22 Sekotidningen A R B E T S P L A T S E N och frys till sommarstugan eller så, säger Eric Ekblom. Även post till skärgårdsbor tar de med sig. Den här morgonen tar Eric på sig uppgiften att hämta upp brev och tidningar från en plats vid kajen. Samtidigt som besättningen jobbar på har en skara resenärer samlat sig vid kajen. – Jag känner de flesta av dem, säger Glenn Berlin, som har arbetat på Gällnö i många år. Eric Ekblom, Glenn Berlin och Albin Dinten Eriksson hjälps åt att ta in förtöjningen. Det är ett arbetsmoment som Glenn tycker om. Han berättar att det har blivit mer stillasittande, eftersommånga arbetsmoment moderniserats. –Det är nästan så att arslet domnar bort av allt sittande, säger han lite skämtsamt. När båten lämnar kajen är det nattsvarta mörkret som bortblåst. Solen skiner och vattnet krusar sig. Kapten Martin Liljeros styr skutan mot det första stoppet, Fjäderholmarna. – Förutom att jag håller koll på vart vi ska, och att vi håller tiden, så ser jag till att vi inte kraschar in i några bryggor, säger han. Arbetet på skärgårdsbåten ter sig idylliskt och utan bekymmer. Men ute till sjöss går plötsligt ett larm till kapten och maskinmatroserna. Glenn Berlin går ned till maskinrummet för att se vad som har hänt. Det var ett oljeläckage, men inget som äventyrar säkerheten. Blidösundsbolaget ägs av det franska transportföretaget Transdev Sverige AB, och kör kommersiell och upphandlad trafik för Waxholmsbolaget. Waxholmsbolaget är i sin tur ett svenskt rederi som ägs av Region Stockholm. När Transdev tog över trafiken 2019 signalerade bolaget att det skulle bli personalneddragningar, men än så länge har det inte blivit av. Upphandlingen, eller själva upplägget med olika ägare, är ett irritationsmoment för de fackligt aktiva, berättar Eric Ekblom. Han är vice ordförande vid Seko sjöfolks sektion på Blidösundsbolaget. Facket har svårt att få inflytande över vissa frågor, bland annat besättningens sovhytter som på Gällnö är placerade vid vattennivån. Vintertid ligger kringströdd is på vattenytan som gång på gång stöter i skrovet. Det dunkar, båten guppar och kränger i vågorna, vilket stör nattsömnen. Även om båten har elförsörjning från fastlandet händer det att strömmen går och reservaggregat får kopplas in – en brummande dieselmotor rakt under sovplatsen. – Vi har diskuterat sovplatserna, eftersom det skulle bli bättre om vi sov över däck. På Gällnö kommer hytGlennBerlin sover påbåten när han jobbar, liksomflera andra i besättningen. Kapten Martin Liljeros styr båten mot Fjäderholmarna. Gällnös första stopp ut mot ön Möja.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=