12 Vårt Malmö Valet 2022 Rätten till en röst tar plats i skolbänken Demokrati är färskvara. Hur det demokratiska samhället fungerar och vad dess grundläggande principer innebär, är kunskap som ständigt måste hållas levande och förmedlas till varje ny generation, varje ny årskull. Att göra det är en av grundskolans allra viktigaste uppgifter. – Lär om demokrati gör vi i ämnet samhällskunskap. Lära hur man beter sig i det demokratiska samhället gör vi varje dag i skolan, från förskoleklass till nian: att kunna föra ett samtal, att lära sig uttrycka egna åsikter och lyssna på andras utan att det blir bråk eller tråkig stämning, berättar Cecilia Ståhl-Larsson, rektor på Rosengårdsskolan. Skollokaler brann ner – Vi vill lära eleverna att i en demokrati har du rätt att göra din röst hörd och möjlighet att påverka, om du gör det på rätt sätt. Våld är inte rätt sätt, att ställa till med kaos är inte rätt sätt, säger lågstadie- läraren Jenny Esbjörnsdotter-Karlsson. Eller som en av hennes elever, Yusra Abdikadir Mohamed i 1B, formulerar saken: – Man kan inte göra vad som helst bara för att man är arg. Hon får medhåll av sin klasskamrat Said Akel. Han och Yusra är två av de 200 elever i årskurs 0–2 som har fått avsluta vårterminen i tillfälliga lokaler på nedlagda Segevångsskolan – eftersom deras skollokaler brann ner under påskens upplopp i området. En svår situation Alldeles efter upploppen var diskussionerna intensiva på Rosengårdsskolan, framför allt bland de äldre eleverna. – Det fanns de som Man kan inte göra vad som helst bara för att man är arg. På Rosengårdsskolan liksom alla andra skolor i Sverige får eleverna lära sig vad det innebär att vara del av ett demokratiskt samhälle. Efter upploppen i påskas, då en del av skolan brändes ner, blev diskussionerna om yttrandefrihet mer angelägna på skolan än någonsin. Text Tobias Christoffersson Foto Miriam Preis
RkJQdWJsaXNoZXIy MjcwMjg=