ValaMagasin 1 2022

36 Handelsplatsen Väla är under ständig utveckling. Den trogna besökaren kan notera att utbud och utformning är annorlunda idag än för bara några år sedan. Enligt centrumchefen Niklas Blonér är vi bara i början av utvecklingen, där en växande del av framtidens köpcentrum kommer att vara upplevelser, aktiviteter och service vid sidan av handeln. AKTIVITETER, SERVICE OCH MER UPPLEVELSEBASERAD SHOPPING Framtidens köpcenter byggs av kreativitet och förnyat utbud Ett exempel på detta är att servicesegmentet på Väla har växt betydligt. Möjligheterna för besökarna blir stadigt fler och här finns numera bilbesiktning, biltvätt, tandvård och vaccinations- och hälsocentral, för att bara nämna några exempel på service som tillkommit de senaste åren. På aktivitets- och upplevelsesidan är det mest synliga beviset de tre padelbanorna som nyligen byggts i anslutning till entré 5 och i slutet av året beslutade sig VR-studion för att göra en storsatsning i nya lokaler på plan två mellan entré 6 och 5. – Vi ser att den här utvecklingen bara går fortare och fortare, och det gäller inte bara hos oss utan det är något som påverkar vardagen för många köpcenter världen över. Det handlar inte enbart om att själva utbudet förändras utan också om att den traditionella handeln blir mer och mer upplevelsebaserad, säger Niklas Blonér. NYA SÄTT ATT SHOPPA Där menar Niklas att vi redan nu kan se nya, annorlunda butikskoncept där upplevelser och känslor i allt högre grad byggs in i shoppingvärdet. Ett sådant exempel är iEye som nyligen etablerade en enhet på Väla, och som erbjuder ett helt nytt sätt att sälja glasögon. I butiken finns inte en enda båge att prova, men på digital väg får kunderna bilder på hur de ser ut i en stor mängd olika bågar. Inköpet bygger mer på känslor och är samtidigt en happening. Ett annat exempel är det nya friluftskonceptet Sarek som i slutet av mars öppnar en 600 kvadrat- meter stor butik på Väla. Förutom att mycket av butiksinredningen är skapad av återvunnet material så är Sareks idé att låta besökarna prova hela sortimentet i butiksmiljön. – Här ska du kunna krypa ner i sovsäcken i ett tvåmannatält och visualisera känslan av fjällvandringen eller fisketuren. Och vem vet, på sikt kanske de kan ta det ett steg längre och erbjuda provövernattningar, idéspånar Niklas. MATEN EN ANNAN VIKTIG MOTOR Matupplevelser kommer vara en annan viktig motor i framtidens köpcenter. Även i det här segmentet har det hänt mycket på Väla, med nya aktörer inom mat, restaurang och café. Inom kort invigs Välas nya restaurangtorg, som med sina 300 nya sittplatser blir ett av Sveriges största. Miljön har ändrats från ”stormatsal” genom att skapa fler rum i rummet och samtidigt addera ännu en våning. – Förutom att miljön kommer att höja matupplevelsen kommer vi även att få se ett förändrat utbud, där det bland annat tillkommer en fisk- och skaldjursrestaurang samt en champagne- och ostronbar. – Vi har ju också befintliga koncept som gör något annorlunda för att attrahera besökare, som till exempel Sweet House Café med sitt chokladvattenfall. Jag vet att en sådan form av ”upplevelse” gör att du sticker ut i konkurrensen. SLÅ BESÖKARNA MED HÄPNAD För den fysiska handeln kommer kunskap, service och förmåga att leverera varorna snabbt, vara de viktigaste parametrarna i konkurrensen med e-handeln. De koncept som bäst lyckas utbilda sina kunder och verkligen låter dem klämma, känna och uppleva, tror Niklas blir framtidens vinnare. – Handel är fortsatt en betydande del av Väla, och vi ska fortsätta att vara en av Sveriges bästa shoppingdestinationer. Men vi vill stärka den positionen genom att ligga i framkant av utvecklingen och då även göra plats för upplevelser och aktiviteter som slår våra besökare med häpnad. – Vår vision är att skala upp det på högsta internationella nivå och erbjuda ett utbud som är helt unikt för Sverige, avslutar Niklas.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=