Kommunalarbetaren 2021 / 15

KOMMUNALARBETAREN ute, snubblar i trappor och faller från stegar och stolar. Arbetsgivaren ska jobba för attminska riskerna. Golven ska vara torra och stegarna stadiga. Men det är svårt att få bort alla risker. Personliga assistenter är jumed sina brukare i mångamiljöer somarbetsgivaren inte kan kontrollera, sompå promenader, på sjukhus och i a€ärer. Almira Zekirov berättar omnär hon halkade på brukarens altan på vintern när det var halt. Men den gången gick det bra, hon skrattar när hon berättar att det första hon tänkte var »hoppas ingen sågmig«. MERIMA PRACIC HAR haftmindre tur och ramlat flera gånger. Hon pekar på först sitt ena knä och sedan det andra, säger »där fattas det en bit«. Hon föll inte på sitt nuvarande jobb, utan tidigare, när hon jobbade i hemtjänsten. – De som jobbar i hemtjänsten borde gå den här kursen, för de stressarmycket, säger Merima. Stress är helt klart en faktor somökar risken att falla. –Mycket handlar det omatt inte ha för bråttom, säger Berat Shabani, somär verksamhetschef för personlig assistans i Gislaved. Det var han somtog initiativ till kursen, efter en period där flera anställda råkade ut för fallolyckor, både på jobbet och fritiden. Och han är självmed på judomattan och tränar. Det är trixigt att få till schemat så att ett helt team kan träna ihop varje vecka i tio veckor. Alla gånger har det inte lyckats och några har tvingats avstå ett eller annat pass. Men gruppen är överens omatt det är värt besväret. Naturligtvis för denminskade skaderisken, men kanske ännumer för glädjen i att trä€as och träna tillsammans. – Det är jätteroligt, säger BlendaGovori och Julia Sylvander i mun på varandra. Ett fall kommer ofta snabbt och överraskande, ändå går det att lära sig att använda tekniker för att falla bättre och minska skadan: Andas ut, sjunk ihop så nära golvet sommöjligt så minskar fallhöjden. Slappna av, ta inte emot dig med händer eller armbågar. Skydda huvudet genom att dra in hakan. → → → … och så sli er du fa a Bättre balans minskar risken att falla, och balansen kan tränas upp. Rör dig mycket så blir balansen bättre. Varje gång du till exempel går, springer, dansar, hoppar, leker kull, rider, cyklar, spelar fotboll eller padel så tränas balansen. Utmana balansen specifikt genom att promenera på ojämnt underlag, till exempel i skogen. Eller stå på ett ben när du borstar tänderna. Styrketräna – starka muskler gör det lättare att hålla balansen. Vi ni testa? Träningskonceptet heter ”Fallkompetens” och är framtaget av Svenska Judoförbundet och Afa Försäkring. Det innebär träning en gång i veckan under 10–12 veckor. Träningen leds av tränare från lokala judoklubbar, som har fått särskild utbildning. Arbetsgivare med kollektivavtal behöver inte betala för träningen men står för arbetstiden och kostnad för vikarier om det behövs. → → → 3 ps – så minskar du skadorna  → → →

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=