Vart Malmo nr 5 2021

18 • maj 2021 Möjligheterna för personer med funktionsnedsättning- ar att ta till sig lokal infor- mation under pandemin, har varit betydligt större i Malmö än på många andra platser. En funktionsnedsättning kan göra det svårt att ta till sig viktig samhällsinformation. Ett enkla- re språk, undertextade videofil- mer och rätt färgkontraster på webbplatser är några lösningar. – Dessa anpassningar har dessutom ofta vi alla glädje av, säger Ola Johansson, projekt- ledare på Malmö stad. Större spridning Enligt lag måste Sveriges kom- muner numera anpassa sin digi- tala information på detta sätt. Men för Malmöborna har till- gängligheten varit stor sedan länge. Mikael Hellman, ansvarig för Malmö stads videoarbete, tog tag i saken redan 2016. Det har visat sig vara bra nu i pandemitider. Alla direktsända pressträffar har varit både teck- enspråks- och skrivtolkade. – I en pandemi behöver vi in- formera så många sommöjligt. Vi har kunnat göra material som har fått en större spridning till olika grupper, säger Mikael Hellman. I en färsk delrapport om till- gänglig information under pan- demin, beställd av Myndigheten för Tillgängliga Medier, lyfts Malmö fram som ett föredöme. – Och vi testar löpande att våra webbplatser och e-tjänster uppfyller lagkraven, säger Ola Johansson. Ett föredöme Sedan våren 2020 har Malmö stad dessutom två tillgänglig- hetssamordnare, Sara Torres och Nils Karlsson. De undersöker hur stadens arbete kan bli till- gängligare för alla, inte minst den kommunala informationen. a Vad har ni kommit fram till hittills? – Bland annat har jag gått ige- nom hela Malmö stads webbplats. På sina håll är språ- ket enormt krångligt. En stor del av de samtal som kommer in till Malmö stads kontaktcenter handlar också om att någon har fått ett brev från kommunen, men förstår inte innehållet, berättar Nils Karlsson. Mer autismvänligt Sara Torres menar att förvalt- ningarna verkligen har tagit till sig av detta. – Jag har också hjälpt till att skapa ett tydligare bildspråk på startsidan för malmo.se. Det ska gå snabbt att se hur man gör för att kontakta kommunen med bildtelefon eller teletal. Utifrån tillgänglig forskning har Nils Karlsson även skrivit en guide om hur man ganska en- kelt gör publika arrangemang mer autismvänliga. – Framför allt handlar det om att renodla sinnesintryck. a Vad är tillgänglighet? – Att alla ska ha tillgång till hela samhället på sina egna villkor och med samma förutsättningar som alla andra. Det är en rättig- het, som det är upp till oss att uppfylla, säger Nils Karlsson. – En person kan ha en funk- tionsnedsättning, men hindren finns inte hos individen själv, utan ute i samhället eller i um- gänget med andra. Brukarföreningar Tillgänglighetssamordnarna ut- går alltid ifrån medborgarens perspektiv. Uppdraget är att samordna och driva på tillgäng- lighetsarbetet. Sedan ansvarar förvaltningarna för att genomfö- ra åtgärderna. – Vi kan inte allt själva. Där- emot är vi bra på att koppla samman den som undrar något, med de verkliga experterna. Ofta är det med brukarföreningar eller personer som själva har funktionsnedsättningar. JOHAN BENTZEL Du som är under 18 år kan ringa Bris på telefon 116 11. Är du eller någon i din närhet i akut fara? Ring alltid 112. Malmö stad har flera samlade stödfunktioner här: a malmo.se/kriscentrum • Du som är utsatt, anhörig eller orolig för någon, kan ringa dygnet runt till journummer 040–29 09 99. Direktlänkar med kontakter till kvinnojourerna i Malmö : a malmo.se/kvinnojourer Malmö Kvinnojour når du så här: • Telefon stödlinje 040–30 11 13 • info@malmokvinnojour.se • Chatta via hemsidan: a malmokvinnojour.se Kvinnojouren Öresund & Ungdomsjouren Öresund i Malmö når du här: • Telefon 040-12 55 86 • info@kvinnojourenoresund.se • info@ungdomsjourenoresund.se • Chatta via hemsidorna: a kvinnojourenoresund.se a ungdomsjourenoresund.se FemCenter kvinnojour i Malmö når du så här: • Telefon stödlinje 020–55 55 25 • Kontaktvägar via hemsidan: a femcenter.se • Kvinnofridslinjen har öppet dygnet runt och nås på telefon 020–50 50 50. • Stödtelefon (även sms) för unga som lever med hedersförtryck: 0723–71 22 49. • RFSL Rådgivningen Skåne nås på 040–611 99 50. Här finns länkar till fler ideella kvinno-, tjej- och ungdomsjourer: • unizon.se • roks.se • tjejjouren.se f Här kan du få hjälp Våld i nära relationer ökar under kristider a Det behöver inte handla om att bli slagen eller ens att bli hotad om det. Våld i nära relationer, för stora som små, kan handla om att friheten blir mindre, orden hårdare och vardagen svårare. Och det kan vara minst lika förgörande som fysiskt våld. • malmo.se/corona > Äldreomsorg Här hittar du all information som rör äldre – till exempel vilka affärer som har särskil- da öppettider för personer i riskgrupp och hur du kan få IT-hjälp i hemmet. • Här hittar du som är anhörig till någon äldre massor av information, stöd och hjälp: a malmo.se/anhorigstod •Mötesplats för seniorer: Är stängda tillsvidare på grund av rådande pandemi- restriktioner. Men persona- len är tillgänglig för samtal! På telefon 0768–56 45 49 når du personal hos mötes- platserna för seniorer. Telefontiderna är mån–fre klockan 08–16.30. a malmo.se/ motesplatser-for-seniorer •Malmö stads IT-fixar- tjänst för seniorer: Boka hjälp för dator och mobiltelefon på 0734–12 24 60 mån–fre klockan 08-09. • Kultur för äldre! Ta del av det stora lokala kulturutbudet som är framtaget för dig digitalt på nätet! j malmo.se/kulturforaldre f Information för Malmöseniorer 1. Tvätta händerna och håll distansen. Tvätta händerna ofta, länge och noga. Håll avstånd, helst två meter. 2. Håll kontakten utan att träffas. Det är ensamt att vara utan sina nära och kära. Även en kort kontakt var eller varannan dag kan göra underverk för humöret. 3. Hjälp till med ärenden. Hjälp till med inköp av livsmedel och andra förnödenheter. Ställ varorna utan- för dörren, gå inte in och undvik direktkontakt. Du kan också hjälpa till med att lämna avfall till återvin- ning och låna böcker. sätt att ta hand om och hjälpa de äldre i coronatider 3 Sånår information omcoronaännufler Alla ska ha tillgång till hela samhället. • Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service: Rekommenderar att offentliga verksamheter även ska använda video med undertexter, syn- tolkning och helst också en textversion. • Egen videospelare: Malmö stad var tidigt ute med att bygga upp en egen videospelare med flera funktioner. De kan anpassas eller kombineras utifrån tittarens egna önskemål. • En teckenspråksversion går också att aktivera, även om det inte är ett måste enligt lagen. a Tillgängligt

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=