Vart Malmo nr 3 2022

30 Vårt Malmö Hållbara Malmö Mattias Andersson och Marcus Leveaux läser båda till stadsplanerare på Malmö universitet och brinner för frågor kopplade till hållbar stadsutveckling och miljövänliga transporter. En grådaskig morgon ses vi i Västra hamnen vid den plats där Öresundsmetrons första hållplats på svensk mark – Station Fullriggaren – är tänkt att sticka upp ur jorden. Enligt utredningens analys ska det härifrån ta drygt 20 minuter att ta sig till centrala Köpenhamn, med en tur var 90:e sekund i varje riktning. – Det är hög arbetslöshet i Malmö och det råder brist på arbetskraft i Köpenhamn. Därför är det viktigt att underlätta för dessa marknader att nå varandra. Att se till så att folk kommer ut i arbets- livet är ett tungt argument för metron, säger Mattias Andersson. – Sedan behöver vi ju minska utsläppen och då är tåg det bästa alternativet. Så självklart är miljöaspekten ett tungt vägande skäl. Tätare turer och kortare restid Marcus Leveaux tillägger: – För att öka det kulturella och sociala utbytet mellan Malmö och Köpenhamn behöver regionen sammanfogas bättre än i dag. Öresundsmetron skulle förenkla och skynda på den integrationen. När Öresundsbron invigdes år 2000 var tron på en ekonomiskt sammansvetsad region stark. Men förhoppningen kom delvis på skam och i dag kvarstår många barriärer som de flesta nog trodde att bron skulle trolla bort. Så vad talar för att Öresundsmetron ska lyckas bättre? – Framför allt är det turtätheten och den korta restiden som talar för metron, säger Mattias Andersson. – Jag tycker inte man ska se Öresundsbron som ett misslyckande. Det har gått drygt 20 år sedan den byggdes. Det är dags att bygga ut och vidareutveckla transportsystemet för nutida och framtida förhållanden, säger Marcus Leveaux. Mattias Andersson och Marcus Leveaux har svårt att hitta något som talar emot en metro, förutom kostnaden. – Det kommer att bli dyrt. Och det här är ett beslut som måste upp på riksdagsnivå och då finns det alltid en risk att andra transportinvesteringar prioriteras, säger Mattias Andersson. Stimulerar jobb och motverkar flaskhals Maria Bredin, projektledare på Malmö stad, har varit med i Malmö stads och Köpenhamns kommuns utredningsgrupp sedan 2017. Hon har jobbat med den metroutredning som blev klar lagom till årsskiftet. Öresundsmetron – en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn – kan stå klar år 2035 slår en utredning fast. Vad talar för en sådan lösning och vilka möjliga hinder finns på vägen? Men framför allt – varför? Att se till så att folk kommer ut i arbetslivet är ett tungt argument för metron. ”Frågan är inte om, utan mer när det blir en Öresundsmetro”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=