KOMMUNALARBETAREN 33 et är ishalt på asfalten runt depån för Granbergs buss i Älvsbyn. Omnågra timmar ska Ulf Lundqvist ge sig ivägmed bussen på en 45mil lång körningmot Boden, Luleå, Arvidsjaur och tillbaka. Varken han eller Lennart Långström räds ishala eller snöiga vägar. – Det här är något helt annat än att köra i Stockholm. Det är inte alla somklarar att köra i Norrlands inland på vintern, säger Lennartmed stolthet i rösten. I somras gick han i pension somförare vidNobina i Älvsbyn. Nu kör han på deltid åt Granbergs buss. Ulf trivsmed att dela sin tjänstmed Lennart som i somras gick i pension från jobbet hos Nobina. – Innan jag blev pensionär arbetade jag heltid. Nu känns det bra att kunna få femtill sex lediga dagarmellan passen. Jag vill inte skippa det helt att köra buss. Det är så roligt att vara bussförare. Jag gillar kårandan. Lennart nickar instämmande. – Jag har dieseln i blodet. När jag växte upp drevmin pappa ett bussbolag. Det var självklart förmig att också bli bussförare. Lennart berättar att hans två söner också älskar dieselSÖKES: UNGA FÖRARE För få unga vill utbilda sig till bussförare och medelåldern bland förarna är hög. På Granbergs buss i Älvsbyn kallas praktikanten MICHAEL HÅLL, för »junioren«. Han är 61 år. Där är knappt någon förare under 60 samtidigt sombranschen skriker efter folk. text Stephen Lindholm foto Tomas Bergman
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=