Aktuellt En lokförare dog i en korsning på ett industriområde utanför Varberg. Trots flera varningar om riskerna vid platsen agerade inte skogsindustrikoncernen i tid för att förhindra olyckan. Under en längre tid larmade järnvägsföretaget Hector Rail om den farliga korsningen på pappersmassabruket Södra Cell i Värö, utanför Varberg. Flera anställda hade varit nära att bli påkörda av timmerbilar. Till slut beslöt Södra att något skulle göras åt riskerna vid den obevakade plankorsningen, som saknade bommar, ljus och ljudsignal. Men åtta dagar senare inträffade vad Hector Rail fruktat mest, en dödsolycka, något som Sekotidningen tidigare skrivit om. – Det är tragiskt. Man borde ha gjort något tidigare, säger Björn Nettervik, säkerhetschef på det svenska privatägda järnvägsföretaget. Han har jobbat på järnvägen i drygt 40 år och beskriver olycksdagen som den absolut värsta i sitt yrkesliv. – Det var otroligt tungt. Tack och lov behövde jag inte se kroppen med egna ögon. Men jag var där och på något sätt var det 6 Sekotidningen Foto: Maja Kristin Nylander Björn Nettervik. HÄR DOG LOKFÖRAREN – INGET GJORDES ÅT RISKERNA
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=