jag göra. Så jag började visa att jag kunde göra mer än det som ingick i jobbet som städare. Unaiza gick med i facket och blev skyddsombud. Sedan kom pandemin. Många blev uppsagda, men eftersom Unaiza var skyddsombud fick hon vara kvar. – De behövde en representant här på hotellet, säger hon. När sommaren kom lyftes restriktionerna och det var plötsligt brist på personal. Samtidigt hade chefen för housekeeping blivit sjuk. För att inte behöva stänga frågade hotellchefen om Unaiza kunde göra hennes jobb. – Jag sa ja direkt, men var lite nervös över hur det skulle gå att hitta folk. Det var jättetufft men jag klarade det. Efter det dröjde det inte länge innan Unaiza blev service team manager med ansvar för både housekeeping och kök. Nu drömmer hon om att bli general manager för hela hotellet. Att bli chef över kollegorna visade sig vara den största utmaningen. Att gå från en i gänget till att bli deras chef. – Det är svårt, men det kan också bli den största styrkan, säger hon. Unaiza vet vad de som jobbar har för behov och vilka krav hon kan ställa. – Jag vet hur det känns att städa tolv rum. Jag vet hur det känns när chefen skäller på en och hur det känns om chefen inte gör det. Och jag vet vilken skillnad det gör efter ett tufft pass om chefen skickar ett sms och tackar för att man har gjort ett bra jobb. Det är små saker som gör stor skillnad för hur man trivs. Genom företaget fick Unaiza gå en ledarskapskurs och bland annat lära sig vikten av att förklara olika beslut. – Jag skriker aldrig, jag pratar lugnt och gör kollegorna delaktiga i mina beslut. Jag vill att de ska känna att jag respekterar deras erfarenheter och åsikter. Det har ändrat hela kulturen. Tidigare var många städare rädda för att prata med sin chef, berättar Unaiza. – Men housekeeping är redan en tuff avdelning, vi måste ha en bra arbetsmiljö för att orka. Därför har jag strävat efter att skapa en miljö där vi trivs och tar hand om varandra. Jag var ju skyddsombud och har med mig det perspektivet även som chef. Unaiza säger att det är viktigt med ömsesidigt förtroende, att hon tror på sitt team och att de tror på henne som ledare. 16 / HOTELLREVYN NR 5 2024 FOKUS. Ledarskap Kram med frukostvärden Pau Prunell Badosa. Han uppskattar att Unaiza vet vad jobbet innebär.
Råd från Unaiza till dig som blir chef över kollegorna FÖRSTÅELSE. Visa att du förstår medarbetarnas situation just för att du har jobbat med det som de gör. FLEXIBILITET. Var flexibel när det går! Om medarbetarna måste jobba över en dag kanske de kan sluta tidigare en annan dag? TILLIT. Visa att du litar på att de gör ett bra jobb. Då kommer de att göra ett bra jobb för att de själva vill det. KONSTRUKTIV TON. Alla kan göra misstag men inget blir bättre av att man skäller. Bättre att prata om vad som hände och hur ni ska göra nästa gång. ÖPPNA ÖRON. Lyssna på synpunkter om hur jobbet kan bli bättre. Alla trivs bättre om de känner sig inkluderade. BERÖM. Visa omtanke och tala om att de gör ett bra jobb. Ett sms med ett tack gör stor skillnad efter en tuff arbetsdag. DISKRETION. Håll på tystnads- plikten! Det är jätteviktigt för förtroendet att medarbetarna vet att det som de säger stannar hos dig. – Jag jobbar inte mot kvalitet, jag jobbar för att de ska ha det bra på jobbet. Då jobbar de själva mot kvalitet. Jag visar att jag vet att de gör ett bra jobb, då gör de det också, säger hon. Samtidigt måste man som chef kunna sätta gränser och säga »Tyvärr, ni måste stanna kvar och göra klart det här.« – Men då kan de få gå hem tidigare en annan dag. Det är bra om man är lite flexibel som chef. Om det finns möjlighet att ta en ledig dag när de är trötta så tycker jag att de ska få det. Då vet de att jag tar hand om dem. Om det är mycket att göra hjälps alla åt för att bli klara och om det behövs tar Unaiza själv av sig kavajen och städar. Pau Prunell Badosa jobbar med frukostserveringen. Han tycker att det är värdefullt att Unaiza har jobbat på golvet. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 17 – Det är ovanligt. Ofta kommer cheferna utifrån och saknar förståelse för vad jobbet innebär. Så är det inte med Unaiza, man känner att hon förstår. Tuija Andersen håller med. Hon har jobbat med housekeeping i 30 år och bytte till Malmö City för två år sedan. En av anledningarna var just Unaiza. – Hon är aktiv och hjälper till och sitter inte bara på kontoret. Det känns som att hon är på vår sida. Unaiza hoppas hon kan vara en förebild. – Jag vill visa att en housekeeper också kan gå vidare och bli chef. Nu när hon pratar flytande svenska vill hon inte längre jobba som läkare. – Jag vill fortsätta här för det är så roligt. Det känns som att jag har fått en familj. Vi är inte ensamma i Sverige längre, tack vare alla kollegor på hotellet./ Unaiza Khurram Född: 1989 i Pakistan. Bor: Malmö. Familj: Make samt en tioårig son och en dotter på sex månader. Gör: Service team manager på Scandic Malmö City. Läs mer! Expertens råd när du ska chefa över kollegorna > 7 Housekeeping och kök är Unaizas ansvarsområden. Här med kocken Said Sadeq.
