som även är vice ordförande i Sekos fackklubb på Mälartåg. – Men vissa kollegor har haft det tufft. Riktigt tuff, säger hon. Hon berättar att det har varit rörigt sedan MTR tog över trafiken i december 2021. Internkommunikationen har inte fungerat, platschefer har haft för mycket att göra och personalbristen har gjort att många har fått osäkra scheman. – Sekos medlemmar har inte haft någon stabilitet och det har ändrats turer fram och tillbaka, säger Petra Israelsson. Nu är fackklubben och MTR överens om att återgå till fler fasta scheman. MTR har tagit in en konsult för att hitta lösningar med fackklubben och Petra Israelsson upplever att ledningen har blivit mer lyhörd. – Det har blivit mycket bättre, säger kollegan Jessica Lindvall. Trots det har många valt att lämna MTR Mälartåg, enligt fackklubben. I december gick exempelvis flera som utgår från Gävle över till konkurrerande järnvägsbolag. Vi har pratat med en rad anställda och fackliga företrädare inom MTR:s olika bolag. Många riktar kritik mot hur företaget sköter sina verksamheter. Andra menar att problemen inte är värre än inom andra järnvägföretag. Fram träder en bild av ett bolag som jobbar hårt för att leverera en punktlig tågtrafik. Enligt kritikerna sker det på bekostnad av de anställda. Bemanningen sägs vara otillräcklig. Verkstadspersonal lever under stor press för att se till att tåg är i skick att tas ut i trafik. get, avslöjar Mitt i. MTR riskerar böter om det saknas spärrvakt. December 2021: MTR tar över Mälartåg från SJ. Bolaget lyckas inte upprätthålla trafiken på grund av personalbrist. Kritikstorm från resenärer. Augusti 2022: Lokförare beordras till för mycket övertid efter personalbrist. Facket anmäler till Arbetsmiljöverket. November 2022: Städare på pendeltåg larmar Arbetsmiljöverket. Deras nya schema möjliggör inte tillräcklig återhämtning, menar man. December 2022: MTR hotar med att dra Seko Pendelklubben inför rätta efter en kritisk annons i Aftonbladet. December 2022: MTR öppnar för att köra Mälartåg utan tågvärdar i undantagsfall. Seko är kritiska till att förändringen inte har förhandlats med facket. 27 Sekotidningen xxxx Det här är MTR → MTR Nordic är en koncern inom spårtrafik, som även sköter underhåll av tåg och fastigheter, städning och klottersanering. → Verksamheten är uppdelad i flera dotterbolag som exempelvis MTR Tunnelbanan, MTR Tech och MTR Facility Management. → Koncernen omsatte över sex miljarder kronor 2021 och har drygt 6 200 anställda i Sverige. → MTR Nordic är en del av Hongkong- baserade MTR Corporation, som sedan 1979 driver Hongkongs kollektivtrafik och ägs av det lokala politiska styret. → Bolaget sköter också spårbunden trafik i Storbritannien och Australien samt i de kinesiska städerna Peking, Hangzhou, Macao och Shenzhen. → MTR Corporation äger och investerar även i fastigheter i Hongkong.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=