28 Sekotidningen Städare får allt mindre tid för återhämtning. Lokförare har larmat om för mycket övertidsarbete. – Man har en känsla av att de inte lyssnar på oss. Medarbetarna är en vara som man bara kan byta ut om det inte passar, säger en anställd inom pendeltågstrafiken. Bolaget beskrivs som väldigt toppstyrt. Chefer ska inte ha mandat att ta egna beslut och förändringar genomförs utan att stämma av hur det fungerar ute i verksamheten. Det är även stor omsättning på chefer, förklarar Rainer Andersson, ordförande för Seko Pendelklubben som organiserar tåg- och stationsvärdar på Stockholms pendeltåg. – Ledningen säger att cheferna har sökt sig till någonting nytt. Men vi tycker aldrig att vi får ett riktigt svar på vad som har hänt, säger han. MTR tog över pendeltågstrafiken i december 2016. Redan vid övertagandet kritiserades företagets personalpolitik. På senare tid har Seko Pendelklubben pekat på ständig personalbrist, yrkeskunskaper som utarmas och brist på hänsyn till personalen. Sedan 2018 har fackklubben fått drygt 670000 kronor i skadestånd efter att MTR har brutit mot kollektivavtalet. Bland annat genom att ta in underentreprenörer utan att förhandla och låta folk jobba mer övertid än tillåtet. Pengarna har använts till tidningsannonser för att uppmärksamma allmänheten om situationen på pendeltågen och MTR:s koppling till Kina. I december hotade företaget att stämma fackklubben sedan Kinas president i en annons ironiskt utmålats som MTR:s högsta chef. – MTR är inte ett företag som är ägt av Kina eller kinesiska staten på något sätt, sade MTR:s dåvarande presschef Carl Fredrik Johansson. I moderbolaget MTR Corporations styrelse finns det personer med koppling till det kinesiska kommunistpartiet. En av dessa är Christopher Hui, politiker och partimedlem i DAB, ett parti som stödjer den kinesiska regimen. I styrelsen sitter även Lam Sai-hung som har tillsatts av den kinesiska kommunistpartiet till posten som ansvarig politiker för transport och logistik i Hongkong. Forskare vi pratar med konstaterar att Kina har kopplat ett starkare grepp om Hongkong genom införandet av en ny säkerhetslag. Nya dekaler klistras på t-banetågen när MTR tog över 2009. Nu ska trafiken upphandlas igen, ett kontrakt värt mellan 40 och 50 miljarder kronor. Rainer Andersson. Efter en stökig period tycker Jessica Lindvall att situationen har förbättrats på MTR Mälartåg. »HONGKONGS SITUATION ÄR OERHÖRT ANNORLUNDA FRÅN HUR DET VAR FÖR FEM ÅR SEDAN.« Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=