Vart Malmo nr 5 2021
maj 2021 • 17 ”Potentialen är enorm. Publiken har bara inte fått se den än”, säger Sara Sjöbäck om den konstnärliga våg som genom- syrar Malmö just nu. Lampan ”Sluren” har Sara Sjö- bäck skapat tillsammans med glasbruket Målerås i Småland. Lampan är ett uppdrag från Svenska institutet i Paris. På högerhanden har konstnären Sara Sjö- bäck tatuerat in siffrorna 0416. Det är rikt- numret till Sjöbo där hon växte upp. En miljö somhar påverkat hennes inställning till konsten och livet. – Jag har sett hur det kan bli när man exkluderar. Både i storstäder och småbyar. I Malmö är klimatet väldigt tillåtande, vilket öppnar upp för både gläd- je och energi, säger hon när vi ses i hennes studio på Bragegatan där KKV Monumental håller till. Offentlig konst Resan från Sjöbo till Malmö togmer än ett decennium. Sara Sjöbäck har enmasterexamen från ansedda Royal College of Art i London och har därefter verkat i Stock- holm i sex år där hon fått flera prestigefyllda uppdrag. – Bra konst för mig är när det stannar kvar i kroppen. Människan glömmer vad den har sett, men om den känt något så stannar det. För mig är det hållbar konst, att det lever vidare i dig. Sara Sjöbäck jobbar ofta med offentlig konst eftersom det är en miljö som alla har tillgång till. – I ett galleri stänger man ute människor. I det offentliga rummet når man ut till alla på ett demo- kratiskt sätt. Enormpotential i Malmö Sara Sjöbäck upplever att det just nu drar in en ny och stark konstnärlig våg i Malmö. – Folk gör många olika saker med väldigt hög kvalitet. Potentialen är enorm. Publiken har bara inte fått se den än. Själv kommer hon att bjuda in allmänheten till sin studio under SSDD-dagarna, liksom att lägga upp filmer och bilder där hon delar med sig av sin process. – Jag är väldigt intuitiv. Jag kan till exempel utgå från en text och sedan låter jag formen över- raska mig, säger Sara Sjöbäck. I ett galleri stänger man ute folk
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=