Vårt Malmö nr 3 2021
14 • mars 2021 En helt ny stadsdel ska växa fram i det gamla slitna hamnområdet norr omCentralstationen, det område som i folkmun oftast lite slarvigt benämns Frihamnen. Det nya namnet blir Nyhamnen, och området sträcker sig hela vägen ut till Hullkajen, där Saltimporten idag har sin restaurang. Hemtill havet A sterios Tolikas är planarkitekt och projektledare för Nyhamnen på stadsbyggnadskontoret, som har det övergripande ansvaret för den fort- satta planeringen av det nya områ- det. Han blickar ut över vattnet och säger nästan andäktigt: – Det här är ett enormt projekt. Och det är ett samarbete med många partner, dels mellan de olika förvaltningarna i kommunen, dels med de olika fastighetsaktörerna. Och alla involverade är jättesugna på att köra igång. Det är mycket yta, det ska man ha klart för sig. Alltihop kommer inte att stå färdigt förrän 2050. Vi har följt med Asterios Tolikas ända ut till Hullkajen och han ska nu visa oss runt i dessa ”nya” Malmökvarter. – Nyhamnen sträcker sig alltså från Hullkajen, via Smörkajen, in i området kring den tidigare färjerampen, hela vägen bort till Centralstationen, och ut till Västkustvägens början i öster, och inkluderar Posthusplatsen, Ångbåtsbron, och Fri- hamnskajen. High Line-park Vi vandrar inåt mot stan, passerar ett kryssnings- fartyg som ligger för ankar vid Frihamnskajen. Man ser inga passagerare och det blir en tydlig på- minnelse om vad coronapandemin har ställt till med. Vi kommer fram till området där båtarna tidiga- re gick till Tyskland, just norr om Hans Michel- sengatan. Här planeras det för en ny park och möj- ligheter till bad. – Malmö har sandstranden på Ribersborg, och de urbana kajerna i Dockan och i Västra hamnen. Nu kopplar vi ihop kustlinjen och gör den längre. Vi får alltså ett helt nytt urbant vattenrum här. – Det ska också finnas möjlighet för marin växt- lighet, i och med att vi höjer havsbottnen från åtta till fyra meter. Det gör att vi får en helt ny biolo- gisk mångfald. En kul detalj i den här park- och vatten-miljön är att man behåller den gamla upphöjda rampen, där bilarna förut körde upp på båtarna. Det på- minner om hur man har gjort i New York med The High Line, där man har sparat en gammal järnvägslinje ovan jord på sydvästra Manhattan. Asterios ser nöjd ut när han pekar och visar: – Allt det här kommer att vara en park vid vatt- net, och den gamla bilrampen kommer att ingå i det. Tanken är att man ska komma upp, få lite översikt och kunna blicka ut över staden. Text Tony Ernst Foto Peter Kroon Illustration Manda Works Läsmer: Återskapande avMalmö Planarkitekten Asterios Tolikas är projektledare för arbetet när Malmö ska växa i Nyhamnen.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=