18 / HOTELLREVYN NR 5 2024 FOKUS. Ledarskap FOTO: SARA ROSSI PHOTOGRAPHY (ANNIKA KVIST), ISTOCKPHOTO Sju tips för att hamna rätt som ny chef. Goda råd från Annika Kvist, utbildningschef på Chefakademin. Tänka till innan Hur vill du vara? Vilka värderingar är viktiga? Du kanske vill vara en inspirerande ledare snarare än en auktoritär chef? Ledarskap handlar om att förtjäna ett inflytande genom de handlingar man gör. Då är det bra att ha tänkt till innan. Hålla rollen Var tydlig med era olika roller och vad du har för förväntningar. Det är extra viktigt om du är nära kompis med någon. Man kommer alltid att ha olika relationer med olika personer, men man måste ändå vara professionell och kunna skilja på vänskap och yrkesroll. Självklart får man inte favorisera någon. Vara lyhörd Stanna upp och fråga vad kollegorna tycker. Det är ett bra sätt att få med alla på tåget och skapa gemenskap. Att se och visa uppskattning för förslag är också viktigt för att få till en bra kultur. Boka möten Boka in ett möte med var och en för att etablera era nya relationer. Då kan du dela din vision, lyssna in kollegornas åsikter och bygga förtroende. Skaffa bollplank Ha någon att bolla med. Det kan vara en chefskollega eller den egna chefen. Om du har möjlighet, gå en utbildning i ledarskap eller anlita en coach/mentor. Då spar du tid, undviker klassiska misstag och får verktyg för att bli en bra chef. Ha för höga krav Ställ inte för höga krav på dig själv. Du behöver inte ha svar på allt direkt. Du kliver in som ledare, men du är inte ensam utan gör det här ihop med gruppen. Fråga vilka förväntningar de har och var tydlig med vilka du har så har du alla förutsättningar att lyckas. Ignorera missnöje Är en kollega besviken eller avundsjuk på att du blev chef? Var öppen med att det är en utmanande situation för er båda och att du vill göra det bästa av hur det har blivit.
