Sekotidningen nr 5 2022

I F O K U S lrika Kanazawa jobbar som städare för MTR på pendeltågsstationer i Stockholmsregionen. Hon bor i en tvårumslägenhet med sina tre vuxna barn och mamma. När alla räkningar är betalda har hon bara några tusenlappar över. Nu när priserna på mat och el dessutom rusar i höjden har hon svårt att klara sig ekonomiskt. – Det är tufft. Vi är ju fem stycken, och morsan är fattigpensionär. Min lön går till allting, säger Ulrika Kanazawa. Alla tre barn saknar fasta inkomster. Pengar de får ihop på exempelvis tillfälliga anställningar och ersättning från Försäkringskassan räcker bara till det mest basala, som mat, hygienartiklar och SL-kort. Det gör att Ulrika Kanazawa får täcka upp med sin lön. – Jag har inte råd att köpa ett par byxor eller gå på bio längre, om jag inte sparar ihop till det, säger Ulrika Kanazawa. Hon är inte ensam om att ha det tufft just nu. Fackliga företrädare vittnar om att de rusande priserna på el, drivmedel och livsmedel slår hårt mot Sekos medlemmar. Enligt Frida Strandberg Landin, som är ordförande för Seko på Statens institutionsstyrelse, drabbas framför allt medlemmar som har lång resväg till arbetsplatsen. – Man har knappt råd att resa fram och tillbaka till jobbet längre. Sedan ska man in och köpa ett paket smör för över 60 kronor. Den här inflationen slår hårdast mot arbetarklassen och det är våra medlemmar, säger Frida Strandberg Landin. Samma bild har Andreas Forsberg, Sekos branschföreträdare för dem som bland annat bygger och underhåller vägar. – Drivmedelspriserna drabbar i stort sett alla våra medlemmar på olika sätt. Det blir betydligt dyrare att ta sig till jobbet. För vissa har löneökningar som man har fått sedan tidigare blivit uppätna bara av kostnaden att ta sig till arbetet, säger han. Beläggningsarbetaren Mikael Carmenholdt bor utanför Piteå. Han har nio mil enkel väg till jobbet på Peab Asfalt i Boden, där han arbetar i verkstaden under vinterhalvåret. – Om man kör 18 mil om dagen och pendlar flera dagar i veckan blir det mycket pengar bara på att ta sig till och från arbetet, säger han. När det gäller sin egen vardagsekonomi är Mikael Carmenholdt ännu inte särskilt oroad. Han har betalat av lånen på huset och bor i det elområde som har drabbats minst av prisökningarna. Likväl tycker han att något måste göras åt situationen. – Antingen att man får ersättning via företaget eller att man får göra rejäla avdrag. Annars kan det bli tufft, säger Mikael Carmenholdt. Situationen är värre för Tommy Olsson som veckopendlar från Östersund till jobbet som läggarmaskinist på NCC Asfalt i Södertälje. För honom börjar det bli ohållbart med prisökningarna samtidigt som traktamentet och lönen inte alls har följt med i utvecklingen. – Nu börjar det svida så mycket att man funderar på att sluta helt enkelt. Det lönar sig inte längre att ligga borta så här, säger han. Jobbet som läggarmaskinist har tidigare varit välbetalt, berättar han. Det har bidragit till att höja standarden hemma att ligga ute i veckorna och jobba många timmar. Nu har den ekonomiska uppsidan med yrket försvunnit. – Det är ju ohållbart i längden. Det som håller mig kvar är arbetskollegorna och att jag trivs så förbannat bra med jobbet. Men det kan ju inte väga upp hur mycket som helst, säger Tommy Olsson. Han vill nu se en lönehöjning på flera tusen kronor i månaden. Även MTR-städaren Ulrika Kanazawa hoppas på ett lönelyft utöver det vanliga. Det är de inte ensamma om, berättar fackliga företrädare när Sekotidningen gör en rundringning. – Det finns en hög förväntan bland medlemmarna med tanke på att vi avstod ett visst löneutrymme förra avtalsrörelsen på grund av världsläget med coronapandemin, säger Seko Postens ordförande Sandra Svensk. T U F F A R E T I D E R »DET ÄR TUFFT. VI ÄR JU FEM STYCKEN, OCH MORSAN ÄR FATTIGPENSIONÄR.« Så har inflationen ökat Januari 2020: 1,2 procent April 2020: –0,4 procent September 2022: 9,7 procent Källa: SCB Inflationen är på den högsta nivån sedan 1991. I april 2020 var den till och med under 0 procent. Mikael Carmenholdt. Foto: Privat

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=