I F O K U S ust nu upphandlas trafiken av Stockholms tunnelbana, ett kontrakt värt mellan 40 och 50 miljarder kronor. Bland de intresserade finns Hongkongbaserade MTR som har kört tunnelbanan sedan 2009. MTR har växt till ett av Sveriges största företag inom spårtrafik. Bolaget trafikerar nu även Stockholms pendeltåg, snabbtåget MTRX mellan Stockholm och Göteborg samt Mälartåg som kör kollektivtrafik i sex regioner i Mälardalen. MTR lade bud på att även köra Roslagsbanan i Stockholm och har tidigare uttryckt att de vill ta vara på varje chans att växa i Sverige. Expansionen har följts av kontroverser. Flera konflikter har uppstått genom åren med personal som har klagat på försämringar. MTR har också haft problem med inställda tåg och personalbrist. Fjolåret blev särskilt skakigt. På Stockholms pendeltåg har bolaget mötts av omfattande protester bland anställda efter politikernas beslut att låta MTR ersätta tågvärdar med kameror. Arbetsmiljön och säkerheten har försämrats, menar fackliga representanter. MTR drabbades även av tusentals inställda pendeltåg på grund av personalbrist. SL svarade med mångmiljonböter. Även Mälartåg har haft stora problem med inställda avgångar och vitesbelopp. Resenärer har rasat och ägarna menar att MTR har misslyckats med sitt uppdrag. Petra Israelsson, som är tågvärd på Mälartåg, minns ett arbetspass på sträckan Uppsala–Västerås. Hon hann kolla biljetter i en vagn innan hon tvingades vända tillbaka och ringa chefen. – Resenärerna tyckte att jag var dum i huvudet som ens vågade visa mig ute i tåget och be om biljett. De sa att vi aldrig kör tågen, så varför ska de då visa biljett? säger hon. Vi följer med på Mälartågs avgång mellan Stockholm och Hallsberg, som Petra Israelsson vanligtvis jobbar på. Hon är på väg tillbaka till sin åkstation, kollegan Jessica Lindvall kontrollerar biljetter och småpratar med resenärer. Tåget går enligt tidtabell och personalen får beröm för punktligheten. – Det är klart att resenärerna gnäller ibland. Men jag vill ändå ge en eloge till våra pendlare på den här sträckan, de är helt fantastiska, säger Jessica Lindvall. Sträckan har varit relativt förskonad från tågstrul och upprörda resenärer, förklarar Petra Israelsson Senaste årens kritik mot MTR Februari 2020: Ett hundratal anställda på Stockholms pendeltåg larmar om ständig personalbrist inom MTR, stress och negligering av säkerheten för att få tåg i trafik. Juni 2021: MTR flyttar städarna på pendeltågen till ett nytt bolag. Facket är starkt kritiskt och menar att städarna får sämre arbetsvillkor och löner. Juni 2021: Politiker beslutar att ersätta tågvärdar på Stockholms pendeltåg med kameror. I avtalet med MTR står det att »trafikutövaren proaktivt ska utarbeta förslag till förbättringar och effektiviseringar«. Seko är starkt kritiskt. I januari 2023 beslutar politikerna att pausa avvecklingen och utreda projektet igen. Oktober 2021: Chefer inom MTR uppmanar stationsvärdar att tänka på sina toabesök eftersom det kan bli kostsamt för företa26 Sekotidningen T Å G J Ä T T E N M T R Petra Israelsson, tågvärd på Mälartåg. »RESENÄRERNA TYCKTE ATT JAG VAR DUM I HUVUDET SOM ENS VÅGADE VISA MIG UTE I TÅGET OCH BE OM BILJETT. DE SA ATT VI ALDRIG KÖR TÅGEN.« Foto: Fredrik Persson/TT Foto: Sebastian G Danielsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=