Vart Malmo nr 5 2021

maj 2021 • 7 lomässig resa. I våras fick jag säga upp hälften av personalstyrkan. Jag bröt ihop när jag skulle med- dela dem. Tyvärr kommer vi att se många konkur- ser framöver. Stöden har utgått ifrån att pandemin skulle vara kortvarig. Men nu har den pågått så länge att många har förbrukat sitt aktiekapital, och då har man inte rätt till permitteringsstöd längre. Det kan bli knäcken. a Har samarbetet med krögarkolleger föränd- rats under pandemin? Jens Lyckman: Malmös styrka har alltid varit att vi gör saker tillsammans, och hjälper varandra. Det verkar som att det är lättare att samarbeta här i vår lilla storstad än i Stockholm och Göteborg. Jag tycker att Tareq Taylor har gjort en stor insats då många lyssnar på honom. Sadoo Iskandarani: Alla kriser har något gott med sig och vi har lärt oss att samarbeta och tipsa varandra på ett sätt vi inte gjorde förut: om hur man jobbar med sociala medier, eller hur man ska tolka reglerna. Det är väldigt transparent. Mikael Ahlqvist: Det har alltid varit bra men är nu ännu bättre. Tidigare var vi konkurrenter, nu kolleger. Nu jämför vi omsättningssiffror och för- söker hitta lösningar tillsammans. Om nån snap- pat upp nåt bra så delar man med sig av den infor- mationen. Jeanette Bohman: Jag känner att vi delar sorgen tillsammans. Många har fått lägga ned och det har kommit många vänliga ord från kolleger. Nu upp- lever jag att alla visar stor empati. Det har varit en väldigt känslo- mässig resa. Vi efterskänkte flera sådana avgifter 2020 och det var Malmö först med i hela landet. … vilket förhoppningsvis kan hjälpa krö- garna en bit på traven ekonomiskt nu när uteserveringarna kan öppna i större skala. Tänk på att även du somgäst kan bidra. Genom att hålla avstånd och res- pektera restriktioner, hamnar inte allt ansvar på restaurangägaren. Besöksnäringen i Malmö påverkar stadens eko- nomi mer än vad varvsindustrin med Kockums gjorde när det begav sig. – Det är otroligt mycket vi arbetsgivare för- väntas ta ansvar för nu, som normalt inte ingår i vårt uppdrag. Vi har, som alla andra, inte nå- gon erfarenhet av en pandemi. Vi gör allt vi kan. Men blir det fel, till exempel om gästerna inte håller avstånd, så är det orättvist att utlösa ett vite till en bransch som kämpar för sitt liv, säger Mikael Ahlqvist, vd för Etagegruppen där bland andra Koi, Plockepinn, Fagans och Etage ingår. Maida Bajrami Engqvist är enhetschef på till- ståndsenheten som ansvarar för tillsynsavgif- ten för serveringstillstånd av alkohol, och även restaurangernas tillåtna serveringstider. a På vilka sätt kan kommunen hjälpa stadens krögare i nuläget? – Framför allt har vi förstärkt dialogen där vi lyssnar in vad de har för önskemål och utma- ningar. Vi är tillgängliga på kvällar och helger och går ut med information snabbare än van- ligt. Vi har även förbättrat våra digitala tjänster så alla ärenden går kvickare. Omman vill starta upp sin verksamhet igen så ska man få ett snabbt besked, till exempel. a Hur tänker ni kring restaurangägarnas olika kommunala avgifter? – Vi efterskänkte flera sådana avgifter för 2020 och det var Malmö först med i hela landet. Se- dan var det många kommuner som följde efter. När det gäller 2021 så vet vi om att det finns ett sådant önskemål och det har vi fört vidare till beslutsfattarna. Vi har en bra och tät dialog med Malmös restaurangägare, bland annat genom krognätverket. a Är ni mer flexibla nu under pandemin? – Vi kan inte ha samma måttstock som under normala tider. Samtidigt som vi ska stoppa smittspridningen, måste vi se till att det finns välmående restauranger när pandemin är förbi. Ser vi att det är en ekonomisk situation som har uppkommit på grund av pandemin så har vi en diskussion ommildare sanktioner. Vår bild är att majoriteten av restaurangerna verkli- gen försöker göra rätt. MAGNUS ERLANDSSON Våren ärhär… Sadoo Iskandarani. Mikael Ahlqvist.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=