Sjobergsboken

90 ”Lär av Sjöbergs och förbättra er position” Sjöbergs hyvelbänkar gick från att omsätta en miljon per anställd till två miljoner på sex år. ”Vanligt bondförnuft och engagerad personal” ligger bakom, säger delägaren Johan Sjöberg, men naturligtvis finns en lite mer sofistikerad strategi i grunden. Att ”utveckla försörjningskedjan för maximal kundnytta” är förstås lite av ett byråkratspråk. Men samtidigt också något som det effektiva företaget ägnar sig åt varje dag, kanske utan att direkt sätta ord på det. Ett företag som faktiskt låtit göra en analys av hur strategiska beslut lett till en annan positionering i värdekedjan är Sjöbergs i Stockaryd, ett företag som specialiserat sig på hyvelbänkar. De båda ägarna Johan Sjöberg och Jan Möllefors har låtit Niclas Gemfeldt, konsult inom affärsutveckling, arbeta med att beskriva utvecklingen för ett seminarium arrangerat av TMF. – Sjöbergs är ett väldigt bra exempel på ett företag som gått igenom sina flöden och sett hur man kan utveckla sin värdekedja, säger Gemfeldt. Han framhåller att de sedan 2010 – när de tänkte nytt om sin produktion – har gått från att omsätta en miljon per anställd till i stället två miljoner. Sjöbergs i Stockaryd har i stort sett dubblat produktionen med samma antal människor. – Det man gjorde var att sluta med inköp av plankor som man torkade och sedan sågade till och i stället köpte färdiga ämnen. De fick då precis vad de ville ha och behövde inte ägna kraft åt att sälja undersorter. Företaget har också låtit standardisera sin produktion. I stället för att tillverka 20 olika hyvelbänkar har man utvecklat 50 olika varianter av bänkar baserat på 16 moduler. Sjöbergs omsätter idag drygt 50 miljoner, gör en vinst på tolv miljoner och har 24 anställda. Förutom att företaget förser de svenska skolorna med hyvelbänkar har man en ganska stor export till hobbymarknaden i olika länder. – Den förändring och utveckling Sjöbergs gjort är ett gott exempel, som många kan ta efter, säger Niclas Gemfeldt. Arbetet med att utveckla försörjningskedjan har i Niclas Gemfeldts projekt sammanfattats i fem punkter. TEXT MAGNUS HAGSTRÖM REPORTAGE I TRÄ & MÖBEL 2017

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=