INGENJÖREN • 2024 3 NNÄR DEN INDISKA it-ingenjören Thivakar Allimuthu på Gapgemini flyttade till Sverige för tre år sedan blev han förvånad över att det finns fackförbund för it-konsulter. Det finns det inte i Indien. Men när han frågade vänner och kollegor om fördelarna med facket fick han inga glasklara svar. Då letade han själv upp information på engelska och översatte en hel del från svenska. ”Svaren fanns där. Inkomstförsäkringen och tillgången till lönestatistik är bara två av flera bra förmåner, så jag bestämde mig direkt för att bli medlem i Sveriges Ingenjörer”, berättar han. Läs intervjun med Thivakar Allimuthu på sidan 59. Inför den här tidningen har vi också rest runt i Sverige och träffat ingenjörer som jobbar med stora tekniska utmaningar för att minska utsläppen av växthusgaser. På SSAB har civilingenjörerna Lotta Jakobsson och Lisette Mikaelsson nyckelroller när företaget bygger ett fossilfritt stålverk i Luleå. Resultatet ska bli en 90-procentig minskning av koldioxidutsläppen. Och i Malmö har vi besökt företaget Re:meat som ligger i startgroparna för att odla köttfärs i stora tankar med näringslösning. Grundaren och eldsjälen Jacob Schaldemose Peterson menar att maten är en knäckfråga för klimatet. Men odlat kött väcker känslor inte bara i livsmedelsbranschen utan även hos konsumenter och lantbrukare. Ingenjören har också träffat en av årets mest uppmärksammade svenskar. Nej inte Armand Duplantis. Vi har hängt med astronauten och civilingenjören Marcus Wandt en dag på jobbet. Vad gör han när han inte är i rymden? Missa inte heller vår guide på engelska som har facket i fokus. Där finns intervjuer med några av förbundets tusentals förtroendevalda som berättar hur de stöttar medlemmarna. Du får också svar på varför du är tryggare med kollektivavtal. Och vad är egentligen den svenska modellen som så många pratar om? Den här tidningen är en specialutgåva som i första hand riktar sig till ingenjörer som ännu inte är medlemmar i Sveriges Ingenjörer. Tidningen finns på arbetsplatser, huvudsakligen där det finns en Akademikerförening, och vi hoppas att den ska väcka ett intresse bland ingenjörer för att bli medlem. Trevlig läsning! KARIN VIRGIN Chefredaktör Vad är poängen med att vara med i facket? KARIN GISSAR: Att frågan om kortare arbetstid dyker upp i valrörelsen. Bland ingenjörer verkar frågan engagera men uppfattningen tycks vara splittrad. KARIN DISSAR: Underhållet av järnvägen i Sverige. Med nuvarande takt kommer det ta 350 år att byta ut alla uttjänta ledningsstolpar och kontaktledningar. Techföretagen som lyssnar på sina anställda och tecknar kollektivavtal. Höga löner, fruktkorgar och andra förmåner går utmärkt att kombinera med kollektivavtal. Det är faktiskt sant. LEDARE Chefredaktör och ansvarig utgivare: Karin Virgin karin.virgin@sverigesingenjorer.se Redaktörer: Karin Thorsell och Anna Nyström. Art direction/layout: Ola Carlson/Offside press. Mejladress Ingenjören: ingenjoren@sverigesingenjorer.se Postadress: Ingenjören, Box 1419, 111 84 Stockholm. Tryck: Stibo Complete, Katrineholm. Omslagsfoto: Peter Holgersson. KARIN HISSAR: SVANENMÄRKET Trycksak 5041 0004
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=