Vart Malmo nr 4 2021

april 2021 • 9 änblommor&bin Stoppminkropp –en tidig insats En likvärdig utbildning för alla barn och ungdomar är en viktig grund för en jämlik skola, något som arbetsgrupp 6 på Pedago- gisk inspiration tagit fasta på. Deras uppdrag går ut på att höja kvaliteten på undervisning- en i sex och samlevnad iMalmös skolor, och att skapa gemensammamaterial för skolans personal att utgå ifrån. I ett av mötesrummen i lokalerna vid Rönnensko- lan sitter Pelé Muqtar Ahmed, Maria Almgren och Gabriella Haramaty tillsammans med kollegan Maricken Larsson via datorn. Sammantaget har arbetsgruppen en bred erfa- renhet från skolans värld, från förskolan och upp till gymnasiet, arbete inom särskolan, samt kun- skaper om hedersrelaterat våld. Ny handbok Under det senaste året har de tagit frammaterial som ska hjälpa Malmös skolpersonal att arbeta systematiskt i ämnet. Bland annat finns det en hand- bok som ger konkret material att jobba utifrån. – Det har funnits mycket bra material från bör- jan. Vi har sammanställt en del för att ingen ska behöva uppfinna hjulet på nytt, och så har vi även bearbetat det utifrån diskrimineringsgrunderna och strukturerna kring barnkonventionen, säger processledare Gabriella Haramaty. Viktigt med fortsättningen Många ämnen kan dessutom kräva en vidareut- veckling. Som exempel nämner Pelé Muqtar Ah- med mobbning och Stopp min kropp-kampanjen. – Det räcker inte att endast förebygga mobb- ning, vi måste även prata om hur vi främjar vän- skap. Och om vad som händer efter ett ”Stopp min kropp”, hur går man vidare sen? Att ha en jämn kvalitet på sex- och samlevnads- undervisningen i alla Malmös skolor är en del av värdegrundsarbetet. Tema somgenomsyrar allt I arbetsgruppen beskrivs temat som en påbygg- ningsbar röd tråd som startar redan i förskolan och fortsätter genom grundskolan till gymnasiet. – Men vi pratar självklart inte om porr i försko- lan. Däremot så kanske vi gör film om helt andra saker och pratar om hur film fungerar, att många saker är helt påhittade. Det ger en kunskapsgrund för barnen att bygga vidare på senare, säger Ma- ricken Larsson. Maria Almgren håller med: – Hur många kloka tankar vi vuxna än sitter på, så faller arbetet om inte barnen är med. Vi tror ju inte att vi kan revolutionera detta. Eller jo, det tror vi. Men vi har en ödmjukhet inför att det tar tid. MIRIJAM GEYERHOFER • 2017 gjorde Skolinspektionen en kvalitetsgranskning av sex- och samlevnadsundervisningen i skolor över hela landet. Granskningen visade bland annat på brister i skolornas arbe- te med att motverka traditionella könsmönster och elevernas inflytande i undervisningen. • Arbetsgrupp 6 på Pedagogisk inspiration arbetar med att ta fram arbetsmaterial i ämnet sex och samlevnad för pe- dagoger, lärare och övrig personal inom skolan i Malmö stad. • Arbetet är riktat till såväl förskoleförvaltningen som grundskoleförvaltningen, gymnasie- och vuxenutbildnings- förvaltningen och särskolan. • Allt material utgår från Skolverkets styrdokument, diskri- mineringsgrunderna, barnkonventionen, de globala målen samt Skolinspektionens rapport från 2018. f Granskning & uppföljning Vad bra sex- och samlevnadsundervisning leder till: Ökad självkänsla, ökat ordförråd och språkbruk för både känslor och olika kroppsdelar, normkritiskt tänkande, gene- rell trygghet, bekvämlighet i sin kropp, identitetsbyggande. Vad bristande sex- och samlevnadsundervisning leder till: Eleverna behöver söka kunskap på annat håll, skuld, skam, obekväm känsla i kropp och sexualitet, idéer om att man är fel, en ökning av hedersrelaterat våld när elever och föräldrar får mindre info, fler tabun, utanförskap, ökad psykisk ohälsa främst i gruppen HBTQ+ som får ett sämre bemötande. f Bra & bristande sexundervisning Arbetsgrupp 6 på Pedagogisk inspiration, med Pelé Muqtar Ahmed, Maria Almgren, GabriellaHaramaty och kolleganMaricken Larsson via videosamtal, har i uppdrag att höja kvaliteten på undervisningen. GymnasieelevernaMarco Faro, Hugo Andersson, Malte Stenberg, LiamHolgersson ochMaria Olsson konstaterar att ungamän- niskor exponeras för skeva bilder av sex i allt yngre åldrar. Där behöver skolan och vuxenvärlden hängamed och gemotbild. Den första bilden av sex sommånga får kommer ju från porren och det blir skevt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=