HOTELLREVYN NR 5 2024 / 19 Från suck till succé. Distansutbildningen Hotel & Restaurant Manager är det kostnadsfria alternativet för dig som är redo för nästa steg i karriären. Läs mer och ansök på tucsweden.se »Jag tror inte att man ska ändra sig som människa när man blir chef utan vara sig själv och försöka vara rättvis och lyhörd.« Vad tjänar cheferna? STATISTIK. Hotellchefer har bättre lön än många andra av branschens bossar. Enligt SCB:s statistik från 2022 var månadslönen för hotellchefer med lite mindre ansvarsområde i snitt 39 800 kronor. Chefer med mer ansvar hade en snittlön på 44 700 kronor. Erfarenhet av chefsjobb, bra ledaregenskaper och tydliga resultat är faktorer som kan få upp lönen. CHEFSLÖNER. 44 700 Hotell- och konferenschefer, nivå 1 39 800 Hotell- och konferenschefer, nivå 2 35 800 Köksmästare och souschefer 35 300 Restaurang- och kökschefer, nivå 1* 34 200 Restaurang- och kökschefer, nivå 2 * Genomsnittslön för män. Statistiken saknar underlag för ett snitt på både kvinnors och mäns löner. 49 PROCENT KVINNOR Och 51 procent män. Det är fördelningen mellan könen hos chefer inom handel, hotell och restaurang. Källa: Svenskt Näringsliv Visste du att: Det finns inga särskilda utbildningskrav för att bli hotellchef. Många börjar på en lägre befattning och jobbar sig upp. Hotell- och turismprogram eller yrkeshögskoleutbildning är meriterande, liksom kunskaper i språk och ekonomi. Självklart är det bra att ha känsla för service också. FOTO: JAHOTEL.SE (EBBA REGESTEDT), ISTOCKPHOTO Ebba Regestedt som gick från receptionist till receptionschef och sedan blev hotelldirektör vid 26 års ålder. Källa: Tidningen Arbetsliv
Om facket »Alla som är medlemmar är facket, inte bara vi som jobbar fackligt! Jag skulle vilja att vi hade klubb här. Jag jobbar på det! Löner och arbetsskor är viktiga frågor.« Mina föräldrar jobbade på gamla Draken. Mamma städade och satt i kassan, pappa var vaktmästare, så jag har sett mycket bio när jag var barn! Sedan började jag städa när jag var 15–16. – Jag ville dessutom fortsätta att vara med i HRF, för jag har aldrig blivit så väl mottagen av något annat fack. Det var öppna famnar när jag kom dit och jag lärde mig en hel del. Jag var platsombud och skyddsombud, och satt i avdelningsstyrelsen för avdelning Väst. Var jobbade du innan? – På Idrottens Bingo, i Borås och Kinna. Annars har jag mest jobbat i vården, som undersköterska. Men min rygg lade av och jag blev Som tonåring städade hon på biografen Draken. Nu checkar Heléne Johnsson in kvällsgäster på Clarion Hotel Draken, en 34 våningar hög byggnad som tornar upp sig över Järntorget i Göteborg. Biografen har byggts ihop med hotellet. Runt om i byggnaden syns kopplingen till filmens värld. I lobbyn en staty av Charlie Chaplin, på väggen affischer från Göteborgs filmfestival. Heléne guidar gärna lite, när hon hinner. – Jag har mycket att berätta från den gamla tiden, som att här var det en parkeringsplats förut och frukostmatsalen, det var dansgolvet på Vågen, säger Heléne och lämnar receptionsdisken för att visa två tjejer vägen till toaletterna. En sevärdhet i sig, med väggar av glas och utsikt över hela staden. Hur kom det sig att du började här? – De sökte folk till receptionen inför öppningen. Jag fick komma på speeddating och gick vidare. Jag kände att det här jobbet ska jag ha. Det är som att knyta ihop säcken, så jag blev gôrglad! stelopererad, så jag kunde inte fortsätta. Hotell passar mig, det fungerar bra att gå och stå. Redan när jag jobbade på bingon kunde jag sluta med starka värktabletter, för man rör sig naturligt. Vad är det för skillnad på bingogäster och hotellgäster? – Hotellgäster är lite mer krävande. Bingogästerna är nöjda och kan möjligen gnälla på att de inte får bingo. Men man har med sig servicen och merförsäljningen i båda yrkena. Hur funkar det med sju nätter i sträck? – Jättebra. Jag är natt- och kvällsmänniska. Det gör också att jag slipper pendla varje dag. Under jobbveckorna bor jag hos min syster i Göteborg, lediga veckan hemma i Svenljunga. Vad gör du på den lediga veckan? – Jobbar! Jag står inte ut med att bara gå hemma, på sista tiden har jag börjat hoppa in lite på bingon i Borås. Men annars är jag med familjen och hjälper min pappa en hel del. Vid midnatt minskar gästflödet. Heléne snyggar till lobbyn och bockar av administration. Runt två tar hon walkietalkien och går igenom hotellet medan kollegan stannar i receptionen. På morgonkvisten förbereder hon frukostpåsar till gäster som ska checka ut tidigt. Klockan fem är det dags att låsa upp entrén och göra i ordning expressutcheckningen. En timme senare kan Heléne åka hem till sin syster i Majorna för att äta frukost. Sedan är det läggdags. Och så upp till ännu en arbetsnatt./ Dags för ännu en sjunättersvecka i receptionen för Heléne Johnsson! En audition ledde till jobb på Göteborgs högsta hotell. Text. ANN PATMALNIEKS Foto. JULIA SJÖBERG NÄRA. Heléne Johnsson 20 / HOTELLREVYN NR 5 2024 »Jag blev gôrglad!«
Mer om Heléne Ålder: 51 år. Jobb: Nattrecep- tionist på Clarion Hotel Draken i Göteborg. Fackuppdrag: Vilande, svårt att kombinera med nattjobb. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 21 Den vinröda färgen i receptionspersonalens kläder matchar fåtöljerna inne på biografen.
