Sekotidningen nr 1 2023

8 Sekotidningen ändå bra att få se olycksplatsen, säger Björn Nettervik. Olyckan skedde vid 13-tiden den 16 november. Ett tågsätt fjärrstyrdes av Samuel, en 43-årig lokförare. Han stod helt oskyddad på ett fotsteg på godsvagnen när en timmerbil av oklar anledning inte stannade vid korsningen och körde på honom. –Även om jag inte kan hållas personligt ansvarig för olyckan, så känns det som ett stort misslyckande. Att jag har misslyckats med min absoluta huvuduppgift. Att vår personal ska komma hem hela från sitt arbete, säger Björn Nettervik. Lastbilsföraren klarade sig utan några större skador. En förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott pågår vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål. Polisen, Arbetsmiljöverket och Haverikommissionen utreder olyckan parallellt. När Sekotidningen är på plats i början av januari är plankorsningen bevakad av en vägvakt. Det finns också tillfälliga bommar och ljussignaler. Någon form av permanent lösning är på gång. Det tycker lokföraren Joel Nilsson är bra. – Det var obehagligt innan Södra gjorde något åt korsningen. Jag har varit med om många lastbilar som inte stannat för mig. Jag har behövt nödbromsa, säger han. Joel Nilsson känner samtidigt sig trygg med arbetet när han står på fotsteget. –Att backa tåg på vagnens fotsteg är farligt men så länge man vet riskerna, är medveten om konsekvenserna och inte tar genvägar så fungerar det bra för mig. Växling, som arbetsmomentet kallas, görs oftast på industriområden, eller bangårdar som är spårområden avsedda för hopkoppling av vagnar och lok till nya tågsätt. Sedan 2018 har fem anställda mist livet på godsbolag. Det har också inträffat flera olyckor och situationer som kunnat leda till olycksfall. Arbetet är ett av de farligaste jobben i Sverige, konstaterar många inom branschen. Jobbet görs i ett system som härstammar från 1800-talet och riskerna är stora vid plankorsningar, framför allt de som är obevakade. – Drömmen är att det skulle finnas bommar överallt. Det är det säkraste, säger Conny Roos, huvudskyddsombud på Hector Rail. Aktuellt Drömmen är att det skulle finnas bommar överallt. Det är det säkraste. Conny Roos, huvudskyddsombud på Hector Rail Foto: Maja Kristin Nylander Efter dödsolyckan införde Hector Rail en ny tillfällig rutin vid växlingsarbeten. Godssättet ska stanna vid varje plankorsning utan bommar. En tillfällig bom har satts upp efter olyckan.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=