Kommunalarbetaren 2022 / 6

bra övningar som inte kräver redskap 3 Burpees. En explosiv mix av armhävning, knäböj och upphopp. Tränar många av kroppens muskler och ger bättre kondition. Utfallssteg. Påminner om gång och ger därför en styrka du har nytta av i vardagen. Tränar båda sidorna lika. Ger stabilitet, rörlighet, hållning och styrka. Dips. Tränar baksidan av överkroppen. »Normalstarka« gör dips mot en bänk eller en sten, något som finns till hands nästan överallt. Sök på till exempel Youtube för att se övningarna. När det är riktigt varmt känns det jättetungt att träna. Det beror på att kroppen behöver jobba hårt på att inte bli för varm. Ett sätt för kroppen att kyla ner sig är att föra blodet nära huden, så att det kan kylas av omgivningen. Men blodet behövs samtidigt inne i musklerna, för att förse demmed syre. Blodet räcker inte till för båda dessa funktioner och resultatet blir syrebrist i musklerna. Efter ett par veckor i värme har kroppen anpassat sig. Då är det lättare att träna. Man bör träna lite lugnare när det är riktigt varmt. Försöker man pressa sig för hårt kan man få huvudvärk, yrsel och till och med drabbas av värmeslag. Omdu tränar i värme, tänk på att: Träna påmorgonen eller kvällen. Håll dig i skuggan. Skogen är en bra plats för promenader och löpning. Dela upp passet i till exempel 2 x 15 minuter och ge dig tid att svalna under pausen. Drick vatten, och häll gärna vatten över dig själv och dina kläder. KOMMUNALARBETAREN 43 Träning i värme programman kan följa, annars glömmerman lätt styrkedelen. – Jag skulle vilja inspirera andra. Träna ute är inte bara gratis, man får också dagsljus och frisk luft. Vad får du för frågor från människor om uteträning? – Folk är alltid intresserade av hurman tränarmagen. Man kanske är van att göra plankan och situps, men ute kan det vara blött påmarken ochman får gräs på kläderna. Då är det perfekt att använda en parkbänk. Jag har flera tips på övningar i boken. Har du några andra sommartips? – På sommaren skaman inte stressa upp sig så mycket över träningen. All rörelse räknas, somatt vara ute och jobba i trädgården. Njut av sommar och ledigheten och rör dig såmycket du kan, även omdet inte blir på samma sätt somvanligt.  Det behövs inget gym för att komma i form, övningar med den egna kroppsvikten räcker långt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=