5 Så funkar... Text. ANN PATMALNIEKS 4 Uppsägning. Få koll på vad som gäller när en anställning avslutas och vad som kan leda till att du blir avskedad. Uppsägning ska grunda sig på sakliga skäl och ska vara skriftlig. 22 / HOTELLREVYN NR 5 2024 Arbetsbrist eller omorganisation räknas som sakliga skäl, liksom att företaget ska få en ny inriktning som kräver annan kompetens. Men arbetsgivaren måste först försöka hitta ett annat arbete för personen. Anställda kan också bli uppsagda av personliga skäl. Det kan bland annat vara allvarliga samarbetssvårigheter, att vägra lyda order, misskötsamhet eller olovlig frånvaro. Nya huvudavtalet har gjort det lättare att säga upp av personliga skäl. Arbetsgivaren behöver bara erbjuda omplacering en gång. Att vägra lyda order är skäl för uppsägning om man fått en varning innan. Missbruk ska inte leda till uppsägning. Om det inte är så att personen vägrar att delta i rehabilitering och kommer påverkad till jobbet upprepade gånger. 2 1 3 FOTO: ISTOCKPHOTO
»Bli kickad« eller »få sparken« – lite oklara uttryck som används om både uppsägningar och avsked. 6 Visste du att: När arbetsgivare säger upp har tillsvidareanställda rätt till minst en månads uppsägningstid. Ju längre någon varit anställd desto längre uppsägningstid. Johan Östman FOTO: ANN PATMALNIEKS PROFFSTIPSET. Så kan facket hjälpa dig FÖRHANDLING. Arbetsgivare försöker ibland avskeda utan grund, säger Johan Östman, ombudsman på HRF avdelning Stockholm-Gotland. – För att bli avskedad ska du i princip ha stulit pengar eller slagit chefen. Men det händer att arbetsgivare vill avskeda av helt fel skäl. Det värsta jag varit med om var en som ville avskeda en servitör efter att restaurangen fått en dålig recension. – Vi företräder även medlemmar som verkligen har gjort bort sig. Arbetsgivare undrar »Hur kan ni försvara det här beteendet?« Men det vi gör är att se till att arbetsgivaren håller sig till lagar och regler. Arbetstagaren kan ha gjort något klandervärt, utan att det är grund för avsked. Vilka personliga skäl för uppsägning stöter du på? – Till exempel när det är en arbetstagare som kommer för sent väldigt ofta. Det kan vara grund för uppsägning, men då är det väldigt viktigt att arbetsgivaren har gjort sitt och påtalat problemet och dokumenterat det. Finns det missar som arbetstagarna gör? – Att de skriver på uppsägningen eller avskedet och kontaktar oss först i efterhand. Det finns fall där vi ser att om vi hade kommit in i tid kunde vi ha sett till att de fått behålla jobbet. I efterhand kan vi bara försöka få fram skadestånd./ HOTELLREVYN NR 5 2024 / 23 Pågår en tvist om uppsägningen när uppsägningstiden går ut tar också lönen slut. Tidigare hade den uppsagde lön fram till dess att domstol avgjort. För att bli avskedad ska man ha misskött anställningen grovt. Här rör det sig om sådant som att ha misshandlat eller hotat folk på jobbet, förskingrat pengar eller avslöjat företagshemligheter. Gå på dagen? Nej, arbetsgivaren måste förvarna minst en vecka i förväg och givetvis ha kontaktat facket först. Man kan gå till domstol och få avskedandet ogiltigförklarat. Den som blir avskedad stängs av från a-kassan i 45 dagar. »Det vi gör är att se till att arbetsgivaren håller sig till lagar och regler. 8 7
PÅ JOBBET MED Tipsa! Vem vill du följa på jobbet? Tipsa pernilla.ahlsen @hotellrevyn.se Text. PERNILLA AHLSÉN Foto. ANNA-LENA LUNDQVIST En oas för fyndjägare 24 / HOTELLREVYN NR 5 2024 Lite mat i magen – sedan kan gästerna shoppa vidare på Gekås i Ullared. Här är tempot högt, men roterande arbetsuppgifter gör restaurangjobbet mer skonsamt.
