Sekotidningen nr 4 2022

28 Sekotidningen I F O K U S V A L E T 2 0 2 2 Seko Skåne är först i landet med att få till ett handslag liknande dem som fackförbundet Kommunal tidigare har slutit med politiker på flera orter runt om i landet. Initiativtagare är tågvärden Stefan Pinjefors, som också är facklig-politisk ansvarig i Seko Skånes styrelse och kandiderar för S i regionen. – Folk har sällan ens koll på vilken politisk majoritet som styr i den region de bor. Ändå tas stora beslut som påverkar Sekos medlemmar just inom regionen. Handslaget visar att ett maktskifte i regionen skulle ge konkreta skillnader för Sekomedlemmarnas arbetsvardag, säger Stefan Pinjefors. I överenskommelsen åtar sig S att ställa högre krav vid upphandlingar vad gäller exempelvis krav på heltid och fasta tjänster samt personalens säkerhet. Det andra spåret i avtalet handlar om att ta över driften av Öresundstågstrafiken i egen regi. – Att stå upp för arbetares rättigheter är grunden i socialdemokratisk politik. Jag är därför mycket glad över att vi nu har fått till handslag även med Seko, säger Henrik Fritzon, ordförande för Socialdemokraterna i region Skåne, som för två år sedan ingick en överenskommelse med Kommunal. När han under förra mandatperioden var regionråd i Skåne, 2014 till 2018, var Henrik Fritzon delaktig i att återta en del av ambulanssjukvården i egen regi. I dag berör det två av Region Skånes fyra ambulansområden, medan två fortfarande är privata. Han medger att ett övertagande av spårtrafiken skulle innebära en stor apparat. Skånetrafiken är i dag mestadels en administrativ organisation som sköter upphandlingar, biljetter, information och så vidare. – Därför är det viktigt att göra det successivt. Men eftersom avtalen för kollektivtrafiken löper på olika tid, så kommer det att ske naturligt. Henrik Fritzon poängterar att ett övertagande kommer att kosta regionen mer. Men, säger han, det är det värt. – När avtalen konkurrensutsätts är det med personalens villkor de olika företagen kan pressa priserna. Vi har sett i flera år hur arbetsvillkoren har försämrats. Därför måste detta få kosta. Det handlar inte, som våra politiska motståndare ofta framhäver, om att verksamhet i offentlig regi skulle vara mindre effektiv. Dessutom, tillägger Henrik Fritzon, behöver Region Skåne bli attraktivare som arbetsgivare. – I dag har vi stor brist på såväl lokförare som tågpersonal, det krävs en förändring. Men för att få igenom Handslaget behöver vi få politisk majoritet i regionen under kommande mandatperiod. TORA VILLANUEVA GRAN Socialdemokraterna i region Skåne vill ta över Öresundstågen i egen regi om de vinner regionvalet. Detta efter en överenskommelse med Seko. Försöker påverka i fler regioner Valet till landets regioner kan påverka Sekomedlemmarnas yrkesvardag. I Region Värmland och Örebro län driver Seko exempelvis på för utbyggd kollektivtrafik för att underlätta medlemmarnas pendlingssituation. I Region Stockholm har avskaffandet av tågvärdar på pendeltågen varit en omdebatterad politisk fråga, där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet har varit kritiska mot förändringen. Många upphandlingar görs även på regional nivå och där vill Seko att det tas bättre hänsyn till arbetsvillkor. S vill ta hem tåg- trafiken Stefan Pinjefors

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=