– Man har i praktiken nedmonterat det som återstår av Hongkongs självstyre, säger Björn Cappelin, analytiker på Nationellt kunskapscentrum om Kina (NKK). Detta bör vägas in när det görs upphandlingar, anser Oscar Almén, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI). Enligt honom ställer dagens säkerhetspolitiska läge nya krav på att låta utländska företag delta i offentliga upphandlingar. – Hongkongs situation är oerhört annorlunda från hur det var för fem år sedan. Att inte ta hänsyn till det vore märkligt, säger Oscar Almén. I Region Stockholm är trafikregionrådet Anton Fendert (MP) högst ansvarig för upphandling av kollektivtrafik så som tunnelbanan. Han vill inte ställa upp på en intervju, med hänvisning till ett pressat tidsschema. I stort sett alla som Sekotidningen varit i kontakt med inom MTR är överens om att upphandlingssystemet är grundproblemet till konflikter som har uppstått. Tävlan om lukrativa kontrakt leder till krympande marginaler och försämringar för personalen. – Som arbetsgivare är MTR pressade ekonomiskt. Det handlar om för dåliga marginaler i de kontrakt man har, säger Kristoffer Johansson, ordförande för lokförarnas fackklubb på Stockholms pendeltåg. Han tror inte att anställda skulle ha det bättre om ett annat bolag skött pendeltåget. – Jag kan inte tänka mig att de har det lättare på SJ eller Green Cargo, säger Kristoffer Johansson. Trots de strider som Seko Tunnelbanan har tagit mot MTR genom åren menar även fackklubbens ordförande Jannis Konstantis att personalen inte hade det bättre när Veolia skötte tunnelbanan åren 2002–2009. – Vår inställning är att tunnelbanan ska drivas i offentlig regi. Att låta privata företag tjäna pengar på verksamheten leder till att samhället förlorar pengar och att några kan tjäna mer genom att pressa oss anställda. 29 Sekotidningen MTR:s chefer vill inte svara på kritiken Mälardalstrafik är kritisk till hur MTR Mälartåg har skött sitt uppdrag. Bolagets vd vill inte ställa upp på en intervju. I fjol fick MTR drygt 100 miljoner kronor i böter och prisavdrag av SL för inställda pendeltåg. Även MTR Mälartåg ska ha fått viten för inställd trafik. Till skillnad från SL vill Mälardalstrafik inte uppge hur mycket pengar de krävt operatören på, med hänvisning till sekretess. – Det finns ett regelverk, och det prövas på ett visst sätt, säger Mona Dalmats, chefsjurist på Mälardalstrafik. Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik, är kritisk till hur MTR har skött uppdraget. – Det har varit för många störningar i tågtrafiken. Det har inte varit bra för någon. Inte för resenärerna, inte för samhället, sjukvården, skolbarn, medarbetarna ombord, säger hon. I många fall beror de inställda tågavgångarna på personalbrist bland lokförare och tågvärdar. För att hantera det massiva tågstrulet på Mälartåg reducerades trafiken med 20 procent i december i fjol. MTR har även växlat upp sitt rekryteringsarbete och vill utbilda 100 nya lokförare i år – för att klara personalbristen på Mälartåg och pendeltåget i Stockholmsregionen. Varken MTR:s vd Henrik Dahlin eller någon annan ansvarig på MTR vill ställa upp på en intervju. I stället svarar bolagets presschef Erik Söderberg på en mejlfråga. Personal inom pendeltågstrafiken kritiserar hur MTR sköter verksamheten. Hur ser ni på kritiken? »Vårt mål är att leverera den bästa kollektivtrafiken, och vi har en kontinuerlig dialog med våra fackliga parter och våra medarbetare om hur vi ska göra det på bästa sätt«. Vad gör ni för att förbättra arbetsmiljön och öka trivseln? »Inom pendeltågen och Mälartåg är det avgörande att få till ett mer stabilt personalläge. Nummer ett är därför att öka antalet medarbetare så att vi kan undvika förändringar av scheman med kort varsel.« Vi kan visa att MTR har kopplingar till Kinas kommunistparti. Finns det några säkerhetsrisker med det? »Nej. MTR Nordic är ett svenskt aktiebolag med en svensk styrelse.« »Vårt moderbolag är noterat på Hongkongbörsen och följer därmed internationella börsregler.« SALOMON ROGBERG Det har varit för många störningar i tågtrafiken. Det har inte varit bra för någon. Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik 670 TUSEN KRONOR har MTR Pendeltågen betalat i skadestånd till Seko Pendelklubben sedan 2018, för att ha brutit mot kollektivavtalet. Foto: Sebastian G Danielsson
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=