Nya Rosa fiket öppnade i våras, för gäster som behöver en avkopplande fikapaus. Nämen, är det inte …? Restaurangbiträdet Linda Persson med kollegan, tv-profilen och fästmannen Ola-Conny Wallgren. HOTELLREVYN NR 5 2024 / 25
PÅ JOBBET MED Gustaf Hillertz och Linda Persson i matsalen. Lunchen är stressigast, då ska alla in och äta spätta, schnitzel eller annat från den fasta menyn. Under högsäsong är det köer, restaurangplanets 6 800 kvadratmeter till trots. – Vi måste ha kövakter, annars står folk och blockerar toaletterna så att kunderna inte kommer ut, säger Linda. 26 / HOTELLREVYN NR 5 2024 Den genomsnittliga kunden tillbringar fem timmar inne på Gekås i Ullared. Men många stannar längre. Då behöver de äta för att orka. – Jag har tagit hand om folk som har svimmat för att de inte har ätit eller druckit ordentligt, så det är tur att vi finns, säger HRF:aren Linda Persson. Hon är restaurangbiträde och jobbar på det nyrenoverade restaurangplanet. Här finns kafé, matsal med brickservering och en nyöppnad texmex-del. Under högsäsong är det så långa köer utanför att de måste ha kövakter. Stressigast är det runt lunch- och middagstid. – Lika mycket som andra restauranger har på en hel dag har vi på en timme. När Hotellrevyn hälsar på står Linda i disken. Personalen har nyligen delats in i två arbetslag. Serviceteamet har hand om kassan och att lägga upp mat till kunderna. Gästteamet jobbar med disken halva dagen och plockar och håller rent i matsalen andra halvan. Linda tycker att det är bra att rotera, det blir inte lika tungt för rygg och axlar. – Jag har ont i ryggen efter att ha jobbat 23 år i vården. Det är tunga lyft här också, men det blir inte lika monotont. Edyta Nilsson lastar upp brickor med disk på ett rullband. Linda och Gustaf Hillertz hjälps åt att sortera tallrikar, muggar och glas. Besticken åker vidare och fångas upp av magneter i diskmaskinen innan de sorteras i olika fack. Vad är roligast, matsalen eller disken? – Har man ett gott tempo i disken så är det väldigt trevligt här. Men det är skoj att träffa kunder ute i matsalen också, säger Gustaf. Linda älskar det sociala i matsalen. – Men i disken kan vi prata med varandra medan vi jobbar. Vi skämtar mycket. Det kan man inte göra i matsalen, där är vi ansiktet utåt. Många på arbetsplatsen kallar Linda för »mamma«. – Vi är som en familj. Men det är också för att Linda alltid hjälper oss, förklarar Edyta Nilsson.
FOTO: JESPER MOLIN Besticken samlas upp i diskmaskinen av en magnet. BAROMETERN. Elahe Nazari och de andra i gästteamet jobbar med disk halva dagen och håller snyggt i matsalen andra halvan. Gästflödet i restaurangen HOTELLREVYN NR 5 2024 / 27 Lugnaste dagen Efter lunchen, en tisdag före löning, i januari. Då är det som lugnast. Linda är engagerad i facket och den som diskuterar med cheferna om det är något. Nu vill hon starta en klubb på arbetsplatsen och få fler att gå med i facket. Hon är bra på att värva. – Jag brukar berätta om när jag blev sjukskriven på min förra arbetsplats. Om jag inte hade fått hjälp av facket när arbetsgivaren krånglade så hade jag varit utan lön i sex månader, säger Linda. En fråga för facket är deltider på en låg procent som fylls ut med extrajobb. Elahe Nazari var tidigare fast anställd på 20 procent och jobbade 80. Nu har den fasta anställningen ökat till 78,43 procent. – Och vi har möjlighet att boka fler pass om vi vill. Jag trivs väldigt bra här. Alla är glada och vi har ett bra teamwork, säger hon medan hon skrapar tallrikarna rena från matrester. – Flera har fått utökade tjänster senaste tiden så det känns som att arbetsgivaren lyssnar på facket, säger Linda. En annan anpassning är att kvällspassen har blivit längre. Nu jobbar de 11–21 i stället för 11–20. – Det var så stressigt att hinna klart allt innan vi stängde, så för att underlätta för