Kommunalarbetaren 2022 / 10

KOMMUNALARBETAREN 36 Hon började ta kontaktmed alla lastbilsförare somvarit inblandade i olyckor, snart ringde de till henne i stället eftersomdet inte fanns något stöd att få. – När P4 ringdemig efter en olycka och frågade vad somhänt, då hade jag nått en viss status. Det var enmärkesdag i mitt liv, säger hon. DÖDSOLYCKAN LADE GRUNDEN för Monas fackliga engagemang. Hon lyfte frågan ombristande stöd i medier, hos fackförbund och norska regeringen. Tillsammansmed andra drabbade lyckades hon driva igenomen förändring som innebar att uppföljningen på arbetsplatser Porträtt mona burås dieng blev bättre efter olyckormed lastbil. Sombussförare i Sverigemånga år senare fanns andra problematt ta tag i. – Det fanns barn somspottade och kastade ägg påmig sombussförare. Jag har blivit kallad fitta och detmesta somfinns i ordboken. Jag kör nattbuss så ofta pratar jagmed de här ungdomarna och etablerar en relation. Jag har tjejer somberättar omvåldtäkter. Jag har killar somberättar om misshandel och droger och somfår tamycket ansvar hemma. Jag förstod vemsomvar ledaren för ett gäng och en natt sade jag: »Habibi, jag behöver din hjälp.« Mona och den här killen inledde en sms-kontakt när det varit incidenter och han pratademed sina vänner. Mona förstod snart att det inte enbart var ungdomarna somvar problemet utan hon fick också säga till sina kolleger att skärpa sig. – Det fanns några bussförare somvar riktigt elaka och flippade fingret åt de här barnen. Då var det ju inte konstigt att de spottade påmig när jag Albin har ofta åkt buss med Mona på nätterna i Kungälv och stannar alltid och pratar oavsett om han ska med bussen eller inte. Hon har ofta fått höra: »Varför blir inte du fältsekreterare, det går ju att pratamed dig?«

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=