Vårt Malmö nr 3 2021

mars 2021 • 11 1500 Så mångaMalmöbor fick ett ny- byggt hemhos MKB under 2020 sedan 635 lägenheter byggts färdigt. Under 2021 fortsätter MKB att bygga nytt. Vid årsskiftet var cirka 1 000 lägenheter i produktion. Bostadsprojektet Holmastycket i Elinegård (bilden nedan) nominerades nyligen till Kundkristallen i kategorin Bästa nyproduktion. vidvintagetorget I Timothy Benders butik, café och mötesplats får till exempel gamla mikro- skop eller tvättmaskins- trummor nytt liv som unika lampor. Hållbart utbud på Augusten- borgstorget: RE:DO – butik, café och mötes- plats med åter- bruk i centrum. Mandioka Company – matcykeln serve- rar mat med den naturligt gluten- fria mandioka- roten som bas. Malmö Smokers Club – matcykeln med lokalt produ- cerade råvaror. Folkets Pops – naturligt vegan- ska isglassar som bidrar till att minska mat- svinnet. Barkin Sandwich – kollektivets senaste medlem med nylagad panini direkt från cykeln. 040 Vintage Bikes – cykel- butik som också blir en del av inredningen när Pedallers Kitchen öppnar fast restaurang i vår. Olliåke Farms – lokalt producera- de grönsaker och örter. Kontakt: Via verksamheternas sociala medier Mer om Ekostaden: a mkbfastighet.se/ ekostaden f Fakta mosaik, andas hållbarhet och framtidstro på samma gång Michelle Saunders startade matcykelkollektivet Pedallers Kitchen, har fått fler medlemmar, när Kalle Johansson med Barkin Sandwich och Peter Bengtsson med Bike Bourguignon också de bestämt sig för att servera mat på två hjul. Matcykelkollektiv öppnar restaurang Men det största projektet ligger fortfarande framför dem, med siktet inställt på öppning i vår – den stora hörnlokalen på torget som hål- ler på att omvandlas till kombinerad restaurang, cykelbutik och nav för matcyklarna. Det är Fábio Saraiva Schott och Daniel Hansson som kombinerar sin rullande verksamhet med fast restaurang – självklart med hållbart tema. I källaren ska till exempel odlingsföre- taget Olliåke Farms odla örter och grönsaker till restaurangen, och i en del av lokalen ska 040 Vintage Bikes med Peter Bengtsson och Micke Lindh vid styret sälja, bygga och visa gamla cyklar. Och så är cirkeln sluten på något sätt: Timothy Bender gör restau- rangens lampor av gamla cykelhjul. Grönsakerna i maten finns bok- stavligen på en armlängds avstånd och Michelles veganska isglassar finns att avnjuta i Timothys café medan matcyklisterna förbereder sin mat i en öppen del av den nya restaurangen. – Alla vi tillsammans sätter Augustenborg på kartan. Jag tror att det nära och lokala har blivit ännu viktigare nu under pandemin. Det är den goda sidan, den med personligt engagemang, som vi vill dela med oss av, säger Timothy Bender. Kan göra skillnad För de flesta är MKB liktydigt med lägenheter. Men verksamheterna i de över tusen lokalerna runt om i Malmö är väl så viktiga för sta- dens identitet, som för trygghet och utveckling. – Vi vill inte bara hyra ut lokaler för att få hyresinkomster. Loka- lerna och den verksamhet som finns där betyder så mycket för sta- den, säger Daniel Waldemarsson, affärsområdeschef för MKB:s lo- kalverksamhet. – Det är tillsammans med eldsjälar som de på Augustenborg som vi verkligen kan göra skillnad. De är de drivande i arbetet och där vill vi vara med och stötta så mycket vi kan. Fábio Saraiva Schott var med och star- tade matcykel- kollektivet Pedallers kit- chen. Nu får cykelvagnarna sällskap av en restaurang. Cykelstaden Malmö breder ut sig och 040 Vintage Bikes, med Peter Bengtsson (bilden) och Micke Lindh vid styret, ska bygga om och sälja gamla cyklar. Nytt område vid Persborgs station a När Malmöpendeln invigdes för två år sedan blev Persborg ett av stoppen och nu är det dags att även ge omgivningar- na runt stationen ett lyft. Det blir 220 nya bostäder i fem kvarter, lokaler för service och handel, parkeringshus och en ny förskola för 80 barn. Det finns också planer på att bygga en ny gång- och cykeltunnel under Kontinentalbanan och att anlägga odlingslotter utmed spåren. Satsningarna ska bidra till ökad trygghet, hälsa och välbe- finnande för dem som bor och vistas i området. Bostäder på verkstadstak a När Varvsstaden i Västra hamnen stegvis förvandlas från ett industri- och hamnområde till en central, modern stadsdel lämnas många spår av områ- dets historia kvar. Nyligen bestämdes det exempelvis att bygga radhus- bostäder ovanpå en bevarad tidigare svets- och pannverk- stad, som i övrigt byggs om till ett parkeringshus med lokaler för handel och service i bottenplan. Än så länge finns takbostä- derna bara sommodell. illustration Open Studio Arkitekter

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=