Sekotidningen nr 4 2022

I F O K U S V A L E T 2 0 2 2 Vallöftet om höjda böter inte infriat Juni 2011: Seko kräver dubbla böter för fortkörning vid vägarbeten, för vägarbetarnas och trafikanternas egen säkerhet. Juni 2016: Två av tre bilister kör för fort förbi vägarbetsplatser, enligt en rapport från Seko. Facket fortsätter kräva höjda böter. Augusti 2018: Socialdemokraterna lyssnar på Seko och lovar att arbeta för höjda böter. »Det är ytterst allvarligt och därför vill vi kraftigt höja böterna vid hastighetsöverträdelser vid vägarbeten«, säger infrastrukturminister Tomas Ene-roth (S). Juni 2020: Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) försäkrar att han inte har glömt vallöftet i en intervju med Sekotidningen. 22 Sekotidningen olen steker på E22:ans avfart upp till Kalmar södra. Hastighetsskyltarna behöver bytas ut och Jonna Wetterholm som arbetar på Peab drift och underhåll stannar till med sin TMAbil. Det är ett fordon med påkörningsskydd och digitala skyltar som säkrar vägen vid vägarbeten och bärgningar. Vägdriftsarbetaren och kollegan David Gustafsson parkerar sin skåpbil lite högre upp i backen. När Jonna Wetterholm har spärrat av en del av vägen börjar han snabbt montera ned de gamla 70-skyltarna. Jonna Wetterholm håller koll på trafiken. Alla bilister följer inte uppmaningen om sänkt hastighet och kommer in alldeles för fort bredvid vägarbetarna. Hon gestikulerar med handen, märkbart irriterad. – Ibland blir jag rädd för hur folk har lyckats ta sitt körkort, säger Jonna Wetterholm. David Gustafsson skakar på huvudet. – Det blir bara värre och värre. Folk har ingen respekt, säger han. I slutet av maj omkom föraren av en TMA-bil i jobbet. Olyckan skedde på E4:an strax utanför Norrköping. Enligt uppgifter ska TMA-föraren ha hjälpt en bilist som tappat last. Då körde en lastbil in i skyddsfordonet. Den 40-åriga kvinnliga TMA-föraren omkom. Stefan Rydqvist, som driver företaget TMA-tjänst i Linköping, jobbade ibland ihop med branschkollegan som dog. – Jag saknar ord för det som har hänt. Vi brukade skoja: »För fan, nu åker vi härifrån innan vi blir ihjälkörda«, och sedan händer det på riktigt, säger han. Han förklarar att det är hysteriskt ute på motorvägen med bilister som tittar i mobiltelefoner och paddor i stället för att fokusera på körningen. – Jag är rädd varje dag jag åker ut på E4:an, säger Stefan Rydqvist. Lastbilschauffören som krockade med TMA-bilen är häktad misstänkt för grov vårdslöshet i trafik samt grovt vållande till annans död. Trafikverket har inlett en olycksutredning för att se om det har funnits brister i infrastrukturen på platsen. Enligt Trafikverket tycks det ha varit första gången föraren av ett TMA-fordon omkommer i jobbet. Flera fackliga som Sekotidningen pratar med uttrycker frustration. – Frågan har bara varit när det ska hända eftersom trafiken är som den är på våra svenska vägar, säger Lars Eklind, regionalt skyddsombud för Seko i Mellansverige. Jonna Wetterholm och David Gustafsson instämmer. – Jag blir förbannad, inte förvånad, säger Jonna Wetterholm. För två år sedan blev hon själv påkörd i sin TMA-bil. Då jobbade hon vid E22:an i Oskarshamn. En ny påfart och tunnel under vägen höll på att byggas. »DET BLIR BARA VÄRRE OCH VÄRRE. FOLK HAR INGEN RESPEKT.« Jonna Wetterholm uppmanar förbipasserande att sakta ner. De som kör lugnt får tummen upp.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=