Vart Malmo nr 6 2021
14 • juni 2021 ”Det har länge funnits på agendan, ett önskemål från den lokala branschen om ett sådant här event.” Eventet är Southern Sweden Design Days, ett nytt och återkommande internatio- nellt designevent i Malmö. 27–30 maj öppnar stadens design- aktörer upp sina studior för allmän- heten och online för första gången. Malmö har vuxit fram som ett nationellt supernav för kulturella och kreativa nä- ringar. Spel- och filmbranschen är en del, med internationella spelföretag somMas- sive Entertainment och filmsatsningar som ”Bron” och ”Tunna blå linjen”. Även på designfronten har Malmö blivit en branschmagnet. – De senaste fem, sex åren har världen, branschen och internationell press börjat uppmärksamma Malmös designscen. Nu är det dags att hitta hit, berättar Caroline B Le Bongoat. ModigaMalmö Hon är branschutvecklare för kulturella och kreativa näringar på näringslivskonto- ret. Southern Sweden Design Days är ett resultat av branschens behov, och intresset för den nya svenska designvågen som i mångt och mycket utgår ifrån södra Sveri- ge. Malmö stad jobbar strategiskt för att ut- veckla förutsättningarna för det lokala nä- ringslivet inom designområdet. Kommu- nen är huvudfinansiär i Southern Sweden Design Days. – Vi har en lång tradition av att vara mo- diga i Malmö och södra Sverige ligger i framkant när det gäller att undersöka gränslandet mellan design, konst, hållbar- het och materialforskning. Vi vågar testa nytt. Global innovation Precis som för många andra lokala bran- scher har de unika förutsättningarna i Mal- mö, smältdegeln med olika kulturer som möts på liten yta, visat sig vara ett fram- gångsrecept. – Det har skapat en naturlig grogrund för global innovation, som dessutom har tillgång till forskningen på de stora univer- siteten i närheten, säger Caroline B Le Bongoat. Form/Design Center i Malmö är den sammanhållande arrangören för Southern Sweden Design Days som får sin huvud- scen i Lokstallarna i Kirseberg. Härifrån sänds olika seminarier, utställningar och workshoppar online. Men alla designaktörer, ett 70-tal i dags- läget, deltar sommedarrangörer och bjuder in publiken digitalt, men även till viss del fysiskt, i sina studior. – Malmö har ett stort kreativt kapital, ett kreativt näringsliv. Det bör bjudas in ännu mer aktivt, för att korsbefrukta den mer traditionella industrin med sina unika kunskaper och erfarenheter. På så vis uppstår innovation, säger Caroline B Le Bongoat. Sysselsätter flera branscher Kulturella och kreativa näringar är sällan en massindustri, men branschen sysselsät- ter i sin tur en mängd underleverantörer av till exempel småskalig industri, transport och material. – De här branscherna växer enormt och har en stor utvecklingspotential. De har gått om annan industri som vi kanske tar för givet. Spel- och mediebranschen står väldigt högt i kurs. Kulturella och kreativa näringar har redan gått om livsmedelsindu- strin och utmanar skogsindustrin som en av landets ledande exportbranscher, berät- tar Caroline B Le Bongoat. LISA APPELQVIST Foto Malmö stad Varför Malmö? – Malmö är min typ av stad. Jag har tidigare valt att bo i städer som Glasgow och Rotterdam, städer som känns jordnära och kreativa. För mig finns ingen mer spännande stad att jobba för än Malmö just nu. j På vilket sätt? – Med sin mångfald och dyna- mik. Malmö är internationellt känt för sin progressiva stadspla- nering. Genom hela min karriär har både Storbritannien och öv- riga världen blickat mot Malmö för inspiration och nya idéer. – Jag har följt arbetet, från Bo01 och Västra hamnen, till Hyllie och Nyhamnen, och det är ett privilegium att få vara med och skriva nästa kapitel i Malmös utveckling. j Har du hunnit hitta några favoritplatser i Malmö? – Mitt första besök 2004 var nå- got av en pilgrimsresa inom ar- kitekturen. Det som gjorde det största avtrycket hos mig var ett enkelt öppet torg. Någonstans utanför centrum, fyllt av dofter och ljud från hela världen. Jag minns att jag tänkte att här kan jag se mig själv leva. Tyvärr minns jag inte namnet på torget. j Ser du några särskilda ut- maningar för Malmö? – Att Malmö växer visar att det är en stad somman vill bo och leva i. Men är det något jag har lärt mig under åren jag arbetade i London, är det att en växande stad inte får vara själva målet. Det är viktigt att hela staden växer så att inte ojämlikheter förstärks omedvetet. a På vilket sätt kan arkitek- turen bidra till det? – Här i Storbritannien har covid-19 blivit en påminnelse om hur låg boendestandard och brist på utemiljöer har påverkat människors hälsa. Även om pan- demin är en extrem situation vi- sar den hur viktiga våra byggna- der, utrymmena runtomkring, och det lilla lokala samhället är. Jag tycker att just de här platser- na förtjänar bästa tänkbara design och planering, för hela stadens bästa. CAMILLA WESTEMAR t Hallå där … … FinnWilliams, Malmös nya stadsarkitekt, den tionde i ordningen, som tillträder tjänsten i juni. Nya svenskadesignvågen Branschens blickar vänder sigmot Malmö Prisad ordsmed på huvudscenen i Lokstallarna. Artisten, låtskrivaren och poeten Emil Jensen representerar upplevelsedesign på South- ern Sweden Design Days med sin digitala performance ”Grädde + Mos = Kultur”. foto Daniel Engvall När: 27–30maj. Var: Från Lokstallarna och studior online men även öppet hus hos olika designaktörer. Vad: Ett nytt internatio- nellt designevent med fokus på den nya svens- ka designvågen inom industri-, upplevelse-, service-, material-, möbel- och textildesign, grafisk och digital design, konsthantverk, arkitektur, inredning, mode, scenografi och stadsplanering. Hur: Utställningar, semi- narier, workshoppar, performance, projekt- film, studiobesök. Läs mer: Möt några av designaktörerna i majnumret av Vårt Malmö på: j malmo.se/vartmalmo Hela programmet: j southernsweden designdays.com f Southern Sweden Design Days
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=