Kommunalarbetaren 2022 / 9

också i skrivandet. Man känner en större kontroll över sitt liv närman ser det på papper, är en teori. Man får en större förståelse närman hinner tänka färdigt sina tankar. Det säger Maria Bomsom skrivit boken »Skriva sig fri – Biblioterapi i praktiken« somkomut tidigare i år. Hon är författare, bibliotekarie, sjuksköterska samt utbildad i biblioterapi (somhandlar omatt läsa och skriva för attmå bättre). Sombibliotekarie på sjukhusbibliotek håller hon grupper i reflekterande skrivande för både personal och patienter. – Vårdpersonal är ofta pressade i sitt jobb. De har en risk att bli utbrända och svårt att få tid för reflektion på arbetstid. Då är skrivandet så enkelt och så billigt. Man kan bara ha sin penna och skriva av sig femminuter i omklädningsrummet. De behöver sätta ord på det de upplever, säger Maria Bom. FORSKNING PÅ SJUKVÅRDSPERSONAL somfått prova den här typen av skrivande visade att gruppen upplevde ökad arbetsglädje ochminskad känsla av stress. Forskarna drog slutsatsen att skrivande kanminska risken för utmattning. Finns det något sätt att skriva som är särskilt bra för hälsan? – Det verkar somatt det inte spelar så stor roll vadman skriver omså längeman skriver omnågot somberör en, somman har känslor inför. Det är det somhar påverkan på hälsan enligt forskningen. Många av dem som har jobbat under pandemin har svåra saker att bearbeta. Hur kan de närma sig sina minnen med skrivandet? – Flödesskrivande är bra. De kan tänka tillbaka på en situation somvar riktigt jobbig, och skriva det deminns. Är det jobbigt kanman skriva utifrån »hon/han« i stället för »jag«, säger Maria Bom. l Skriv inte för långa stunder, sätt gärna en timer på 10–20minuter. l Skriv helst regelbundet. l Det är inte viktigt att stava rätt eller skriva fullständiga meningar. l Det kan vara skönt att använda papper och penna men det finns inga bevis för att det är bättre att skriva expressivt för hand än på dator. l Planera in en stund för reflektion efter att du skrivit. Antingen tänka eller skriva en reflektion om hur skrivandet kändes. l Den här typen av skrivande kan väcka starka känslor. Om det blir jobbigt – ta en paus. Om skrivandet väcker något riktigt svårt, fundera på om du ska söka professionell hjälp också. Så skriver du för att må bra l Flödesskriva kan du göra antingen helt fritt eller utifrån en bestämd startmening eller ett tema. Det handlar om att skriva det som faller dig in, utan att tänka efter vad du ska skriva och utan att värdera. Låt pennan styra och stanna inte upp! Flödesskriva  PRÖVA3SKRIVÖVNINGAR PÅKA.SE/ SKRIVA »Man känner en större kontroll över sitt liv närman ser det på papper.« Maria Bom, bibliotekarie, författare och sjuksköterska FOTO: SHUTTERSTOCK 43 KOMMUNALARBETAREN KA.SE: UNDERSKÖTERSKAN ANN-BRITT SKREV FÖR ATT BEARBETA SIN SORG

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=