Kommunalarbetaren 2021 / 15

KOMMUNALARBETAREN 7 Det kallas »kvinnoslanten« Bra rutet, Agneta! Jag kunde inte sagt det bättre själv. Man har inte lågt pensionsunderlag för att man är oansvarig; det räcker attman är kvinna så harman automatiskt tio procents lägre lön än enman i samma position. Det kallas »kvinnoslanten«. Trotsmånga års fackligt arbete kvarstår skillnaden. Sedan gör inte pensionssystemet, med inbyggd bromskloss, någon kvinna rik heller. / Anna-Lena Något är helt fel med pensionssystemet Att jobba inomvården somundersköterska eller vårdbiträde är hela basen somvården är uppbyggd på. Jag tror att synen på vårt yrke är förlegad ochmånga politiker har en felaktig syn på vad vi gör. Vi tar ju hand omhelamänniskan, omvårdnad, palliativ vård, sjukvård. Att vår lön, med det ansvaret, är så låg är skamligt. Det är inte rätt att vårdpersonal som jobbat med dessa uppgifter knappt kan klara sig vid pensioneringen. Något är ju helt fel med hela pensionssystemet. / Mia Tensen Vi får sitta hemma Vad ska vi då säga somhar tagit hand omvåra egna barn i många år och därefter fått en 50 eller 75 procents tjänst. Vi lever på så lite. Vi kan aldrig åka någonstans eller gåmed vänner och äta. Man får allt sitta hemma / Gun Andersson »Ska knegare skämmas för att de använder förskola somtäcker deras pisschema. Usch!« @Krncbll reagerade på Twitter över KA:s artikel om arbetstiderna i hemtjänsten som gör att en undersköterskas barn är på förskolan och nattis upp till 90 timmar i veckan. Förskolan har gjort en orosanmälan till socialtjänsten. Upphandlingarna står i vägen Så länge det förekommer upphandlingar blir det svårt att genomföra de krav som ställs från oss bussförare. Upphandlingar är till för att utnyttja arbetskapaciteten hos personalen. Tyvärr är arbetsmarknaden inte flexibel. Vi som arbetar med persontransport ska vara flexibla med långa pass och längre vistelse på jobbet. Det medför ju mindre tid för att umgås med nära och kära. / Keolisföraren Lägsta pris ger sämre säkerhet Bussupphandlingar där det lägsta priset betyder mer än en god arbetsmiljö och välbefinnande för föraren borde inte ens ha fått ta sig in i ett sånt här yrke där säkerhet är prio. Trötta förare är inte säkerhet. /Busscha–s Hör av dig till vår debattredaktör Catarina Berglund: Vi vi veta vad du tycker! Mejla: catarina.berglund@ka.se Ring: 08-725 52 53 Posta: Debatt KA, Box 209, 101 24 Stockholm Läs alla debattartiklar: ka.se/debatt AGNETA THOMASIN SVENSSONS DEBATTARTIKEL ›SKAMMENÖVER EN LÅG PENSIONž gav svar på tal när en högerdebattör hävdade att de med lägst pension inte varit med »och byggt upp samhället«. Här är några av era reaktioner: »Vad är ettmänniskoliv värt? Titta bara i närmaste avtal så får ni svaret på den frågan.« Signaturen ALF kommenterar debattartikeln ”Hur många bussförare ska behöva säga upp sig?”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=