Vart Malmo nr 5 2021

6 • maj 2021 Malmös krögare kämpar på… …menbehöver hjälp för att hållaut M almös krögare har en sak ge- mensamt. De har bestämt sig för att klara sig igenom krisen. Men de känner att de behöver gästernas hjälp för att rädda almös uteliv: med avstånd, intäkter och en stor portion kärlek och omtanke. Vi har pratat med fyra av dem: Mikael Ahlqvist, vd för Etagegruppen där bland andra Koi, Plocke- pinn, Fagans och Etage ingår. Sadoo Iskandarani som driver restaurangen Laziza. Jens Lyckman, vd för Clarion Hotel & Congress Malmö Live där res- taurangerna Kitchen & Table och Eatery Social in- går. Samt Jeanette Bohman, som tillsammans med sin man Johan driver Swedish Wine Center som satsar på lokalproducerad dryck. a Många talar om att ställa om istället för att ställa in. Har ni kunnat göra det? Sadoo Iskandarani: Vi försöker vara så innovativa det bara går. Som take away till nya målgrupper. Även att jobba med nya koncept med mindre mar- ginaler. Men vi kan inte ställa om på samma sätt som andra branscher. Vi är inte Volvo som kan fortsätta producera bilar och sälja dem om ett år. Jeanette Bohman: Vi öppnade i december 2019 och hann knappt börja innan pandemin slog till. Så vi har inte ställt om överhuvudtaget, eftersom vi levt med restriktionerna hela tiden. Ett problem för oss nyetablerade är att vi inte kan söka statliga stöd, eftersom vi inte har några referenssiffror att visa upp från 2019, vilket krävs … Mikael Ahlqvist: För oss handlar det om att ge gästen en upplevelse. Och det gör vi i våra miljöer och lokaler. Så vi har inte ställt om, snarare fogat oss till gällande regler och konkurrensutsatt oss själva med dumpade priser. Möjligtvis kan man säga att vi har ställt om för att överleva. Jens Lyckman: Vi stängde ner den ena av våra två restauranger ganska direkt. Den andra har vi haft öppen mycket för våra hotellgästers skull, som kommer dit för den fantastiska utsikten. Den går inte att ersätta med nya koncept. Så vår omställ- ning har mest handlat om att bromsa och gasa. Det är aldrig bra för en restaurang att ständigt behöva ändra sina öppettider. a Restaurangbranschen erbjuder i vanliga fall många jobbtillfällen. Hur är det att vara arbetsgivare i den här situationen? Jens Lyckman: Det har varit ett tungt år. I våras varslade vi 110 anställda. Vi är sårbara med våra kongresser och event. Många som blev uppsagda var dessutom unga förstagångsjobbare. Det blir tufft för dem att ta sig in på arbetsmarknaden nu. Dessutom blir det svårt för oss att få tillbaka duk- tigt folk när det väl vänder. Många av de bästa som har blivit uppsagda har gått vidare. Jeanette Bohman: Alla våra anställda blev av med sina jobb i december. Nu tar vi bara in perso- nal på timmar om det blir toppar på helgerna. I ett litet företag som vårt blir man som en familj, så det är jättejobbigt. Som tur var hade alla a-kassa att falla tillbaka på. Men vi vill inget hellre än att få tillbaka vår personal. Mikael Ahlqvist: Man kan tro att tack vare det statliga permitteringsstödet, så har folk fått behål- la sina jobb. Det stämmer inte längre. Det var kan- ske så i början, men inte nu när pandemin går in på sitt andra år. Sadoo Iskandarani: Det har varit en väldigt käns- text Magnus Erlandsson foto Peter Kroon Jeanette Bohman. Jens Lyckman. När pandemin slog till förra året gjorde Malmös restaurangägare kraftansträngningar för att hitta tillfälliga lösningar tills faran blåst över. Det skulle visa sig dröja. Vid pandemins andra våg skärptes restriktionerna ytterligare. Nu väntar en ny utesäsong som kan ge lite lättnad. Men mycket hänger på omtanken mellan gästerna.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=