personalen fick vi en timme till på kvällen. Jag jobbar hellre en timme extra i lugn och ro. Men det passar inte alla som bor långt bort och har bussar att passa, säger Linda. Hennes äldsta dotter tog studenten i våras. Nu jobbar hon också på Gekås, på väskavdelningen. Men Linda har fler nära och kära här, hon är förlovad med en kollega. Ola-Conny Wallgren fick syn på henne när hon jobbade i personalrestaurangen. – Men han var blyg så det tog några månader innan han tog första steget. Ola-Conny är ett känt ansikte efter tv-serien om Ullared och är fortfarande flitigt anlitad för tv- och reklamuppdrag. – Men jag kommer alltid jobba kvar på Gekås, säger han när han kommer upp till restaurangen för att fotograferas. Vad är det som gör att ni trivs? – Det är det sociala. Vi möter nya människor varje dag. Det är ett äventyr, man vet aldrig vad som ska hända. Jag trivs när det är mycket att göra, det blir tråkigt annars, säger Ola-Conny. Men när de kommer hem behöver de ladda batterierna. – Då blir det soffläge och tv, säger Linda./ Lite mer tempo Fredagar, lördagar och måndagar är det mer att göra. Särskilt på lov och långhelger. Säsongsstart! Från sportlovet och framåt ökar antalet gäster. Lunchrusning Runt lunch är det fullt ös i restaurangen. Vid femtiden är gästerna tillbaka för att äta middag. Maxtempo! Är det lönehelg OCH sommarlov? Då får gästerna stå länge i kö oavsett vilken tid på dagen de kommer. Utflyktsmål för folk från hela norra Europa.
FOTO: SUSANNE LINDHOLM, ILLUSTRATION: MATTIAS KÄLL 28 / HOTELLREVYN NR 5 2024 »Enligt kollektiv- avtalet ska maten vara näringsriktig, varm och varierad.« Mikael Forsberg ombudsman, Hotell- och restaurangfacket avdelning Nord Exakt den situationen har vi hanterat på en av våra arbetsplatser. Det kom klagomål på att de med tyngre arbetsuppgifter kände att maten inte gav den kick de behövde för att orka hela arbetspasset. Arbetsgivaren lät då näringsberäkna maten, men enligt beräkningarna innehöll den tillräckligt med protein. I det fallet slutade det med att de anställda gick ut på stan och åt eller hade med matlåda – men de fick fortfarande avdrag för personalmaten. Enligt kollektivavtalet ska maten vara näringsriktig, varm och varierad. Ett sätt att få koll på om den är varierad är att föra matdagbok. Det skulle Aron och kollegorna kunna göra. Att maten inte uppfyller kraven är ett kollektivavtalsbrott, och sådana ska man alltid påtala för sin arbetsgivare. Hjälper inte det kan man kontakta sin lokala fackliga organisation eller HRF-avdelning. På en del ställen lägger kockarna inte lika mycket möda på personalmaten som den som serveras gästerna. Då kan man kanske prata med kocken och säga »Hör du du, var är kryddorna?« Snabbmatskedjorna har underkänt sig själva när det gäller näringsriktig och varierad mat. De gör inget avdrag om man gör en skriftlig överenskommelse om det i anställningsavtalet. Sedan erbjuder de rabatt om personalen vill äta burgarmeny. Vi hör sällan klagomål på själva maten, men det är ganska vanligt att anställda vill slippa avdraget eftersom man tycker att det är för dyrt. Det går att göra lokala avtal och även individuella avtal om att slippa personalmaten. Oftast handlar det då om hälsoskäl eller religion. Avtalen måste vara skriftliga, ifall det skulle bli en skatterevision. Men arbetsgivarna brukar inte vara så pigga på det, eftersom de inte kan hålla koll på om personen går och tar mat ändå. Oftast är personalmaten ändå jättebra. För omkring 70 kronor får du både mat och två fikor – det är inte lätt att komma undan så billigt på stan. Den vegetariska personalmaten saknar protein och grönsakerna känns ofräscha. Kötträtten gör ingen lycklig. Aron och hans kollegor längtar efter varierad mat som ger energi och smakar gott. Vad kan de göra?
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=