Kommunalarbetaren 2023 / 1

KOMMUNALARBETAREN 34 lukten och att ratta stora fordon. Men de vägrar att köra buss. – Grabbarna tjänarmer på att köra lastbil. De har 12000 mer i grundlön än jag somhar varit bussförare sedan 1978. Vårt ob är rena skämtet. Kör jag en julhelg får jag 79 kronor extra per timme. Sönerna får då 200 spänn. Så jag förstår att det lockarmer att köra lastbil, säger han. Han liknar förarnas rastlokaler vid gubbdagis. – Det är knappt någon under 60 år där, säger han och skrattar. MICHAEL HÅLL, 61 år, var tidigare snickare men blev för fyra år sedan arbetslös. – Jag fick höra att jag var för gammal när jag sökte nya snickarjobb. Arbetsförmedlingen undrade om jag ville utbildamig till bussförare i stället, berättar han. Michael undrade omhan inte var för gammal för en sådan utbildning. Men han fick svaret att det är stor brist på förare och att han är så gott somgaranterad jobb. Utbildningen är nu i stort sett klar. Redan har han fått erbjudande omatt flytta ned till Skåne för att köra beställningstrafik till Italien. – Jag flyttar dit när praktiken är klar, säger hanmed ett stort leende. Inne på kontoret sitter ägaren till Granbergs buss, Linus Granberg. När vi kliver in sitter han just och förbereder ett besök på bussförarutbildningen vid Sandbackaskolan i Arvidsjaur. Det är en komvuxbildning och den enda bussförarutbildningen i hela Norrbotten. För närvarande går där sex elever. Linus Granberg hoppas kunna rekrytera någon av dem till sitt företag. – Jag skulle direkt kunna anställa tio nya förare, säger han. Linus Granberg tror inte att lösningen på förarbristen handlar omhögre löner eller bättre schemanmed kortare ramtider. – Lönen är inte allt. Och vi försöker lägga scheman så att de blir så bra sommöjligt. Men vi måste anpassa oss till de tidtabeller somgäller för våra körningar. Han trormer på att göra yrket attraktivt för ungdomar genomatt ha en gemensamyrkesförarutbildning på gymnasiet för taxi, hjullastare, grävmaskin, buss och lastbil. Och att åldergränsen för att få köra buss sänks för komvuxutbildade från 21 år till 18 år. Dessutomvill Linus Granberg ta bort åldersgränsen på 24 år för att få köra buss på sträckor somär längre än 50 kilometer. – Jag ville erbjuda en ung förare jobb på en linjesträckning somvar 52 kilometer. Men jag fick inte dispens från denna idiotiska regel, så det blev inget jobb. BARA NÅGRA HUNDRA meter frånGranbergs bussdepå har Nobina sin depå. Det var där Lennart Granberg arbetade innan han blev pensionär. Tommi Saukkoriipi är gruppchef förNobinaPiteå-Älvsbyn. » Jag skulle direkt kunna anställa tio nya förare.« Linus Granberg, ägare Granbergs buss På jobbet Linus Granberg, ägare av Granbergs buss, tror att yrket kan bli mer attraktivt för ungdomar genom att ha en gemensam yrkesförarutbildning på gymnasiet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=