Vart Malmo nr 3 2022

10 Vårt Malmö Stadsutveckling Stökigt i trafiken när Malmö storsatsar på bättre stadsmiljö Det kan bli stökigt i Malmötrafiken under en ganska lång tid framöver, då många vägarbeten kommer att genomföras samtidigt. Men i slutänden får Malmöborna både en utbyggd kollektivtrafik och fler cykelbanor samt, inte minst, en betydligt bättre stadsmiljö. Tobias Nilsson, avdelningschef för Malmö stads stadsutvecklingsavdelning. Vi bygger bort barriärer och skapar närmare stadsgator, i stället för stora stråk som klyver staden. Under de kommande åren satsar Malmö stad stort på en utbyggd och klimatvänligare kollektivtrafik, samtidigt som sammanlagt tre mil nya cykelvägar anläggs för att förbättra möjligheterna att ta sig fram i staden. I nära samarbete med Skånetrafiken elektrifieras åtta busslinjer, som i vissa fall även får nya hållplatser. Fler linjer får också så kallade MalmöExpressen-bussar. Förhoppningen är att bekvämare fordon med större kapacitet och bättre restider ska få fler att åka kollektivt. Även Pågatågstrafiken på Malmöpendeln och Lommabanan omfattas av utbyggnaden. Bygger bort barriärer Satsningen ingår i det så kallade storstadsavtalet, en överenskommelse som främjar en hållbar stadsutveckling och innebär att staten står för delar av kostnaderna. Malmö förbinder sig också att bygga 26 750 nya bostäder, främst i anslutning till de utbyggda kollektivtrafikstråken. Men det handlar om mer än så, berättar Tobias Nilsson, avdelningschef för Malmö stads stadsutvecklingsavdelning. Ut- och ombyggnaden ska föra Malmöborna närmare varandra. – Vi tänker på helheten och skapar samtidigt en attraktivare stadsmiljö med mer grönska och möjligheter till fler uteserveringar. Vi bygger bort barriärer och skapar närmare stadsgator, i stället för stora stråk som klyver staden och gör att man inte kan mötas mellan olika områden. På så sätt är storstadsavtalet också ett integrationsprojekt. Tålamod behövs Utbyggnaden har redan påbörjats men tar fart på allvar i höst och blir riktigt märkbar under nästa år. Arbetet fortsätter stegvis fram till 2031 och omfattar flera platser, både i och utanför centrum. Närmast i tid ligger utbyggnaden och elektrifieringen av busslinje 4, Segevång–Limhamn, som pågår etappvis fram till och med 2024. Övriga stråk påbörjas allt eftersom och arbetet kommer att pågå parallellt på flera platser. Många gator måste stängas av och ledas om, vilket påverkar Malmöbornas vardag. – Det blir stökigt och bökigt under en rätt lång period, så Malmöborna behöver ha lite tålamod. Men vi jobbar för att framkomligheten ska vara så god som möjligt ändå. Och när det väl är färdigt ger det ju mycket tillbaka, säger Tobias Nilsson och fortsätter: – Malmö får en utbyggd kollektivtrafik och fler cykelbanor, som gör det enklare för alla att transportera sig i staden. Men den stora vinsten är en bättre miljö, att vi går från fossila bränslen till eldrift och att Malmöborna lättare kan välja att cykla eller gå i stället för att ta bilen. Text Johan Bentzel Illustration Yellon Foto Malmö stad Gator byggs om för att sänka bilarnas hastighet Stora gator som Amiralsgatan, Södra Förstadsgatan och Föreningsgatan ska byggas om för att bilförare ska hålla hastighetsgränsen. Tekniska nämnden har även beslutat att det ska placeras ut fler fart- hinder, framför allt på vägar som går förbi skolor. Ytterligare åtgärder för att öka tryggheten i Malmötrafiken: • Permanenta farthinder på Flaggskepps- gatan i Västra hamnen. • På Geijersgatan i Limhamn görs insatser för att underlätta för cyklister. • Fågelbacksstråket byggs om för att öka tryggheten för alla som cyklar. Här ska också planteras träd. • Korsningen vid Stora Nygatan och Slotts- gatan byggs om för ökad säkerhet och tillgänglighet. • Korsningen vid Sallerupsvägen och Kvarnbyvägen får en cirkulationsplats. • Hohögsgatan får två asfaltsgupp. • Folkets park och korsningen Spångatan och Bergsgatan får nya cykelställ.  malmo.se Tryggare Malmös rapport för 2021 klar Samarbetet Tryggare Malmö arbetar bland annat för att minska riskerna för att Malmöborna ska köpa osäkra varor och tjänster. Olika myndigheter som polis, skattemyndigheten och inspektörer från olika kommunala förvaltningar gör regelbundet så kallad samordnad tillsyn mot olika typer av verksamheter i Malmö. På så vis kommer man åt den olagliga handeln som kan finansiera kriminella nätverk, och förhindrar samtidigt att oskyldiga utsätts för onödigt lidande. Fakta  Några punkter ur Tryggare Malmös senaste rapport från 2021: • Nya förbud för fler än 250 olagliga och hälsoskadliga produkter. • 17 butiker har anmälts till Läkemedelsverket för försäljning av otillåtna läkemedel. • Vid 38 tillfällen har miljöförvaltningen ansökt om miljösanktionsavgifter. • 30 ton osäkra livsmedel har stoppats från att hamna hos konsumenter. • 38 olovliga boenden har upphört efter förbud eller krav på åtgärder. • 24 tips om människo- exploatering har skickats till polisen, vilket är dubbelt så många jämfört med 2020. Rapporten i sin helhet här:  malmo.se/ tryggaremalmo

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=