Sekotidningen nr 4 2022

24 Sekotidningen bättre skyltning vid vägarbeten samt bättre omledning av trafik. – För mig är det här en väldigt viktig fråga, säger Tomas Eneroth. Enligt honom är högre böter för fortkörning vid vägarbeten fortfarande aktuellt. Frågan ska nu ligga hos justitiedepartementet eftersom lagstiftningen måste ses över. Men när Sekotidningen försöker hitta status på bötesfrågan kan ingen ge oss ett svar från justitiedepartementet. När – och om – vallöftet blir verklighet återstår att se. Jonna Wetterholm tror att högre böter skulle få bilister att tänka sig för. – Eller att man tar ifrån dem deras körkort om de kör förbi oss i en viss hastighet, säger hon. Hon tycker att Polisen skulle kunna göra upprepade hastighetskontroller vid vägarbeten. – I så fall sprids ryktet om fartkontroller och då sänks hastigheten. Eftermiddagens jobb på E22:an är avklarat snabbt. Arbetet sker i ett högt tempo eftersom vägarbetarna inte vill vara längre än nödvändigt i vägrenen. När de gamla 70-skyltarna har ersatts och åkt in i skåpbilen kliver Jonna Wetterholm upp i sin TMA-bil för att lämna platsen. Denna gång inträffade ingen incident. Hon är annars noga med att dokumentera alla säkerhetsrisker som vägarbetarna utsätts för. – Det är viktigt att vi för fram informationen till Peab, våra upphandlare och Trafikverket, säger Jonna Wetterholm. Bäst vore ändå att gemene man blev medvetna om och respekterar vägarbetarnas utsatta situation, anser hon och kollegan David Gustafsson. Det gäller även yrkestrafiken som i de flesta fall inte visar tillräcklig hänsyn. – Vi får hoppas att dödsolyckan blir ett uppvaknande, säger David Gustafsson. 3 krav från Seko för ökad säkerhet → Att trafiken avleds från vägarbeten vid större vägar → Utökad hastighetsövervakning vid vägarbetsplatser → Höjda böter vid fortkörning förbi vägarbetsplatser 14 vägarbetare skadade per år Mellan 2015 och 2019 omkom tre vägarbetare i jobbet. I snitt skadades 14 per år. De flesta olyckorna skedde när personerna befann sig utanför ett fordon. Mest utsatta var flaggvakter. Det finns ingen olycksstatistik för TMA-fordon dessa år, men mellan 2003 och 2015 inträffade minst 51 olyckor med TMA-fordon. Källa: Transportstyrelsen, Trafikverket I F O K U S V A L E T 2 0 2 2 »Nu hände det som inte får hända«, säger Jonna Wetterholm om dödsolyckan i Norrköping. I slutet av maj omkom föraren av en TMA-bil i en olycka på jobbet. Foto: Magnus Andersson/TT

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=