Sjobergsboken

91 Delägaren Johan Sjöberg kommenterar: TÄNK KUNDBETEENDE OCH POSITIONERING I VÄRDEKEDJAN. VAD SKA VI BLI BÄST PÅ? – Vi har varit väldigt fokuserade på slutkunden ända sedan vi började med hyvelbänkar på 1930-talet. Under en tid när skolorna byggdes upp var vi med och försåg dem med hyvelbänkar. Och just nu är marknaden också god, ungdoms- kullarna växer och många skolor är dåligt underhållna. Vi har tillverkat andra produkter också men hyvelbänkarna har varit det genomgående under åren. Men vi har inte bara tänkt slutkund utan också haft fokus på återförsäljare och vad de haft för önskemål. Det har gjort att vi har en väldigt bra koll på marknaden, som givetvis förändrats dramatiskt under de 95 år vi funnits. Ett tag fick till exempel barn hyvelbänkar i julklapp att använda hemma, den marknaden är noll numera. I stället har vi hittat en hemmamarknad i form av pensionärer som är hobbysnickare. Vi har samtidigt även utvecklat produkter för syslöjdssalar. Vi har positionerat oss och känner vår marknad. STANDARDISERA OCH MODULERA. – En gång i tiden utgick vi från plank och brädor, nu har vi i stället börjat köpa träämnen anpassat till de standarder som finns. Det handlar om träbitar som kan användas på många ställen på en hyvelbänk. Vi har slutat med inköp av plank och kantning i egen regi. Och vi har skapat långvariga samarbeten med leverantörer både i Sverige och utomlands, man får välja där kvaliteten är bäst. Vi använder mycket bokträ och det köper vi från Baltikum och andra länder i Östeuropa. Björk hämtar vi nu mest från Hälsingland. Om vi skulle köpa plank av lite sämre kvalitet så skulle vi få mer än 50% spill. NY PRODUKTIONSTEKNIK SAMT PRODUKTIONSANPASSAD PRODUKTUTVECKLING. – Detta är den stora grejen för att nå lönsamhet. Jämfört med verkstadsindustrin var vi i träbranschen lite sena med att gå över till CNC-teknik, vi hade gammal traditionell produktion lite längre. Det vi nu gjort på Sjöbergs är att anpassa produkten till maskinerna, vilket betytt att vi kunnat halvera arbetstiderna de senaste fem åren. Där har vi varit framgångsrika. SAMVERKA MED DE VIKTIGASTE UNDERLEVERANTÖRERNA. – Virkesleverantören är givetvis viktig men en hyvelbänk består också av metalldelar. Vi har mycket samarbete med mekaniska verkstäder hemma i Stockaryd – de är väldigt integrerade med oss och finns bara några hundra meter bort. De här företagen är väldigt kreativa och effektiva. Det är bara undantagsvis vi köper komponenter långt bortifrån, exempelvis från Taiwan. TÄNK CIRKULÄRT. – Vi garanterar kvaliteten på en hyvelbänk i tio år och har reservdelar. Vi kan dessutom åta oss att laga en bänk. Det är en produkt där det finns en andrahandsmarknad – det är inte särskilt ofta den hamnar i soporna. SJÖBERGS BÄNKAR. Sjöbergs arbetsbänkar i Stockaryd har varit verksamma inom träindustrin i mer än 90 år och säljer 50 varianter av bänkar baserat på 16 moduler samt skåp för förvaring. Företaget omsätter drygt 50 miljoner kronor och har 26 anställda. Sjöbergs är också återförsäljare av arbetsmaskiner, verktyg och luftrening.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=