AnneGrischaMaulenär buffist – kaféansvarigpåbåten. Hon fixar mackor, beställer varor, och lagar mat till besättningen. »Det varmin drömatt jobbapåenbåt, nugör jag det«, säger hon. GlennBerlingillar arbetsmoment imaskinrummet närman får rörapåsig. terna aldrig att flyttas, men vi vill vara med och påverka Trafikförvaltningen innan de beställer nya fartyg, så att våra önskemål tas med från början, säger Eric Ekblom. Det är Region Stockholm som äger Gällnö, liksom flera andra båtar. Därför är det svårt för Seko sjöfolk att ha något att säga till om, då de fackliga mötena sker med arbetsgivaren och inte med trafikförvaltningen. Detta faktum blev kännbart när trafikförvaltningen lanserade ett nytt biljettsystem, och införde nya SL-kort. I mars försvinner möjligheten att få 25 procents rabatt på skärgårdsresor på Waxholmsbolagets båtar – rabatten gavs när biljetter köptes med reskassa. Men på de nya SL-korten går det inte att ladda någon reskassa. Eric Ekblom förklarar att facket har försökt få svar från trafikförvaltningen om hur det blir, men utan framgång. Han vill att man ska tänka om, alternativt fasa ut det gamla systemet under en längre period. – Om rabatten tas bort kommer det att kosta väldigt mycket mer för resenärerna. Vår arbetsmiljö kommer också förvärras, vi kommer att behöva förklara varför rabatten tagits bort. Kollegerna diskuterar en biljettrabatt som försvinner från båtarna i slutet av mars. Sekotidningen 23
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=