Kommunalarbetaren 2022 / 10

KOMMUNALARBETAREN 26 ett föredöme. Men efter det har larmen från hemtjänster runt om i landet snarare vittnat en fortsatt plågsamminutstyrning. I MÖRBYLÅNGA VAR det stressen hos personalen somfick enhetschef JennyWesterlund att söka pengar för att ta framen ny arbetsmodell, med Färjestaden söder sompilotgrupp. En konsult togs in, men det var personalen själva somskulle ta framett bättre arbetssätt. Lina Åseniusminns att det var en ovan känsla – skulle de bestämma? –Men det var bara att börja prata omhur vi ville ha det. Personalen gjorde intervjuermed vårdtagarna och de flesta svarade att de ville slippa träffa alltförmånga olika personer. I dag planeras schemat så att de gamla sommest behöver träffa två till tre olika personal per dag. På en hel månad ligger snittet kring nio. – Vi är samma personal frånmorgonen till eftermiddagen tills kvällspersonalen tar över och sedan är det en och samma på kvällen, säger Caroline Sabelström. Städningen är ett annat exempel på vad somförändrats. Tidigare fick vårdtagarna en större städning var tredje vecka. Men de gamla ville hellre ha enmindre städning varje vecka. – Det är bara att gå till sig själv. Man vill ju städa undan när det behövs, och inte behöva vänta, säger Caroline Sabelström. Biståndsbesluten går direkt till personalen och omen insats behöver ändras kan demejla biståndshandläggaren DavidOlsson, eller ringa omdet är bråttom. – Hemtjänstpersonalen är ändå de somkänner vårdtagaren bäst och det har funkat jättebra, säger DavidOlsson. Han upplever att de gamla blivit tryggare och tycker sig se att inskrivningarna på sjukhus harminskat. – Personalen har bättre koll och kan snabbare kontakta mig så att vi kan åtgärda ett problem i tid. Det halverade antalet larmbekräftar den ökade tryggheten. Snittet på upp emot 40 larmper vecka harminskat till cirka 15. Lina Åsenius berättar omen demenssjuk kvinna somtidigare blev så stressad och irriterad när personalen skulle hjälpa henne att de ibland fick ge upp och åka därifrån. Kvinnan larmade ofta. I dag har detminskat betydligt. – Nu kan vi vänta in henne och då går det bättre. TILLBAKA I FÄRJESTADEN stannar undersköterskorna till hos Anders Engkvist, som i dag ska få hjälpmed bäddning och en promenad ner till havet. Han är en av demsomvarmissnöjd med vården tidigare. När vi satt oss vid köksbordet berättar han omnya ansikten somdök upp i hemmet hela tiden. – Jag är van att leva ensamoch plötsligt kunde det stå två okända personer i hallen. Nu är det tjejer som jag känMÖRBYLÅNGAMODELLEN Biståndsbesluten går direkt till hemtjänstpersonalen som planerar insatserna och lägger schemat. Om det behövs ändringar kontaktar personalen biståndshandläggaren. Fast rullande treveckorsschema där rundorna alltid ser likadana ut. I dag används ett pappersschema men tanken är att det ska digitaliseras. Insatserna behöver inte registreras. Det viktiga är att vårdtagarna får den hjälp de fått beviljad av kommunen. Kontinuiteten har förbättrats och antalet larmminskat. Enligt personalen har vikariebehovet också minskat då personalen hjälps åt vid sjukdom. Målet är att modellen vid årsskiftet ska användas av samtliga kommunens hemtjänstgrupper. Andra kommuner där hemtjänstpersonalen får styra jobbet mer själva är Västervik, Piteå och Sundsvall. ­ Anders Engkvist är glad över att slippa träffa så mycket olika personal. »Nu är det tjejer som jag känner igen som kommer hit«, säger han.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=